HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Boek marketingresultaat met Inbound! (deel 1)

Met Inbound Marketing boek je resultaatKoopgedrag verandert en daarmee ook de aanpak voor effectieve marketing. De doelgroep informeert zichzelf online. Daarnaast draait het meer en meer om het vasthouden van de potentiële koper gedurende het gehele aankoopproces aan de hand van relevante content.

Dit proces heet Inbound Marketing en zorgt voor betere online vindbaarheid, meer webverkeer, betere leads en hogere conversie. Alles met 1 doel: meer online omzet en loyalere klanten.

Maar hoe start je met Inbound Marketing? Welke stappen neem je om ook jouw marketing aan de hand van het Inbound-proces weer effectief te krijgen? In onderstaand blogartikel beschrijf ik de eerste 5 stappen.

Het proces van het opstellen van een Inbound Marketing-campagne kent 10 stappen. Uiteraard komt er in de praktijk meer bij kijken, maar deze 10 stappen vormen al een uitstekende basis voor je eerste Inbound-campagnes. Let’s start!

Stap 1: Identificeer je doelgroep

Weet je wie je doelgroep is en wat hen beweegt? Het is onwaarschijnlijk dat deze groep een uniform geheel is met exact dezelfde wensen en behoeften. Daarom is het van belang je doelgroep goed te segmenteren en echt te begrijpen. Alleen dan kun je hen ook echt bereiken op een persoonlijke manier.

Het opstellen van buyer personas helpt je hierbij. Dit wil zeggen dat je profielen maakt van je potentiële kopers maar dan op zo’n manier dat je als het ware in de huid kruipt van de doelgroep. Een goede persona geeft antwoord op de vraag wat de koper beweegt, waar wensen en interesses liggen en wat hem/haar raakt.

Aan wie wil je de boodschap overbrengen? Begrijp je Buyer Personas voordat je een campagne gaat opzetten, zodat je hen op de juiste wijze kunt gaan benaderen.

Lees alles over het opstellen van deze persona’s in ons blogartikel ‘9 belangrijke vragen bij het creëren van Buyer Persona's’.

Stap 2: Bepaal je doelen en benchmarks

Het opstellen van SMART-doelen helpen je om resultaatgericht te werk te gaan. Het stelt je in staat om het resultaat van je inspanningen te meten en bij te sturen waar nodig. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden.


Lees alles over het opstellen van SMART-doelen in ons blogartikel ‘Hoe bepaal je SMART-doelen voor je Inbound Marketing campagne?’.

Stap 3: Creëer landingspagina's

Om bezoekers om te zetten (te converteren) naar leads wil je gegevens verzamelen. Je wilt kennis maken en achterhalen tot welke persona de bezoeker hoort. Met die informatie kun je de bezoeker in het vervolg blijven adviseren op de meest belangrijke momenten gedurende het aankoopproces.


Het aanbieden van je actie of special offer doe je op een landingspagina. Dit is een pagina bestaande uit een uitleg van de aanbieding (in de vorm van een heldere waardepropositie) en een formulier waar de bezoeker zijn/haar gegevens kan invullen.

Lees alles over het opstellen van landingspagina’s in ons blogartikel ‘Creëer succesvolle landingspagina’s’.

Stap 4: Maak je nurturecampagne

Eigenlijk zal je campagne pas starten nadat je bezoeker is geconverteerd naar lead. Vanaf dat moment ga je die persoon (inmiddels lead) op basis van zijn/haar persoonlijke interesses en behoeften (dus welke persona) en getoonde productinteresse opvolgen. Dit doe je met informatie die naadloos aansluit op de informatiebehoefte die past bij de fase van het aankoopproces.

Bedenk en maak je opvolgcampagnes om leads door de verkoopfunnel te leiden.

Stap 5: Start met bloggen

Als je Buyer Persona’s staan, je heldere doelen hebt geformuleerd, landingspagina’s hebt opgezet en je nurturecampagnes hebt ingesteld kun je echt van start. Vanaf dit moment ga je verkeer trekken door je online vindbaarheid te verhogen.

Door te bloggen zul je gevonden worden door je doelgroep. Zij zoeken in de zoekmachines naar informatie die aansluit op de fase van hun aankoopproces. Jij biedt die content en dus zul je getoond worden. Fijne bijkomstigheid is dat Google’s algoritme unieke, relevante content erg waardeert en dit uit door deze hoog in de ranking  (volgorde van zoekresultaten) te tonen.

Gebruik je blogpublicatie als een kans om lezers kennis te laten maken met jouw waardevolle en relevante content en sluit af met een ‘call to action’ naar je aanbieding, actie of premium content.

Lees waarom bloggen zo belangrijk is in ons blogartikel ‘5 redenen waarom bloggen bijdraagt aan online vindbaarheid’.

Volgende week zal ik de overige 5 stappen publiceren. Succes met het zetten van je eerste stappen op weg naar Inbound succes.

New Call-to-action

Ontvang updates per email