Deel artikel
Bereik meer met effectieve contentmarketing
door Ellen Prins op 13-3-15 13:58
Contentmarketing is één van de meest effectieve strategieën om je marketingdoelen en daarmee de overall goals te realiseren. Het zorgt voor betere vindbaarheid, maar ook relevanter verkeer en betere leads.
Onderzoek van het Content Marketing Institute toont aan dat de belangrijkste redenen voor het inzetten/uitrollen van een contentstrategie onder marketeers is om brandawareness, merktrouw en kwalitatieve leads te genereren.
Maar hoe stel je een krachtige contentstrategie op en hoe zet je deze met succes in? In dit artikel een aantal handige tips!
Effectieve contentmarketing alleen zal niet het gewenste en verwachte organische verkeer genereren. Alleen als de contentmarketing wordt uitgerold vanuit een gedegen strategisch oogpunt zal het haar vruchten afwerpen.
Tip 1 – Start met een heldere strategie
Meer en meer mensen vertrouwen op het internet als het gaat om vergaren van informatie in de oriëntatie op de aanschaf van product of dienst. Een sterke contentstrategie zorgt ervoor dat jij als relevante organisatie in beeld komt bij je doelgroep.
Voordat je start met het creëren en publiceren van waardevolle content moet je ervoor zorgen dat die content past binnen je marketingstrategie. Om tot een goede strategie te komen moet je onderzoek verrichten en bepalen wie precies je doelgroepen zijn, wat hun behoeften zijn, met welke content zij geholpen zijn en met welke frequentie en tone-of-voice.
Stem je content af op de informatiebehoefte die gelden voor de diverse fases van koopprocessen van je verschillende doelgroepen. Hieronder enkele onderdelen die niet mogen ontbreken bij het opstellen van een krachtige strategie:
- Creëer buyer persona’s
Buyer persona’s zijn profielschetsen van jouw ideale kopers. Het segmenteert je doelgroepen verder en het brengt ze als het ware tot leven. Hoe leven ze, wat zijn hun bezigheden, wat zijn hun levensdoelen en met welke wensen en behoeften lopen zij rond?
Dit zijn de personen waarop je je content richt en in eerste instantie voor schrijft. Jouw content moet antwoord geven op hun specifieke informatiebehoefte op een specifiek moment in het koopproces.
Een voorbeeld van zo’n persona - opgesteld door het buyer personas institute – vind je hieronder:
Lees alles over het creëren van persona’s in dit blogartikel. - Doe zoekwoordonderzoek
Als je veel tijd en moeite hebt gestoken in het creëren van content wil je ook dat deze optimaal wordt gevonden. Zoals bekend plaatst Google unieke, waardevolle content al hoog in de resultaten, maar het is niet verkeerd dit een extra boost te geven door je content te optimaliseren voor zoekmachines.
Zorg ervoor dat jouw content wordt gevonden op de zoekwoorden van jouw persona’s. Om deze woorden te achterhalen dien je een gedegen zoekwoordonderzoek uit te voeren.
Bekijk de 8 bronnen voor het uitvoeren van een goed zoekwoordonderzoek hier.
- Welke contentvorm scoort het beste?
Achterhaal welk type content je verschillende persona’s het liefst lezen in de verschillende fasen van het koopproces. Dus leest jouw persona liever een eBook aan het begin van het kooproces of ziet deze liever de waarde in de vorm van een infographic?
De meeste content-gerichte organisaties gebruiken een breed scala aan contentvormen. Dat is uiteraard goed, mits het gericht is op de juiste persona (en zijn/haar voorkeur) op het juiste moment. Hieronder een overzicht van de meest gebruikte content door organisaties uit een onderzoek van Econsultancy:
- Kies een stijl die aanspreekt
Als je wilt communiceren met je doelgroepen zul je eerder resultaat boeken als je dit ‘in de taal’ doet die je doelgroep spreekt. Zorg er dus voor dat je een juiste tone-of-voice aanhoudt. Maar net zo belangrijk is dat je een unieke en eigen stijl aanneemt, een stijl die consistent is verweven in al je content. Dit zorgt voor herkenbaarheid.
- Kies de juiste publicatiefrequentie
Je wilt je lezers voldoende bereiken, maar absoluut niet teveel. Wanneer je hen bestookt met info zal dit als spam worden beschouwd en zal het een negatief effect hebben.
De ideale frequentie van de publicatie verschilt overigens per type content. Onderstaande afbeelding laat de verhouding goed zien:
Tip 2 - Val op
Je bent ongetwijfeld niet de enige in je branche die inmiddels contentmarketing bedrijft, dus zorg ervoor dat je opvalt. Enerzijds doe je dit door onderscheidende content te publiceren waarmee je de doelgroep helpt waar anderen dit niet doen. Ofwel voeg waarde toe! Anderzijds doe je dit door slim en gericht te publiceren.
Tip 3 – Houd het menselijk
Doorhet online zoeken naar waardevolle content zijn sommige organisaties vergeten wie hun echte doelgroepen zijn. Er wordt dan content geschreven die te breed is (te weinig verdieping) en/of juist op de verkeerde groepen is gericht, groepen die uiteindelijk niet zullen converteren naar betalende klanten.
Daarnaast worden vaak keyword-tactieken toegepast die bedoeld zijn om beter gevonden te worden in de zoekmachine. Afgezien van het feit dat dergelijke tactieken al jaren meer negatief dan positief effect hebben op de online vindbaarheid, worden teksten slechter leesbaar.
Vandaag de dag focust de zoekmachine op het toevoegen van waarde en relevantie. En dat is goed ‘nieuws’, want zolang je schrijft met als doel je doelgroep te helpen, zul je dus al snel hoog worden geplaatst in de online zoekresultaten!
Tip 4 – Vermijd de commerciële boodschap
Als je content inzet om direct je producten en diensten aan te prijzen zal het niet veel opleveren. Sterker nog, het zal je merk niet ten goede komen. De downloader laat zijn/haar gegevens achter in de veronderstelling er waardevolle informatie voor terug te krijgen. Waardevolle informatie die helpt in de specifieke fase van het koopproces waarin die persoon zich bevindt.
Als je content schrijft moet het ingaan op die informatiebehoefte, dus schrijf bij voorkeur vanuit een adviserende rol. Je wilt hulp bieden, als de lezer het als waardevol beschouwt zal deze automatisch jouw merk top-of-mind houden.
Tip 5 – Kies de juiste kanalen
Goede content verhoogt je online vindbaarheid. Maar daarnaast wil je je content ook pushen en recyclen – ofwel, haal het maximale uit je content!
Daarom is het goed te bekijken welke kanalen de meeste en beste leads opleveren. Op basis van die wetenschap kun je bepalen om in het vervolg meer in te zetten op de goed scorende kanalen. Hierbij kun je ook denken om de content te ondersteunen aan de hand van sponsored berichten.
Tot slot
Eén van de hoofddoelen van contentmarketing is het genereren van kwalitatieve leads en maximaliseren van online omzet. Benieuwd hoe je snel en eenvoudig meer en betere leads kunt genereren? Download dan ons eBook 10 tips voor leadgeneratie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)