Deel artikel
6 tips voor meer bereik met bloggen
door Ellen Prins op 30-7-14 14:43
Een blog is een uitstekend middel om met je merk, producten en diensten online gevonden te worden door een relevant publiek. Een groot deel van je doelgroep zal namelijk de eerste stap van een aankoopproces zetten via de zoekmachine. Op basis van een bepaalde zoekopdracht krijgt een potentiële klant een lijst met resultaten voorgeschoteld, een lijst waar jij als organisatie hoog getoond wilt worden.
Wanneer je blogt word je sneller gevonden, simpelweg omdat zoekmachines zelfgecreëerde, specifieke content die relevant is voor een doelgroep beloont met een hoge ranking. Hoe dat zit lees je hier. Maar er zijn ook een aantal andere zaken waarmee je je blog nog beter kunt laten scoren.
Hieronder vind je 6 tips & tricks om je blog te optimaliseren voor een maximaal bereik onder je doelgroep:1. Kies een specifiek onderwerp1. Kies een specifiek onderwerp
Trend is dat er binnen de zoekmachines steeds specifieker wordt gezocht. Enerzijds komt dit voort uit het feit dat de consument zichzelf via online kanalen steeds vollediger kan, wil en zal informeren. Anderzijds worden zoekmachines slimmer en beter in staat mee te denken met de zoeker door zoekopdrachten op relevante wijze aan te vullen.
Het steeds specifiekere zoekgedrag biedt kansen voor jouw organisatie om als merk online gevonden te worden door een relevant publiek. Als je blog inspeelt op een specifiek onderwerp zal deze matchen met de specifieke zoekopdrachten die je doelgroep steeds vaker invoert. Daarnaast onderscheid je je eerder van concurrenten die veelal over meer generieke onderwerpen bloggen.
En ook de kans geplaatst te worden tussen verwante zoekresultaten wordt kleiner. Want als je als fietsonderdelenfabrikant over lichtgewicht aluminium naafversnellingen voor damesfietsen blogt in plaats van fietsen in het algemeen, zul je door een relevanter publiek worden gevonden omdat je niet wordt getoond tussen algemenere zoekresultaten zoals ‘waterfietsen’, fietsroutes, et cetera.
2. Gebruik een pakkende titel
Met een goede titel trek je de aandacht! Houd hierbij in het achterhoofd dat mensen houden van rijtjes, snelle overzichten en gemakkelijk te verwerken informatie. Iedereen heeft een krappe agenda en als je blogtitel doet vermoeden dat de inhoud van het artikel lang en/of lastig te lezen is zal dit afschrikken in plaats van triggeren om je blogartikel te openen.
Je titel moet de inhoud samenvatten en uiteraard wervend zijn.
3. Maak gebruik van tussenkoppen
Je lezer houdt niet van lappen tekst en wil graag kunnen scannen om te bepalen of een artikel interessant is of niet. Tussenkoppen zorgen voor een aangename onderbreking in je tekst en bieden overzicht. We zijn visueel ingesteld en subtitels geven de rust waarnaar we (onbewust) op zoek zijn. Hierdoor wordt het artikel aantrekkelijker om te lezen.
Zorg er uiteraard wel voor dat ook de tussenkoppen wervend van aard zijn en de alinea krachtig samenvatten.
4. Pas de juiste headers toe
Pakkende titels vallen niet alleen op voor de lezer, maar ook voor de zoekmachines. Alleen moet je de zoekmachines hierbij wel een handje helpen door de teksten te kenmerken als hoofdtitel, subtitels en alinea’s, respectievelijk H1, H2 en alineatekst genoemd.
Het gebruik of toekennen van zogenaamde ‘headers’ helpt de zoekmachine te bepalen waar het artikel over gaat (ook wel indexeren genoemd) en in hoeverre het artikel relevant is voor de zoeker en zijn/haar zoekopdracht. Zorg er daarom ook voor dat je relevante zoekwoorden laat terugkomen in titel en tussenkoppen.
5. Interne links
Het is aan te raden om binnen je blogartikel gebruik te maken van interne links. Dit zijn links die verwijzen naar andere pagina’s binnen je website. Hierbij kun je denken aan eerdere blogartikelen, maar ook productpagina’s, video, et cetera.
Een reden waarom het goed is om intern te linken is het stukje gebruiksvriendelijkheid richting de lezer. Je biedt hem/haar de optie om door te klikken naar andere relevante onderwerpen om ook daar meer over te lezen dan wel zien. Denk er hierbij wel aan dat de links relevant zijn.
Naast het gemak voor de bezoeker is het ook een middel om hen langer op je website te houden.
Het gebruik van interne links helpt om de zoekmachine verbanden te laten leggen tussen pagina’s en je webstructuur sneller te herkennen. Het is daarmee goed voor de indexering van de pagina’s. Daarnaast kan een zoekmachine nog beter de relevantie van verschillende pagina’s bepalen.
6. Voeg metatags toe
Naast het gebruik van headers en interne links kun je zoekmachines ook op andere manieren helpen om je artikel goed te indexeren en te beoordelen op inhoud en relevantie.
• Voeg een paginatitel, ook wel title-tag genoemd, toe. Hiermee geef je je pagina een naam, welke zodoende makkelijker kan worden herkend door de zoekmachine. Het is hierbij van belang dat het één of meerdere relevante zoekwoorden bevat. Deze titel wordt overgenomen in de zoekresultaten en laten een potentiële bezoeker dus direct zien of de pagina interessant is of niet. Maak de titel niet meer dan 70 tekens lang en zorg dat deze wervend is geschreven
• Kies een juiste url. In de link van de pagina moeten ook weer één of meerdere belangrijke keywords voorkomen. Dit helpt de zoekmachine weer bij het rankenvan de pagina.
• Zorg voor relevante zoekwoorden in je tekst. Ga hier niet mee strooien, gebruik de belangrijkste zoektermen enkele malen en bij voorkeur in de leadtekst (intro). Bekijk ook veelgebruikte synoniemen en gebruik deze in je artikel
• Voeg een metabeschrijving toe. Dit is de beschrijvende tekst onder de titel welke in de zoekresultaten wordt getoond en beschrijft waar de pagina over gaat.
• Voeg alt-tags toe aan afbeeldingen. Trend is dat steeds meer mensen zoeken op afbeeldingen in plaats van op tekst gebaseerde resultaten. Ook krijgen afbeeldingen (en video) vanuit de grote zoekmachines zelf uit al een grotere rol van betekenis. Zorg daarom dat afbeeldingen herkend worden door er relevante tags (zoekwoorden) aan te koppelen.
Wil jij je bereik vergroten door een zakelijk blog te starten? Download dan ons eBook Zakelijk bloggen.
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)