Deel artikel
7 tips voor succesvolle contentmarketing
door Ellen Prins op 20-8-18 11:59
Contentmarketing richt zich op het helpen van de doelgroep wanneer zij zich online oriënteert. Met bijvoorbeeld eBooks, whitepapers, factsheets en infographics wordt ingespeeld op een specifieke informatiebehoefte op een specifiek moment in de ‘buyer journey’ van de potentële koper.
Maar hoe creëer je de juiste content en hoe zorg je ervoor dat die content binnenkomt bij de doelgroep? In dit artikel geef ik een aantal praktische content tips!
Content moet hulp bieden maar ook makkelijk te consumeren zijn. We noemen dit ook wel ‘snackable content’. Hieronder geef ik een aantal tips voor het creëren van jouw killer content!
Tip 1 – Maak het visueel
Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Visuele content trekt dan ook sneller en meer aandacht dat tekstueel content. Zorg er daarom altijd voor dat je deze twee goed combineert om de kracht van je content te vergroten. Voorbeelden van visuele content zijn infographics, factsheets, video’s, etc. Maar ook eBooks kun je visueler maken aan de hand van pakkende afbeeldingen en overzichtelijke lay-out.
Tip 2 – Structureer je tekst
Een gestructureerd tekst zorgt voor overzicht en maakt het dat de tekst goed te scannen is. Zo krijgt de lezer snel een goede indruk van de context en opbouw van het verhaal.
Structureer je teksten met:
- Duidelijke titels
- Subtitels
- Genummerde en ongenummerde lijsten
Tip 3 – Ontwikkel je vocabulaire
Tijdens het schrijven van een bepaald stuk content merk je weleens dat je vastloopt met het vinden van de juiste woorden. Vooral als je regelmatig stukken tekst schrijft, is het handig om een keuze te kunnen maken aan een ruime scala aan woorden. Maak daarom af en toe gebruik van een thesaurus. Hierin vind je lijsten met synoniemen die je kan gebruiken in je tekst.
Voorkom jargon en ingewikkelde woorden/termen. Onthoud daarbij ook dat je je tekst zo leesbaar mogelijk wilt houden voor je doelgroep. Ook een eenduidige tone-of-voice helpt de lezer het verhaal te laten pakken.
Tip 4 – Maak gebruik van feiten en statistieken
Een stuk content is interessant als het de doelgroep helpt inzicht te krijgen in zijn/haar vraagstuk omtrent de informatiebehoefte en daarmee leerzaam is. Je verhaal wordt daarom echt krachtig als je gebruik maakt van feiten en statistieken. Op de website van het Centaal Bureau voor de Statistiek , maar ook op uit onderzoeken van derden, kun je veel interessante feiten en statistieken vinden die je verhaal onderbouwen en kracht bijzetten.
Tip 5 – Laat je content delen
Als je de lezer eenmaal hebt geënthousiasmeerd met je content, wil hij/zij deze misschien wel delen op social media. Daarom is het belangrijk om deze optie altijd beschikbaar te maken. Hoe vaker je content wordt gedeeld hoe groter je bereik wordt. Dit kan je doen door middel van social media buttons. Dat kan er bijvoorbeeld zo uitzien:
In dit voorbeeld zie je dat links van het artikel de social media buttons staan waarmee het artikel makkelijk en snel gedeeld kan worden.
Tip 6 – Luister naar je klanten
Een groot deel van je doelgroep is actief op social platforms. Het is voor ieder bedrijf handig om te weten wat er over jou wordt gezegd door je klanten, zodat je hier op in kunt spelen. Dit kun je doen doormiddel van social listening. Dat houdt in dat je met marketingsoftware gesprekken of berichten op social media monitort.
Door het verzamelen van deze gesprekken en berichten kun je volgen wat de uitdagingen, klachten, pijnpunten en (simpele) vragen zijn van de klant. Zo kun je bepalen waarover je kan gaan schrijven om de juiste vragen van je doelgroep te beantwoorden.
Tip 7 – Recycle content
Het is handig om oude content te recyclen. Dit kun je doen door een stuk te herschrijven of een deel van de content uit te diepen. Omdat je al een bestaand stuk tekst hebt zal het je ook niet al te veel tijd kosten om hier een andere draai aan te geven.
Hoe zorg je met bloggen voor meer verkeer en meer kwalitatieve leads? In ons eBook gaan wij hier uitgebreid op in. Download ons eBook via onderstaande button.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)