HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

6 tips voor meer bereik met bloggen

Optimaliseer je blog voor maximaal bereikEen blog is een uitstekend middel om met je merk, producten en diensten online gevonden te worden door een relevant publiek. Een groot deel van je doelgroep zal namelijk de eerste stap van een aankoopproces zetten via de zoekmachine. Op basis van een bepaalde zoekopdracht krijgt een potentiële klant een lijst met resultaten voorgeschoteld, een lijst waar jij als organisatie hoog getoond wilt worden.

Wanneer je blogt word je sneller gevonden, simpelweg omdat zoekmachines zelfgecreëerde, specifieke content die relevant is voor een doelgroep beloont met een hoge ranking. Hoe dat zit lees je hier. Maar er zijn ook een aantal andere zaken waarmee je je blog nog beter kunt laten scoren.

Hieronder vind je 6 tips & tricks om je blog te optimaliseren voor een maximaal bereik onder je doelgroep:1. Kies een specifiek onderwerp

1. Kies een specifiek onderwerp

Trend is dat er binnen de zoekmachines steeds specifieker wordt gezocht. Enerzijds komt dit voort uit het feit dat de consument zichzelf via online kanalen steeds vollediger kan, wil en zal informeren. Anderzijds worden zoekmachines slimmer en beter in staat mee te denken met de zoeker door zoekopdrachten op relevante wijze aan te vullen.

Het steeds specifiekere zoekgedrag biedt kansen voor jouw organisatie om als merk online gevonden te worden door een relevant publiek. Als je blog inspeelt op een specifiek onderwerp zal deze matchen met de specifieke zoekopdrachten die je doelgroep steeds vaker invoert. Daarnaast onderscheid je je eerder van concurrenten die veelal over meer generieke onderwerpen bloggen.

En ook de kans geplaatst te worden tussen verwante zoekresultaten wordt kleiner. Want als je als fietsonderdelenfabrikant over lichtgewicht aluminium naafversnellingen voor damesfietsen blogt in plaats van fietsen in het algemeen, zul je door een relevanter publiek worden gevonden omdat je niet wordt getoond tussen algemenere zoekresultaten zoals ‘waterfietsen’, fietsroutes, et cetera.

2. Gebruik een pakkende titel

Met een goede titel trek je de aandacht! Houd hierbij in het achterhoofd dat mensen houden van rijtjes, snelle overzichten en gemakkelijk te verwerken informatie. Iedereen heeft een krappe agenda en als je blogtitel doet vermoeden dat de inhoud van het artikel lang en/of lastig te lezen is zal dit afschrikken in plaats van triggeren om je blogartikel te openen.

Je titel moet de inhoud samenvatten en uiteraard wervend zijn.

3. Maak gebruik van tussenkoppen

Je lezer houdt niet van lappen tekst en wil graag kunnen scannen om te bepalen of een artikel interessant is of niet. Tussenkoppen zorgen voor een aangename onderbreking in je tekst en bieden overzicht. We zijn visueel ingesteld en subtitels geven de rust waarnaar we (onbewust) op zoek zijn. Hierdoor wordt het artikel aantrekkelijker om te lezen.

Zorg er uiteraard wel voor dat ook de tussenkoppen wervend van aard zijn en de alinea krachtig samenvatten.

4. Pas de juiste headers toe

Pakkende titels vallen niet alleen op voor de lezer, maar ook voor de zoekmachines. Alleen moet je de zoekmachines hierbij wel een handje helpen door de teksten te kenmerken als hoofdtitel, subtitels en alinea’s, respectievelijk H1, H2 en alineatekst genoemd.

Het gebruik of toekennen van zogenaamde ‘headers’ helpt de zoekmachine te bepalen waar het artikel over gaat (ook wel indexeren genoemd) en in hoeverre het artikel relevant is voor de zoeker en zijn/haar zoekopdracht. Zorg er daarom ook voor dat je relevante zoekwoorden laat terugkomen in titel en tussenkoppen.

5. Interne links

Het is aan te raden om binnen je blogartikel gebruik te maken van interne links. Dit zijn links die verwijzen naar andere pagina’s binnen je website. Hierbij kun je denken aan eerdere blogartikelen, maar ook productpagina’s, video, et cetera.

Een reden waarom het goed is om intern te linken is het stukje gebruiksvriendelijkheid richting de lezer. Je biedt hem/haar de optie om door te klikken naar andere relevante onderwerpen om ook daar meer over te lezen dan wel zien. Denk er hierbij wel aan dat de links relevant zijn.

Naast het gemak voor de bezoeker is het ook een middel om hen langer op je website te houden.

Het gebruik van interne links helpt om de zoekmachine verbanden te laten leggen tussen pagina’s en je webstructuur sneller te herkennen. Het is daarmee goed voor de indexering van de pagina’s. Daarnaast kan een zoekmachine nog beter de relevantie van verschillende pagina’s bepalen.

6. Voeg metatags toe

Naast het gebruik van headers en interne links kun je zoekmachines ook op andere manieren helpen om je artikel goed te indexeren en te beoordelen op inhoud en relevantie.

• Voeg een paginatitel, ook wel title-tag genoemd, toe. Hiermee geef je je pagina een naam, welke zodoende makkelijker kan worden herkend door de zoekmachine. Het is hierbij van belang dat het één of meerdere relevante zoekwoorden bevat. Deze titel wordt overgenomen in de zoekresultaten en laten een potentiële bezoeker dus direct zien of de pagina interessant is of niet. Maak de titel niet meer dan 70 tekens lang en zorg dat deze wervend is geschreven

• Kies een juiste url. In de link van de pagina moeten ook weer één of meerdere belangrijke keywords voorkomen. Dit helpt de zoekmachine weer bij het rankenvan de pagina.

• Zorg voor relevante zoekwoorden in je tekst. Ga hier niet mee strooien, gebruik de belangrijkste zoektermen enkele malen en bij voorkeur in de leadtekst (intro). Bekijk ook veelgebruikte synoniemen en gebruik deze in je artikel

• Voeg een metabeschrijving toe. Dit is de beschrijvende tekst onder de titel welke in de zoekresultaten wordt getoond en beschrijft waar de pagina over gaat.

• Voeg alt-tags toe aan afbeeldingen. Trend is dat steeds meer mensen zoeken op afbeeldingen in plaats van op tekst gebaseerde resultaten. Ook krijgen afbeeldingen (en video) vanuit de grote zoekmachines zelf uit al een grotere rol van betekenis. Zorg daarom dat afbeeldingen herkend worden door er relevante tags (zoekwoorden) aan te koppelen.

Wil jij je bereik vergroten door een zakelijk blog te starten? Download dan ons eBook Zakelijk bloggen.

nieuwsbrief

 

Ontvang updates per email