Deel artikel
4 essentiële tips voor creatieve content marketing
door Ellen Prins op 7-7-16 15:09
Het lijkt erop dat iedereen het tegenwoordig doet, content marketing. De kracht ervan is niet meer te ontkennen en steeds meer bedrijven, van B2C tot B2B, beginnen erin te geloven. De belangrijkste punten voor het schrijven van goede content zijn het kennen van je doelgroep en weten waar zij behoefte aan hebben.
Dagelijks komt er in ieder vakgebied veel content bij. Maar hoe klim je naar de top en steek je boven alle contentmassa uit? Hoe positioneer je je bedrijf als kennisleider?
Creativiteit is het sleutelwoord in dit proces. De redenen dat het bij veel organisatie ontbreekt aan goede en creatieve content marketing:
- Geen tijd;
- Geen personeel;
- Geen inspiratie.
De eerste stap die een bedrijf dus moet nemen om succesvolle, unieke en creatieve content te creëren is het vrijmaken van tijd en personeel. Als dit eenmaal gedaan is kan je overgaan op de volgende, wat moeilijkere proces; inspiratie opdoen en creatief schrijven.
Hier een paar essentiële tips voor het realiseren van creatieve content.
“Creativity is seeing what everyone else has seen, and thinking what no one else has thought.”
- Albert Einstein
1. Ken jezelf
Ieder persoon is op zijn of haar eigen manier creatief. Dit houdt in dat je jezelf goed moet kennen voordat je begint aan het schrijven van welke content dan ook. Sommige mensen zijn bijvoorbeeld creatiever in de avond dan overdag. En sommige hebben weer een voorkeur voor de plek waar ze schrijven. Dit zijn allemaal punten waar je over na gedacht moet hebben en die je gaandeweg leert.
2. Ken je doelgroep
Uiteraard heeft ieder bedrijf een doelgroep, en weet je er al het een en ander over. Het is voor jezelf, als marketeer, gemakkelijker om je doelgroep te segmenteren in buyer persona’s waarin je je doelgroep opdeelt in “ideale klanten” of één “ideale klant”, van wie je o.a. de achtergrond, doelen, drijfveren, uitdagingen en pijnpunten weet.
Eenmaal bekend, kan je je schrijfstijl aanpassen op de kenmerken van je buyer persona’s. Dit kan verschillen in bijvoorbeeld formaliteit, de lengte van de tekst en de onderwerpen per doelgroep.
3. Doe onderzoek
Als je weet wat de pijnpunten zijn van je buyer persona’s en je hebt een onderwerp waarover je wilt schrijven, ga daarna op onderzoek uit. Het is goed om te weten wat anderen al hebben geschreven over het onderwerp en hoe jij daar een ander licht op kan werpen.
4. "Everybody loves a good story"
Iedereen houdt van een goed verhaal. De mens geeft betekenis aan zijn leven door verhalen te delen en ontvangen. Daarom incorporeren veel public speakers storytelling in hun presentatie. Twee mechanismen zijn daarin belangrijk, namelijk identificatie en associatie (Breuer, 2006)1. Je buyer persona moet zichzelf in jou verhaal kunnen herkennen (identificatie) en tegelijk zijn eigen verhaal voor zich kunnen verbeelden (associatie).
Om de aandacht te trekken en vast te houden moet je “out of the box” zien te denken. Aan saaie teksten besteed bijna niemand aandacht. Een saaie tekst zou je kunnen veranderen in een uniek stuk tekst met een verhaal dat intrigerend is voor je buyer persona.
Neem hier de tijd voor en laat je niet overhaasten.
Als je deze tips opvolgt tijdens het schrijven van content ben je al een heel stuk verder in je creatieve proces. Uiteindelijk zal jij en je bedrijf hier de vruchten plukken!
Wil je beginnen met het creëren van goede content, dan is een zakelijk blog een goed startpunt. Hoe je dat doet lees je in ons eBook Zakelijk bloggen.
1Breuer, F. (2006). Storytelling als interactieve interventie. In: J.J. Boonstra & L.I.A. de Caluwé (2006), Interveniëren en veranderen. Deventer: Kluwer
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)