Deel artikel
5 redenen waarom bloggen bijdraagt aan online vindbaarheid
door Ellen Prins op 21-3-14 16:30
In de jaren ‘90 verschenen de eerste blogs (ook wel weblog genoemd) op het internet. Deze blogs hadden vrijwel altijd het karakter van een online dagboek. Tegenwoordig bestaan blogs nog steeds, alleen bestaan er naast de bekende tekstblogs ook fotoblogs, videoblogs (vlogs) en audioblogs (podcasts). Maar is een blog inmiddels niet vreselijk achterhaald? Het antwoord: Nee. Sterker nog – een blog is een belangrijke bouwsteen geworden voor een goed werkende contentstrategie!
Waarom een blog?
Bovenal, een blog stelt je in staat om op een natuurlijke manier jouw expertise, kennis en visie te delen met je doelgroep. Dit is de belangrijkste reden een blog te starten. Hiermee straal je thought leadership uit, ofwel: je bent dé expert binnen je vakgebied en de markt.
Je kunt met een blog snel naamsbekendheid en waardering creëren. Daarnaast biedt een blog je de mogelijkheid de dialoog met de doelgroep te starten, mits bezoekers kunnen reageren op het blogartikel. Ook is bloggen leerzaam en goed voor je zakelijke netwerk. Maar bloggen zal ook je online vindbaarheid verhogen.
Online vindbaarheid door bloggen
Het aankoopgedrag van de consument verandert doordat deze meer en meer gericht is op het zelfstandig vergaren van informatie. Je doelgroep kan op internet vrijwel alle gewenste informatie vinden en producten, diensten en bedrijven uitgebreid met elkaar vergelijken. Vaak wordt pas daarna contact gezocht met een aanbieder.
Het is dus van groot belang dat je je business online goed presenteert en vindbaar is zodat je al direct zoveel mogelijk relevante kennis en informatie kunt delen waarmee je je onderscheidt van je concurrentie. Een blog is een uitstekend middel om online vindbaarheid te vergroten en de (latent) oriënterende doelgroep in vroeg stadium te bereiken met laagdrempelige content!
Wanneer je doelgroep zich gaat oriënteren zal Google een populair startpunt zijn. Het is belangrijk hier goed (lees eerste pagina van de zoekresultaten) getoond te worden. Om te begrijpen hoe een blog bijdraagt aan online vindbaarheid is het handig te weten hoe zoekmachines werken. In 2013 lanceerde Google haar nieuwe algoritme, Hummingbird genaamd (als opvolger van de Panda en Pinguin-update). De grootste veranderingen die met deze update gepaard gingen zijn:
- Google heeft een sterke voorkeur voor pagina’s met probleemoplossende en/of leerzame content;
- Het gaat niet meer om het aantal links naar je website, maar de relevantie van de pagina waarop de link staat;
- Bij het ranken van zoekresultaten zal resultaat op afbeeldingen een grotere rol gaan spelen.
Rekening houdend met de update van s’werelds grootste zoekmachine heb ik hieronder 5 redenen beschreven hoe bloggen online vindbaarheid kan verhogen:
- Content is King
Zoals gesteld, de aanwezigheid van kwalitatieve en relevante content op je website wordt een steeds belangrijkere factor om hoog in de zoekmachines getoond te worden. Door te bloggen zorg je voor die relevante en unieke content. En door consequent over bepaalde thema’s te bloggen word je beter gevonden als iemand op internet informatie zoekt over die specifieke onderwerpen.
Daarnaast vormt een blog door haar laagdrempeligheid de ideale content voor een eerste kennismaking met je organisatie, producten en diensten. Het is vaak de eerste stap van de Inbound Marketing funnel. - Linkbaiting
Vakgenoten (en geïnteresseerden) zullen snel geneigd zijn je content over te nemen op hun eigen website in combinatie met een link naar je blogpost. Verkeer dat via deze links op je website komt is vaak relevant verkeer en zal langere tijd op je website blijven. Dit herkent Google weer waardoor de ranking van je website weer verhoogd wordt. - Linkbuilding
Wanneer je blogt voor andere websites worden er vaak links naar je eigen website geplaatst. Deze links staan op relevante pagina’s en zullen daarmee relevant publiek trekken. Dit zal weer worden herkend door de zoekmachines en zo worden beloond met een hogere organische (natuurlijke) ranking. - Image search
In blogs kun bijpassende afbeeldingen opgenemen passend bij het onderwerp. Zoekmachines indexeren geen afbeeldingen, maar wel de tags die daaronder zijn gehangen bij publicatie van het blogartikel. Omdat het belang van imagesearch zal gaan toenemen, zal een blog met getagde afbeeldingen je vindbaarheid vergroten. - Sociale vindbaarheid
Goede content wordt snel gedeeld. Als je ervoor zorgt dat je blog eenvoudig te delen is via de populaire social media kanalen zal dit, mits het blog gevonden wordt door een relevante doelgroep, ook daadwerkelijk gedeeld gaan worden.
Een argument om te gaan bloggen is dus delen van expertise en het verhogen van online vindbaarheid in zoekmachines. Het vormt voor je doelgroep vaak de eerste kennismaking met je organisatie, omdat een relevante en geoptimaliseerde blog zich goed laat vinden in de zoekmachines. En die kennismaking is laagdrempelig en is een fantastiche eerste stap in de funnel. Naast relevantie zijn er nog tal van manieren waarop ene artikel geoptimaliseerd kan (en moet) worden voor de zoekmachine. Echter, schrijf nooit voor de zoekmachine, maar omdat je kennis en waarde wilt delen met de wereld.
Benieuwd hoe je een zakelijk blog opzet, bijhoudt en optimaliseert? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)