Deel artikel
6 tips om jouw verkoopvoorspelling te verbeteren
door Martijn Rijnders op 2-7-15 10:01
Bij een verkoopvoorspelling gaat het erom dat je aangeeft wanneer welke deal valt en hoeveel dit opbrengt. Deze voorspelling wordt gebaseerd op soortgelijke kansen uit het verleden. Een 100% correcte voorspelling is niet mogelijk, maar met een goede analyse kom je een heel eind. Onderzoeken wijzen uit dat je met een goede verkoopvoorspelling in staat bent om meer omzet te genereren. In dit artikel geef ik 6 tips om je verkoopvoorspelling te verbeteren.
1. Organiseer jouw verkoopproces in CRM-software
Het organiseren van jouw verkoopproces in CRM-software is veel sneller en overzichtelijker dan het handmatig bijhouden van jouw verkoopkansen. Verdeel jouw sales pipeline in standaard fases en percentages, zoals:
- Prospect – 10%
- Offerte – 50%
- Onderhandeling – 70%
- Mondelingen toezegging – 90%
- Gewonnen – 100%
Vervolgens kun je op basis van deze fases beoordelen wat de gemiddelde conversieratio en de levenscyclus van de verkoopkansen per fase is. Als je dit analyseert kun je een voorspelling maken van iedere kans en levenscyclus.
2. Bestudeer jouw vorige verkoopvoorspelling
Bekijk jouw vorige verkoopvoorspelling en bepaal wat goed ging en wat niet goed ging. Bedenk ook wat je anders had kunnen doen om het proces te verbeteren. Dit zorgt ervoor dat het proces in de toekomst nauwkeuriger zal zijn.
3. Bekijk de verkoopvoorspelling regelmatig
Veel verkopers zijn de hele dag onderweg. Ze zijn niet bezig met hun voorspelling en zien dit als een administratieve taak die ze liever zouden overdragen aan iemand anders. Het helpt om toch regelmatig naar de verkoopvoorspelling te kijken. Uiteindelijk draait het voor jouw organisatie om het binnenhalen van orders van bestaande en toekomstige klanten. Dat maakt de verkoopvoorspelling één van de belangrijkste overzichten voor iedere organisatie en dit moet dus voor jou als verkoper ook ‘top of mind’ zijn.
4. Wees eerlijk
Het is verleidelijk om jouw sales forecast rooskleuriger weer te geven dan het in werkelijkheid is. Maar uiteindelijk houd je jezelf voor de gek als het grootste deel van de kansen in de voorspelling geen order wordt. Beoordeel dus iedere verkoopkans naar waarheid en bepaal op basis daarvan jouw kansen. Haal de prospects waarvan je geen duidelijk beeld hebt eruit tot je deze beter gekwalificeerd hebt.
5. Creëer scenario’s
Simulaties zijn zeer belangrijk voor je verkoopvoorspelling. Soms loopt niet alles zoals je verwacht. Beoordeel dus alle mogelijke onzekerheden, risico’s en doe geen aannames. Zijn er trends in de markt die mogelijk jouw voorspelling zouden kunnen beïnvloeden? Werk verschillende scenario’s uit en bekijk hoe deze trends de bedragen, data en slagingspercentages van de verkoopvoorspelling kunnen beïnvloeden.
6. Hou vol
Het voorspellen van je verkopen is niet gemakkelijk en vraagt om tijd, aandacht en nauwkeurigheid. Hoe eerder je werkt aan een standaard methode, hoe makkelijker het zal worden. CRM-software zal je helpen om dit op een nauwkeurige en efficiënte manier te doen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)