Deel artikel
Afstuderen bij Systony: Inbound Marketing en online adverteren
door Peter de Keijzer op 1-7-16 14:02
De afgelopen 20 weken ben ik werkzaam geweest bij Systony en ben ik (voornamelijk) bezig geweest met mijn afstudeeronderzoek over Inbound Marketing en online adverteren. Het waren intensieve, leerzame maar ook leuke weken. Inmiddels heb ik mijn scriptie met succes verdedigd en ben ik na vier jaar afgestudeerd voor de opleiding Digitale Media en Communicatie aan de Hogeschool Utrecht. Ik ben hier blij mee en ik ben dankbaar voor de mogelijkheden en tijd die Systony mij heeft gegeven. Tijdens mijn afstudeerstage heb ik onderzoek gedaan naar hoe Systony online advertising kan inzetten tijdens de gehele buyer’s journey. In dit artikel zal ik mijn bevindingen presenteren in een handig stappenplan.
Stap 1: Doelstellingen
Het is goed om te onthouden dat adverteren nooit het doel moet zijn, maar een middel om een uiteindelijk doel te behalen: bijv. het genereren van meer kwalitatieve leads. Belangrijke vragen om jezelf te stellen voor het starten met online adverteren zijn:
- Wat willen wij als organisatie gaan bereiken door middel van adverteren? Wil je op korte termijn resultaat behalen of is het een onderdeel van je lange termijn marketingstrategie?
- Wat moet er veranderen aan de huidige situatie om de omstandigheden optimaal te maken voor adverteren?
Na het beantwoorden van deze vragen is het van belang om te kijken naar de huidige situatie van je organisatie. Wat is de huidige werkwijze, welke klanten zijn er op dit moment en hoe zijn zij in aanraking gekomen met jouw bedrijf?
Het is daarnaast belangrijk om vanaf het begin het budget helder te hebben. Op basis van het budget kun je in een later stadium keuzes gaan maken voor kanalen en de frequentie van de uitingen.
Stap 2: doelgroep(en) analyseren - buyer persona’s
Je (potentiële) klanten zijn essentieel voor online adverteren. Je wilt immers het juiste publiek aanspreken met je advertentie. Er moet een beeld worden geformuleerd van de doelgroep. Hier komen buyer persona’s om de hoek kijken. Een buyer persona helpt je om te verdiepen in wie je doelgroepen nu echt zijn, je kruipt als het ware in de huid van je koper. Een goede persona geeft antwoord op de vraag wat de koper beweegt, waar wensen en interesses liggen en wat hem/haar raakt. Een buyer persona geeft een profiel van je koper, het beschrijft op circa één A4 wie jouw koper is. Je segmentatie stopt hier niet bij een abstract profiel, maar je maakt de persona tastbaar.
Maar hoe kom je achter de informatie over je klanten? Ga het gesprek met je klanten aan. Stel een vragenlijst op met relevante vragen om de buyer persona zo concreet mogelijk te maken. Deze gegevens zijn daarna te toetsen door individuele gebruikersdata. Waar komt de gebruiker vandaan (bron)? Van welke social media maakt de lead gebruik? Welke content werd er als eerst gelezen op de website? Neem deze gegevens + informatie uit de interviews mee in het opstellen van je buyer persona, zodat je klantprofielen zo realistisch mogelijk worden.
Stap 3: kooptraject analyseren - buyer’s journey
Buyer persona’s leggen allemaal een reis af om tot hun uiteindelijke doel te komen. Deze reis wordt ook wel de buyer’s journey genoemd. De buyer’s journey bestaat uit drie fasen die een potentiële klant doorloopt: de bewustzijn (awareness) fase, de oriëntatie en afweging (consideration) fase, de besluit (decision) fase. Door te praten met huidige klanten en leads kan je een beeld vormen naar waar zij op zoek naar zijn en wat voor content er aangeboden moet worden om aan de vragen/behoefte te voldoen. Wanneer je weet welke vragen/behoeften je buyer persona’s hebben, kun je in kaart gaan brengen welke content tijdens welke fase relevant is.
Stap 4: Huidig aanbod vs. gewenste aanbod
Nadat de buyer persona’s en hun journey in kaart zijn gebracht, moet er worden gekeken naar het huidige aanbod van de organistatie. Door middel van een contentmatrix kun je het huidige contentaanbod tegenover de gewenste content zetten. Daarmee zijn de volgende vragen te beantwoorden: Welke content is er op dit moment wel binnen de organisatie aanwezig om aan een behoefte te voldoen en welke content mist er nog? Daarna kan er worden besloten om juist content te gaan creëren (dat inspeelt op de behoefte/wens van de buyer persona) of op de bestaande content te gaan adverteren.
Bron: HubSpot
Stap 5: Keuze kanalen
Na het analyseren van de huidige situatie moet er een keuze worden gemaakt voor kanalen om op te adverteren. Dit heeft ook weer te maken met het analyseren van de doelgroep(en): Op welke kanalen zijn ze actief? Via welk kanaal komt de doelgroep op je website terecht?
Op basis van deze informatie kun je ook een keuze maken voor een bepaald kanaal/kanalen. Door het schrijven van buyer persona’s en het analyseren van de buyer’s journey kun je content schrijven voor de beoogde doelgroepen. Je weet naar wat voor informatie jouw doelgroep zoekt en hoe je je doelgroepen moet aanspreken (tone of voice). Door gebruikersdata en interviews kun je achterhalen wanneer de buyer persona’s naar bepaalde informatie zoeken. Op deze momenten moet je gaan adverteren om zo relevant mogelijk te zijn.
Bron: ICME2012
Conclusie
De basis binnen je organisatie moet goed staan voordat je gaat beginnen met adverteren. Online adverteren is niet automatisch een wondermiddel, maar als het een onderdeel is van je lange termijn strategie dan kan het met de juiste fundering een succesformule worden. Kijk eerst naar de huidige situatie binnen je eigen organisatie en beslis pas daarna om te gaan adverteren.
Benieuwd hoe je eenvoudig meer en betere leads kunt genereren? Download dan ons eBook 10 tips voor leadgeneratie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)