HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

11 feiten voor de marketeer van morgen

Als marketeer ben je je wellicht al bewust van grote voordelen en vele mogelijkheden van Inbound Marketing in combinatie met marketingautomatisering. Data-gedreven marketing met als doel de doelgroep gerichter en op een persoonlijke manier te bereiken is namelijk het nieuwe marketing geworden. Simpelweg omdat de doelgroep als individu met unieke wensen en behoeften wil worden benaderd. En dit levert enerzijds kostenbesparing op en anderzijds een enorme stijging in verkoopresultaat. 

In dit artikel leg ik aan de hand van 11 feiten uit wat het ‘nieuwe marketing’ inhoudt en waarom ook jouw organisatie baat heeft bij een snelle omschakeling naar Inbound Marketing automatisering. 

Wist je dat... Het genereren van een inbound lead 61% (!) minder kost dan een outbound-lead? Een outbound-lead wordt gegenereerd aan de hand van bijvoorbeeld een billboard, directe mailing of radio/tv commercials. En wist je dat 86% van de mensen tv-commercials overslaat, 44% nooit direct mail opent en 91% zich uitschrijft op zakelijke nieuwsbrieven waarvan ze nog maar net lid zijn. Outbound is dus duur en maar weinig effectief.

Inbound Marketing is geen kanaal, tactiek of technologie. Het is een methodologie waar een effectieve strategie uitvloeit. Met een inbound strategie trek je meer en relevanter online bezoek, inspireer je de bezoekers en converteer je ze met slimme content naar kwalitatieve leads. Deze leads overtuig je vervolgens aan de hand van een zogenaamde nurture-campagne, waarbij je de potentiële koper op die momenten relevante informatie ontvangt dat de informatiebehoefte bij die persoon het grootst is. Zo kun je hen begeleiden naar de koop en tot ver na die koop aan je binden. Je creëert zo als inbound of online marketeer fans voor je merk, product en/of dienst. 

Laten we eens kijken naar wat feiten en statistieken met betrekking tot Inbound Marketing. 

1. Inbound Marketing is niet alleen Contentmarketing

Contentmarketing is een integraal onderdeel van iedere stap in het Inbound Marketing proces. Maar het is slechts een deel van de Inbound Marketing methodologie. Contentmarketing is enorm populair omdat content hoog scoort in de zoekmachines en het direct inspeelt op de informatiebehoefte van de doelgroep. Goede content is aantrekkelijk en interessant. Het zorgt voor verbinding van de consument met het merk. Maar inbound is meer dan dat. Met Inbound Marketing koppel je data aan contentmarketing en zorg je ervoor dat je leads op de meest ideale momenten bereikt. Zo neem je hen bij de hand en loods je hen door het koopproces door gericht te helpen.

2. Inbound Marketing is net een puzzel

Inbound Marketing bestaat uit vele verschillende puzzelstukjes. Je zult optimaal resultaat boeken als de puzzel compleet is. Om jouw websitebezoeker te converteren naar een lead en vervolgens te converteren naar klant zul je verschillende tactieken moeten implementeren op het gebied van content marketing, e-mail marketing, SEO, Social Media marketing en bloggen. Op zichzelf lijken het goede strategieën maar het totaal plaatje ontbreekt tot je alle stukjes van de puzzel hebt gelegd. Een Inbound automatiseringsplatform zoals HubSpot biedt uitkomst en leidt het geheel in goede banen. 

3. Een snelle en meetbare Return on Investment (ROI)

Heb je ooit geprobeerd om de ROI van een billboard te berekenen? Hoe zou je dat kunnen doen? In 2013 gaf 41% van de marketeers aan dat ze de inbound ROI voor hun organisatie met regelmaat exact achterhalen. Ofwel, de effectiviteit van Inbound Marketing is meetbaar en analyseerbaar.

4. Contentcreatie kost tijd

Om resultaat te boeken moet je tijd investeren en resources inzetten voor de creatie van content. Onder content vallen: blogartikelen, webinars, eBooks, whitepapers, infographics et cetera. Goede content in de juiste vorm is bepalend voor het succes van iedere stap van de inbound methodologie.

5. Gericht op jouw Buyer Personas

In 2014 gebruikte 84% van de Nederlanders in de leeftijd van 16 tot 74 jaar internet dagelijks. In 2006 was dit nog 61%. (Bron: Eurostat Newsrelease 196/2014). De kans is dus erg groot dat jouw buyer persona zich ook online oriënteert op producten en diensten. Alles wat je creëert en online publiceert moet gericht zijn op jouw buyer personas, geoptimaliseerd zijn voor online zoekmachines en het zoekgedrag van jouw doelgroep en aantrekkelijk genoeg zijn om lezers te binden.

6. Bloggen vergroot zichtbaarheid

Bloggen is een heel belangrijke informatiebron voor de consument van vandaag. Met blogs kun je jouw kennis delen en je expertise tonen. Je wordt zo thought leader (kennisleider) binnen jouw markt. Blogs geven websites meer geïndexeerde pagina’s en meer geïndexeerde links. Bedrijven die per maand meer dan 15 blogartikelen plaatsen, genereren 5 keer meer bezoekers ten opzichte van bedrijven die niet bloggen. 97% van bedrijven die bloggen zien een positieve Inbound Marketing ROI.

7. Zoekmachinemarketing in ontwikkeling

In Nederland is Google de meest gebruikte zoekmachine. In 2013 gebruikte 83% van de Nederlanders internet om productinformatie op te zoeken (Bron: Eurostat). SEO (search engine optimization) is een essentieel onderdeel van jouw inbound strategie. Van de organische leads (leads die via een zoekmachine binnenkomen) wordt gemiddeld 14,6% klant, terwijl dit bij outbound marketing op slechts 1,7% ligt.

8. Landingspagina’s converteren leads

Creëer unieke landingspagina’s voor ieder stuk content of conversiepunt. Dit is een onmisbaar aspect van inbound marketing. En hoe meer landingspagina’s je creëert des te meer content er beschikbaar is (en andersom). De resultaten liegen er niet om!

30+ landingspagina’s = 7x meer leads
40+ landingspagina’s = 12x meer leads

9. Meten is weten en optimaliseren

Door het uitvoeren van A/B-testen, kun je tot een hogere ROI komen. Zeker in combinatie met marketingautomatisering kan A/B-testing en het ontdekken van verbeterpunten zeer gericht en eenvoudig uit te voeren. De A/B-test is een marktonderzoekmethode waarbij je kunt onderzoeken wat de efficiëntste van de twee mogelijkheden is. Het A/B-testen van verschillende Call-To-Action variaties resulteert in een hogere doorklik ratio van 200%!

10. E-mailmarketing inzetten zonder te spammen

E-mailmarketing is effectief in het genereren van leads. Zo’n 66% van de consumenten heeft een online aankoop gedaan naar aanleiding van een e-mail. In 2013 was 90% van de Nederlandse internetgebruikers actief met het versturen en ontvangen van e-mail (Bron: Eurostat). E-mailmarketing levert resultaat, zolang de e-mail maar relevant is en goed in elkaar zit! Dus verzonden op het juiste moment, met de juiste content, in de juiste vorm! 

11. Behoud een hogere klantretentie

Het kost een organisatie 6 tot 7 keer meer om een nieuwe klant aan zich te binden dan een klant te behouden. Het is daarom ook belangrijk om een klant te blijven binden door in contact te blijven met de klant. Een positieve ervaring resulteert in een blije klant die langer bij je blijft en jouw merk, product en/of dienst actief promoot.

New Call-to-action

Ontvang updates per email