Deel artikel
4 manieren om het CRM-gebruik van verkopers te vergroten
door Martijn Rijnders op 31-7-15 12:11
Een CRM-systeem wordt vaak geïmplementeerd met de beste voornemens om het succesvol te laten zijn, maar zonder kennis van hoe verkoopmedewerkers het systeem zullen gebruiken. Het doel is vaak om de verkoopafdeling productiever en efficiënter te laten werken, maar volgens CRM Manager Magazine heeft minder dan 40% van de organisaties die CRM-systeem hebben een gebruikersacceptatie van hoger dan 90%. In dit artikel beschrijf ik 4 manieren om het CRM-gebruik van verkopers te vergroten.
Betrek verkoopmedewerkers bij de CRM-implementatie
Als CRM-software ingezet gaat worden als tool om de verkopers te ondersteunen, dan moeten zij er ook op dagelijkse basis mee kunnen werken. Het is daarom belangrijk dat er gevraagd wordt welke functionaliteiten zij terug willen zien het CRM-systeem.
Door verkoopmedewerkers te betrekken in het implementatieproces zullen zij eerder geneigd zijn om het nieuwe systeem te gaan gebruiken. Als de verkopers het idee krijgen dat het nieuw systeem meer werk oplevert, dan zullen zij het waarschijnlijk niet gaan gebruiken. Door ze het in het hele proces te betrekken, naar ze te luisteren en te stimuleren in het gebruik van het CRM-systeem, zal het gebruik stijgen wat uiteindelijk leidt tot een snellere ROI.
Benadruk de waarde van het CRM-systeem
Verkopers gaan een CRM-systeem niet gebruiken als ze niet het idee hebben dat het extra waarde toevoegt aan hun huidige processen. Laat daarom zien dat het CRM-systeem wel degelijk extra waarde heeft. Verkopers zijn constant bezig met het opvolgen van leads en het sluiten van deals. Voor hen is tijd daadwerkelijk geld. Als zij het idee krijgen dat ze veel tijd kwijt zijn aan het invoeren van gegevens, dan is de kans groot dat ze het nieuwe systeem links laten liggen.
Doe er zo veel mogelijk aan om ze te stimuleren het nieuwe CRM-systeem te gebruiken. Laat zien dat ze tijd kunnen besparen en dat de CRM-software meer inzicht en mogelijkheden geeft. Zorg voor een goede training en demonstreer alle mogelijkheden voor het verkoopteam. Dit zal de acceptatie vergroten.
Stem de CRM-processen af op de processen van het verkoopteam
Om een hoge gebruikersacceptatie te realiseren, zal je moeten voorzien in een systeem wat voldoet aan de wensen van het verkoopteam. Vaak hebben zij al vaste processen voor onder andere het doen van research en het inplannen van hun tijd. Laat de verkoopmedewerkers zien dat de nieuwe CRM-software de bestaande processen ondersteund en zelfs efficiënter maakt. Gebeurt dit niet, dan zal het verkoopteam het CRM-systeem niet zien als een aanwinst en het daarom ook niet gebruiken.
Moedig het gebruik van de CRM-software buiten kantoor aan
De meeste CRM-software beschikt ook over mobiele toegang. Dit is voor verkoopmedewerkers heel belangrijk omdat ze dit de mogelijkheid geeft om ook gegevens te benaderen als ze niet op kantoor zijn. Dit stelt ze in staat om klantdata op te vragen en up te daten terwijl ze onderweg zijn. Laat het verkoopteam zien dat dit een hoop flexibiliteit oplevert en dat ze minder afhankelijk zijn van hun plek op kantoor.
Met goede research kun je het juiste CRM-systeem voor jouw verkoopteam vinden. Met een goede voorbereiding en de juiste overwegingen zal de implementatie leiden tot meer efficiëntie en een hogere productiviteit.
Welke functionaliteiten zijn voor jouw organisatie belangrijk? Download de CRM-checklist!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)