Deel artikel
CRM voor de zorg voor een soepel intakeproces
door Martijn Rijnders op 9-12-16 9:22
De hedendaagse zorg richt zich meer en meer op een cliëntgerichte bedrijfsstrategie. Het veranderende zorglandschap heeft ertoe geleid dat steeds meer zorginstellingen het hoofd boven water moeten houden. De strategie die hierbij toegepast wordt is het centraal stellen van de cliënt en het aanbod afstemmen op de specifieke wensen en eisen. Door het instellen van efficiënte processen verhoogt de klanttevredenheid en -loyaliteit, waardoor meer cliënten worden aangetrokken.
Eén zo’n efficiënter in te richten proces is het intakeproces. De zorginstelling moet snel en adequaat kunnen reageren op de zorgvraag van de cliënt. In dit artikel leg ik uit hoe CRM bijdraagt aan een vlekkeloos en efficiënter intakeproces.
Het intakeproces verloopt binnen zorginstellingen vaak op verschillende manieren en middels verschillende digitale managementsystemen. Hierdoor kan het zijn dat er geen eenduidig klantbeeld ontstaat, wat er weer voor zorgt dat het intakeproces langzaam verloopt en dat de cliënt zich niet gewaardeerd voelt. Om cliënten niet kwijt te raken en goed van dienst te blijven is het implementeren van een passend CRM-systeem voor de zorg de meest effectieve oplossing.
Centraal data-systeem
Het centraliseren van alle informatie en gegevens van nieuwe cliënten in het intakeproces is nieuw in de zorg. Nu wordt er voornamelijk gebruik gemaakt van losse documenten zoals Excellijsten die worden opgeslagen op een gedeelde server. Hierin wordt alle communicatie geregistreerd, maar uiteraard is een dergelijke dataopslag erg foutgevoelig. Bovendien zijn deze documenten niet direct beschikbaar voor alle medewerkers, waardoor de behandelaar in kwestie de cliënt niet altijd optimaal van dienst kan zijn. Met een gericht CRM-systeem kun je processen centraliseren, waardoor alle bevoegde medewerkers toegang hebben tot de gegevens van cliënten. Hierdoor heeft de behandelaar in één oogopslag een overzichtelijk beeld van de cliënt.
Gestroomlijnder intakeproces met CRM
Het intakeproces is op te delen in verschillende fases met ieder weer verschillende soorten communicatiemiddelen. Alle soorten communicatie kunnen eenvoudig op datum en gebruiker geregistreerd worden in het CRM-systeem. Naast cliëntregistratie kunnen in het systeem geautomatiseerde processen ingesteld worden, zoals het uitsturen van e-mails. Zodoende kun je alle intake contactmomenten proactief uitvoeren, registreren en opvolgen. Zo krijg je in de eerste fase van het intakeproces al goed inzicht in je cliënten, waardoor je verdere stappen gericht kunt inzetten.
Daarnaast maakt het CRM-systeem alles meetbaar en inzichtelijk. Dit zorgt ervoor dat alle aanvragen behandeld worden, dat de communicatie effectiever wordt, de cliënttevredenheid verbetert en uiteindelijk de kwaliteit van de zorg toeneemt.
Ben je op zoek naar geschikte CRM-software? Ons handboek CRM selectie helpt je daarbij.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)