Deel artikel
Bedrijfsgroei: 7 tekenen dat je CRM-software nodig hebt
door Gertjan van Vugt op 23-9-14 11:48
Als je bedrijf groeit, is dat goed nieuws. Maar met die bedrijfsgroei groeit ook de complexiteit van je organisatie. Zo zal de datastroom rondom relatiebeheer groeien. Voorheen kon de belangrijkste klantinformatie beheerd worden vanuit een Excel-sheet, maar de wens voor een flexibele en schaalbare oplossing zal snel toenemen. CRM-software biedt uitkomst.
Organisaties die door groei toe zijn aan een CRM-systeem moeten dit op tijd opmerken. Zaak is dat er tijdig actie wordt ondernomen om chaos in de bedrijfsvoering te voorkomen. In dit artikel behandel ik zeven signalen die duiden op de behoefte aan een passend CRM-systeem.
1. Overzicht in klantdata ontbreekt
De één voert belangrijke klantinformatie in een Excel-sheet in, terwijl de ander gebruik maakt van Word-documenten. Weer een ander maakt gebruik van blocnotes. Kortom, data is niet centraal toegankelijk en te beheren. Uiteindelijk zal de klant of relatie dit merken door een verslechterde service en dienstverlening.
2. Onvoldoende inzicht in verkoopactiviteiten
Als er binnen het team te weinig inzicht is in de verkoopactiviteiten, wordt sturing en verbetering van resultaten lastig. Het is van belang dat er duidelijkheid is welke kansen spelen en waar de verkopers mee bezig zijn. Hoever is een deal en welke waarde gaat hiermee gepaard. Allemaal belangrijke informatie die nodig is voor de bouw van een efficiënt en effectief opererend verkoopteam.
3. Analyseren en rapporteren wordt tijdrovend
Idealiter is er elke maand een rapport beschikbaar waarin de voortgang van het verkoopteam afgezet wordt tegen de gestelde targets. Als dit niet gebeurt omdat het maken van rapportages teveel tijd gaat kosten, is het slim te onderzoeken of dit te maken heeft met de toename in data.
4. Data gaat verloren
Het wordt lastiger om vervolgafspraken met potentiële klanten te maken, als niet alle relevante gegevens centraal worden opgeslagen. Daardoor is klantinformatie niet up-to-date of gaat deze zelfs verloren als een medewerker vertrekt.
5. Je hebt geen contact wanneer medewerkers buiten de deur zijn
Naarmate verkoopmedewerkers vaker buiten de deur zijn, groeit de behoefte naar centraal opgeslagen data die altijd en overal toegankelijk en te bewerken is. Het levert veel tijdwinst op als de verkoper via een mobiele applicatie direct gegevens bijwerkt zodat klantinformatie altijd up-to-date is.
6. Elke lead wordt hetzelfde behandeld
Elke potentiële klant krijgt, ondanks ze actief zijn in verschillende branches en verschillen behoeftes hebben, dezelfde verkoop- en servicebehandeling. Het juiste CRM-systeem helpt bij het segmenteren van leads op basis van verschillende kenmerken.
7. Bedrijfsprocessen niet schaalbaar door gebrek aan inzicht
Wat als een organisatie in een jaar tijd groeit van 20 naar 200 klanten. Kunnen alle bedrijfsprocessen dan moeiteloos meegroeien? Een goed overzicht van de voortgang maakt tijdig anticiperen op organisatiegroei mogelijk.
Als één van deze tekenen van toepassing is op jouw team of organisatie, schrik dan niet. Dit zijn exact de pijnpunten die CRM-software kan oplossen.
Een CRM-systeem geeft inzicht in de activiteiten van het verkoopteam, er kunnen voortgangsrapportages gemaakt worden en de organisatie is in staat om efficiënter samen te werken. Precies wat nodig is wanneer je toe bent aan de volgende stap.
Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)