Deel artikel
CRM en ECD – de overeenkomsten en verschillen
door Martijn Rijnders op 24-3-17 10:17
Uit de Euro Health Consumer Index 2016, een lijst die voortkomt uit een jaarlijks terugkerend Europees onderzoek op gebied van zorg, blijkt dat de Nederlandse zorg het best functionerende systeem van Europa is. Ons land heeft sinds de invoering van dit onderzoek in 2005 altijd in de top 3 gestaan. Toch zijn er aspecten aan de Nederlandse zorg die beter kunnen. Zo blijkt uit het onderzoek dat de kosten voor de zorg lager kunnen, de efficiëntie beter, de wachttijden korter en de investering in preventie van ziekten beter georganiseerd kan worden.
Ook de ANBO, de belangenorganisatie voor senioren, vindt dat er verbeteringspunten zijn in de Nederlandse zorg. De belangrijkste verbeterpunten zijn:
- De patiënt of cliënt moet meer centraal staan;
- De kwaliteit van de zorg moet transparanter;
- De zorg moet innovatiever worden.
De commercialisering in de zorg heeft ertoe geleid dat zorginstellingen het belang van de genoemde verbeterpunten duidelijk inzien. Er is een behoefte aan het efficiënter inrichten van de bestaande werkprocessen waarmee je zaken als het centraliseren van de patiënt, cliënt of zorgverwijzer beter kunt inrichten. Het huidige Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) of het Elektronische Patiënten Dossier (EPD) voldoen niet geheel aan deze wensen en eisen. Om alle processen binnen een zorginstelling in goede banen te leiden, is het verstandig een CRM-oplossing te implementeren.
Wat zijn precies de overeenkomsten en verschillen tussen het Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) en Customer Relationship Management (CRM)? En waarom is het verstandig om als zorgverlener deze twee systemen in combinatie met elkaar te gebruiken.
Het ECD en CRM: alle gegevens van cliënten registreren van begin tot eind.
Het ECD en CRM zijn uitstekende systemen om onafhankelijk van tijd en plaats cliëntgegevens te kunnen inzien en bewerken, beter en sneller kennis te kunnen delen met andere professionals en informatie maar één keer vast te leggen.
De tekortkoming van een ECD-systeem is dat het proces voorafgaand aan de registratie niet goed vastgelegd kan worden. Pas op het moment dat een patiënt of cliënt wordt behandeld wordt het elektronisch dossier aangeroepen en bijgewerkt. Het ECD is dan ook niet geschikt voor het intakeproces, omdat het niet de mogelijkheid heeft afspraken en cliëntcontacten vast te leggen voordat zij in zorg zijn. Hierdoor bouwt zich geen historie op per cliënt of patiënt. Een CRM-systeem biedt hier wel de ideale handvaten voor. Binnen het systeem registreer je direct vanuit welke bron een cliënt bij jouw instelling uitkomt en hoe de patiënt/cliënt de behandeling heeft ervaren.
Het ECD en CRM: overleven in het competitieve zorglandschap
Het ECD biedt geen mogelijkheid om het communicatieproces tussen zorgverwijzers, gemeenten en ketenpartners te registreren. In het huidige competitieve zorglandschap is het zeer belangrijk om deze relaties goed te onderhouden, zodat je top-of-mind bent wanneer een patiënt/cliënt doorverwezen moet worden.
In een CRM-systeem kun je alle communicatielijnen tussen belangrijke relaties onderhouden en registreren. Zo kun je vervolgafspraken plannen, taken aanmaken, e-mails opslaan en verkoopkansen registreren, waardoor iedere collega weet wat de huidige stand van zaken is met alle relaties.
Het ECD en CRM-systeem kunnen elkaar versterken in de zorg door alle (complexe) processen duidelijk in kaart te brengen. Door het ECD te koppelen met het CRM-systeem kun je een centraal klantbeeld creëren. In de ECD omgeving wordt bijvoorbeeld opgeslagen welke behandelingen en medicijnen een cliënt nodig heeft en gebruikt. Door deze informatie beschikbaar te hebben in het CRM-systeem, zorg je ervoor dat je historie opbouwt per cliënt wat goede inzichten biedt. Ook biedt een CRM-systeem kansen om te sterke concurrentiepositie in te nemen door je relatie met zorgverwijzers, gemeenten en ketenpartners te versterken.
Heb je hulp nodig in de zoektocht naar een geschikt CRM-systeem? Ons handboek CRM selectie helpt je daarbij.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)