HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

3 tips om je blogartikelen te verbeteren

3-tips-verbeteren-blog.jpg

Bloggen is een krachtige manier om meer bezoekers en leads te genereren. Maar niet elk artikel zal even goed gelezen worden. Gelukkig kun je deze artikelen op verschillende manieren optimaliseren om zo de prestaties ervan te verbeteren.

In dit artikel bespreek ik drie tips die helpen bij het verbeteren van je blogartikelen.

Tip 1: Optimaliseer op long-tail zoekwoorden

Het grootste deel van de internetgebruikers zoekt naar informatie door middel van een zoekmachine. Zo ook jouw doelgroep. En je wilt gevonden worden als zij op zoek zijn naar informatie.

Omdat het vaak lastig is om op algemene termen te ranken vanwege de hoge concurrentie, kun je beter een blogartikel beter optimaliseren op een long-tail zoekwoord. Dit zijn zeer gerichte zoektermen van drie of meer woorden waaronder één hoofdterm.

Voorbeeld:

Hoofdterm: Vindbaarheid blog
Long-tail zoekwoord: Vindbaarheid van je blog meten

Op algemene zoektermen wordt meer gezocht, maar het verkeer dat je genereert als je optimaliseert op long-tail zoekwoorden is vele malen relevanter. Daarnaast is het makkelijker om bovenaan in de zoekmachines te ranken als je optimaliseert op long-tail zoekwoorden.

Tip 2: Maak gebruik van interne links in je artikelen

Interne links zijn verwijzingen naar andere artikelen en pagina’s op jouw website. Dit heeft drie redenen:

  • Het vereenvoudigt het navigeren voor de bezoeker;
  • Zoekmachine-spiders zien zo makkelijker de hiërarchie van jouw website en kunnen zo bepalen welke pagina’s belangrijk zijn;
  • Het verdeelt de linkwaarde over de verschillende pagina’s die daardoor beter ranken in de zoekmachine.

Zorg bij het toevoegen van interne links dat de achterliggende pagina altijd relevant is. Een niet-relevante pagina zal de vindbaarheid niet verbeteren en het verbetert ook de ervaring van de bezoeker niet.

Doseer het aantal interne links dat je per artikel gebruikt. Als je hele artikel voor met interne links staat dan leest dit niet fijn en ook dit zal niet bijdragen aan de vindbaarheid. Voeg daarom alleen links toe die echt bijdragen aan de informatiebehoefte van de doelgroep.

Tip 3. Eindig altijd met een sterke call to action

Door aan het einde van elk blog een call to action te plaatsen wordt de kans groter dat een bezoeker converteert naar lead. De bezoeker heeft je artikel gelezen en krijgt aan het eind de mogelijkheid om na het invullen van een formulier nog meer over het onderwerp te weten te komen (bijvoorbeeld in de vorm van een eBook). Jij krijgt de gegevens van de bezoeker, waardoor je hem gericht op kan gaan volgen. De bezoeker krijgt meer inzicht in het onderwerp waar hij meer over wilt weten.

Zorg ervoor dat een call to action altijd relevant is. Een artikel over de voordelen van bloggen zal geen call to action bevatten die verwijst naar een eBook over nieuwe sales-tactieken. Een eBook over zakelijk bloggen is daarentegen wel heel relevant. Heb je (nog) geen relevante content die je kunt aanbieden, sluit dan af met bijvoorbeeld een bloginschrijving.


Door deze drie tips toe te passen zullen jouw artikelen beter gevonden worden en genereer je meer leads met je blog. Meer weten over de kracht bloggen? Download ons eBook Zakelijk bloggen.

 nieuwsbrief

Ontvang updates per email