Deel artikel
Succesvol bloggen? Blijf analyseren en optimaliseren!
door Ellen Prins op 31-8-16 10:32
Een bedrijfsblog kan veel voordelen hebben voor een organisatie. Niet alleen worden bedrijven met een blog vaak beter online gevonden, ook helpt het om de autoriteit binnen je branche te vergroten doordat je actief kennis deelt met je doelgroep.
Het opzetten van een blog hoeft niet veel tijd te kosten. Ervoor zorgen dat dit blog succesvol wordt en blijft is wat lastiger en kost inspanning. Het belangrijkste is dat je blijft analyseren en optimaliseren. Dit zorgt voor inzicht en op lange termijn voor meer succes.
Begin met het opstellen van doelen
Succes kun je alleen meten als je weet waar je naartoe wilt. Zoals eigenlijk met alle marketinginspanningen bepaal je eerst de doelen. Dit stelt je in staat om tussentijds de voortgang te meten en daardoor gericht te optimaliseren.
Voorbeelden:
- Na een jaar maandelijks X aantal bezoekers op het blog.
- Na een jaar maandelijks X leads genereren via het blog.
Deze doelen kunnen nog specifieker gemaakt worden door ze op te delen in kanalen zoals organisch, social media en e-mailmarketing.
Wat wil je doelgroep weten?
Als je iets wilt weten, dan zoek je het waarschijnlijk op via een zoekmachine. Dit zal bij jouw doelgroep niet anders zijn. Het is daarom belangrijk dat je gevonden wordt op de informatie die de doelgroep zoekt. Een bedrijfsblog is de ideale plek om die informatie beschikbaar te stellen.
Zorg ervoor dat je inzicht in de doelgroep hebt en dat je weet naar welke informatie ze op zoek zijn. Vraag dit bijvoorbeeld aan medewerkers die veel met (potentiële) klanten in contact zijn. Ook social media kan je veel informatie verschaffen. LinkedIn en Twitter zijn kanalen waar mensen vaak hun vragen stellen. Doe ook een zoekwoordonderzoek, zodat je weet waar de doelgroep op zoekt.
Voer deze research regelmatig uit. Informatiebehoefte verandert regelmatig, bijvoorbeeld door ontwikkelingen binnen de branche.
Analyseer je blogartikelen
Nadat je een artikel gepubliceerd en gepromoot hebt, houden de inspanningen niet op. Elke maand analyseer je het blog en kijk je welke artikelen goed presteren. Presteren bepaalde onderwerpen standaard goed, dan is het slim om hier dieper op in te gaan door er meer artikelen over te schrijven.
Bekijk ook de artikelen die niet (goed) gelezen worden. En vraag je dan vooral af waarom dit niet gebeurt. Zijn het artikelen van een bepaald onderwerp die niet goed presteren, bekijk dan of het daadwerkelijk interessant is voor de doelgroep. Wees ook niet bang om onderwerpen te schrappen, want deze zijn zonde van de inspanning. Mochten niet lopende artikelen op een later moment toch weer gelezen worden, dan kun je het onderwerp weer in je blog integreren.
Artikelen optimaliseren
Het kan voorkomen dat artikelen interessant zijn voor de doelgroep, maar niet veel gelezen worden. Deze artikelen kan je optimaliseren, zodat ze weer up-to-date en beter vindbaar zijn in de zoekmachines.
Bekijk per artikel of deze qua inhoud nog klopt en pas waar nodig aan. Bepaal ook op welke long-tail zoekwoorden deze artikelen gevonden moeten worden en integreer deze in je artikel. Dit doe je door geselecteerde zoekwoorden toe te voegen aan:
- De titel;
- De tekst;
- Tussenkoppen;
- Meta-description.
Meer informatie over het optimaliseren vind je in dit eerder gepubliceerde artikel over on-page SEO.
Na het optimaliseren blijf je analyseren en optimaliseer je waar nodig nog meer.
Conclusie
Het succesvol maken van een blog een continu proces van het schrijven van kwalitatieve artikelen, het analyseren en het optimaliseren ervan. Hierdoor krijg je meer inzicht in het blog en wordt het eenvoudiger om het blog succesvol te maken. Om je hierbij te helpen hebben wij het eBook Zakelijk bloggen geschreven.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)