Deel artikel
5 redenen om dit jaar wél te investeren in CRM
door Gertjan van Vugt op 6-1-15 12:27
Allereerst wens ik je een succesvol 2015. Een nieuw jaar betekent vaak dat, bewust of onbewust, goede voornemens gemaakt worden. En niet alleen op persoonlijk vlak, maar ook zakelijk.
Maakt jouw organisatie nog geen gebruik van CRM-software of is het huidige systeem aan vervanging toe? Dan is het investeren in CRM een uitstekend punt om aan het lijstje van goede voornemens toe te voegen. En als het even kan bovenaan, want een goed CRM verdient zich snel terug. Deze 5 redenen leggen uit waarom.
1. CRM zorgt voor een hogere efficiëntie
CRM-software automatiseert processen binnen een organisatie. Zaken zoals het bijhouden van klantgegevens en het opstellen van rapporten gaan eenvoudiger en leveren tijdswinst op. Bijvoorbeeld, een verkoper kan meer tijd aan de daadwerkelijke verkoop besteden, omdat CRM-software de tijd die hij kwijt zou zijn aan het verrichten van administratieve taken aanzienlijk heeft verkort.
Alle data rondom relaties en acties wordt centraal opgeslagen in het CRM-systeem. Ofwel, relevante gegevens van prospects en klanten zijn toegankelijk voor iedereen die ze nodig heeft. Dit voorkomt dat gegevens verloren gaan, iets wat bijvoorbeeld kan voorkomen bij het verloop van werknemers. Ook voorkomt het dat werknemers met verschillende data werken. Het updaten van data, zoals nieuwe contactpersonen of adresgegevens die veranderen, hoeft maar eenmalig gedaan te worden. Daarna beschikt iedere gebruiker over de vernieuwde gegevens. Zo voorkomt het ook miscommunicatie.
2. CRM zorgt voor meer inzicht in de sales-pijplijn
Een goed CRM-systeem voor jouw organisatie is in staat om elke interactie die gevoerd wordt met (potentiële) klanten snel en overal te registreren. Dit geeft een goed overzicht van klanten, leads en prospects. Zo kan elk contactmoment afgestemd worden op de behoefte van de relatie, wat het salesproces ten goede komt. Zonder CRM-software is verkopen meer gebaseerd op onderbuikgevoel en minder op inzicht die afgeleid kan worden uit verzamelde data.
Dashboard- en rapportagefuncties die CRM-software bevat, maken het eenvoudig om voortgang en resultaten in te zien. Zo is er altijd inzichtelijk of gestelde doelen behaald worden en waar er eventuele aanpassingen in het salesproces nodig zijn.
3. CRM zorgt voor meer business uit bestaande klanten
Het optimaal bedienen van bestaande klanten is net zo belangrijk als het binnenhalen van nieuwe klanten. Ze zijn vaak verantwoordelijk voor een groot deel van de omzet. CRM maakt het mogelijk om goede en volledige informatie over klanten te verzamelen, waardoor het mogelijk is om bestaande klanten op het juiste moment proactief te benaderen. Dit voorkomt enerzijds eventuele problemen en anderzijds worden er nieuwe opdrachten uitgehaald. Aan bestaande klanten valt zelden maar eenmalig te verdienen.
4. CRM maakt data van relaties altijd en overal beschikbaar.
De opkomst van smartphones en tablets heeft ervoor gezorgd CRM-data altijd en overal beschikbaar is. Voor medewerkers die niet altijd op kantoor zijn is het handig als zij toch altijd kunnen beschikken over deze data. Verkopers zijn vaak meerdere dagen buiten de deur vanwege afspraken. Zij hebben gegevens uit het CRM-systeem nodig, zodat zij hun verkoopgesprekken hierop kunnen aanpassen. Na een gesprek kunnen zij direct aantekeningen doorvoeren, zodat belangrijke informatie verloren gaat. Medewerkers die vaak onderweg zijn hoeven voor een hoop taken niet meer verplicht naar kantoor, waardoor zij in staat zijn efficiënter te werken.
5. CRM zorgt voor een optimale samenwerking tussen afdelingen
De communicatie tussen jouw organisatie en (potentiële) klanten verloopt zelden maar op één manier. Er zijn altijd meerdere personen betrokken, die ieder communiceren via meerdere kanalen. Voor het optimaal bedienen van relaties is het belangrijk dat iedere betrokken afdeling weet wat er staat te gebeuren en wanneer er een contactmoment of bepaalde actie is geweest. Zonder CRM-software is dit erg lastig te registreren, waardoor communicatie niet optimaal verloopt of in het ergste geval helemaal niet plaatsvindt. De salesafdeling moet bijvoorbeeld van marketing weten als een lead interesse toont in een marketinguiting, zodat zij deze gericht kunnen opvolgen. Bij het ontbreken van deze communicatie zullen warme leads niet of niet goed opgevolgd worden. Dit leidt weer tot het niet signaleren en missen van kansen. CRM-software maakt alle belangrijke informatie inzichtelijk voor de juiste medewerkers op het juiste moment.
Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)