Deel artikel
Behaal een betere ranking met on-page SEO
door Ellen Prins op 9-4-15 14:16
Search Engine Optimization (SEO) oftewel zoekmachineoptimalisatie zorgt ervoor dat de pagina’s van jouw website beter gevonden worden in zoekmachines. Dit is belangrijk, want een potentiële koper oriënteert zich tegenwoordig eerst online. On-page SEO zijn alle technieken op de website die ervoor zorgen dat je stijgt in de zoekresultaten.
In dit artikel behandel ik de technieken die je kunt toepassen voor een betere ranking met on-page SEO.
SEO vroeger en nu
De laatste jaren is SEO veel veranderd. Dit is logisch, want de algoritmes van zoekmachines worden steeds slimmer. Zo kan de zoekmachinespider van Google tegenwoordig herkennen waar een tekst over gaat en is zo in staat nog relevantere zoekresultaten aan de gebruiker te tonen.
Het verschil tussen vroeger en nu is dat de focus van optimalisatie nu meer op de bezoeker ligt en minder op het beter ranken. Kort gezegd, met de steeds slimmer wordende algoritmes scoren pagina’s die geoptimaliseerd zijn steeds beter en zoekmachine geoptimaliseerde websites slechter.
Om een betere ranking met on-page SEO te behalen is het belangrijk om voor de doelgroep te schrijven. Daarbij zijn de volgende elementen op een website belangrijk.
Bodytekst
Tekst is voor zoekmachinespiders het belangrijkste onderdeel van een pagina. Schrijf zoveel mogelijk over één onderwerp per pagina, zodat de relevantie voor zoekmachines groter is. Verwerk long tail keywords in de tekst en maak ook gebruik van synoniemen.
Omdat websitebezoekers over het algemeen teksten niet aandachtig lezen maar scannen, is het aan te raden om gebruik te maken van opsommingen en belangrijke woorden te arceren door ze dikgedrukt of cursief te weergeven. Onderstreep geen woorden, want bezoekers kunnen dit verwarren voor een hyperlink.
Koppen en tussenkoppen
Aan een kop en tussenkoppen kunnen websitebezoekers snel zien waar een pagina over gaat. Zoekmachines vinden dit dus ook belangrijk. Voorzie (tussen)koppen van relevante zoekwoorden.
Elke pagina heeft één kop welke gerelateerd is aan het onderwerp van die pagina. Deze staat in HTML binnen de H1-tag.
In HTML-code ziet dit er als volgt uit:
Ook het gebruik van zoekwoorden in tussenkoppen heeft invloed op de online vindbaarheid. Hiervoor wordt de H2-tag gebruikt. Zorg ervoor dat tussenkoppen inhoudelijk relevant zijn en dat de tekst eronder er goed op aansluit.
Het gebruik van afbeeldingen
Mensen zijn visueel ingesteld en het gebruik van afbeeldingen helpt bezoekers bij het bepalen of een pagina relevant voor ze is. Helaas kunnen zoekmachinespiders alleen tekst lezen en kunnen ze afbeeldingen niet zien. Toch zijn er een aantal punten waarop afbeeldingen bijdragen aan de vindbaarheid, omdat deze spiders ook de achterliggende code van een webpagina scannen.
- Geef de afbeelding een bestandsnaam waar zoekwoorden in voorkomen. Gebruik tussen worden een verbindingsstreepje (-). Voorbeeld: inbound-marketing-mkb.jpg.
- Beschrijf in één zin waar de afbeelding over gaat en zet dit in de alt-tag van de afbeelding. Gebruik zoekwoorden in deze zin.
- Zorg ervoor dat de tekst in de buurt gerelateerd is aan de afbeelding.
URL-structuur
De URL-structuur van een website draagt ook bij aan de vindbaarheid. Zorg voor een duidelijke structuur waar zoekwoorden in verwerkt zijn. Duidelijke URL’s zijn ook duidelijker voor de bezoeker en zien er betrouwbaarder uit.
Maak de URL bij voorkeur niet te lang en gebruik geen liggende streepjes (_), maar een verbindingsstreepje (-). De reden hiervoor is dat woorden verbonden door een liggend streepje gezien worden als één woord en met een verbindingsstreepje als twee.
Title tag en meta description
De title tag bevat de titel van de pagina. Deze wordt op twee plekken gebruikt: in het browservenster en als kop van een zoekresultaat. Voorzie de titel van een webpagina van relevante zoekwoorden en zorg dat deze niet langer dan 70 karakters (inclusief spaties) is, anders wordt deze niet helemaal weergegeven in de zoekresultaten.
De meta description wordt door zoekmachines gebruikt als samenvatting van de pagina onder de titel in zoekresultaten. Deze omschrijving is niet bepalend voor de vindbaarheid, maar is wel belangrijk. Mensen kunnen namelijk in één oogopslag zien waar de pagina over gaat voordat ze de pagina bezoeken. Door de meta description wervend en informerend te schrijven vergroot je de kans dat erop geklikt wordt. De meta description mag niet langer dan 156 tekens zijn, anders wordt deze afgekapt. Als er geen meta description is ingevuld zal de zoekmachine een stuk tekst uit de pagina pakken.
Interne links
Zoekmachines kijken ook naar het netwerk van links binnen een site. Door in de tekst links te verwerken die naar relevante pagina’s verwijzen wordt het voor de zoekmachine-spider makkelijker om de website te scannen. Daarnaast wordt de autoriteit van een pagina verdeeld over de pagina’s waarnaar je intern linkt. Voor de gebruiker heeft dit als voordeel dat navigeren tussen pagina’s nog makkelijker wordt.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)