Deel artikel
CRM als krachtig middel voor studentenwerving
door Martijn Rijnders op 26-11-15 11:22
Een aanstaande student staat, vaak al op jonge leeftijd, voor een aantal lastige en waarschijnlijk levensbepalende keuzes. Allereerst de studie- en/of beroepskeuze, vervolgens de keuze voor de voor hem of haar meest geschikte opleider.
Als onderwijsinstelling is het zaak om de jongeren (en zijn/haar beïnvloeders) op het juiste moment te bereiken met de juiste informatie, het liefst conform de behoeften van de oriënterende student van vandaag de dag. In dit artikel leg ik uit hoe CRM ingezet kan worden als effectief en efficiënt middel voor studentenwerving.
Eerder schreven wij een artikel over waar je als onderwijsinstelling op dient te letten bij het kiezen van een CRM-systeem. In dit artikel leggen we dus de focus op hoe CRM-software kan worden ingezet bij het werven van studenten. Want CRM is een waardevol instrument vanaf de marketing en het eerste contact tot aan de verdere informatievoorziening en de uiteindelijke inschrijving. Ofwel, CRM-technologie kan een belangrijke rol spelen gedurende het hele wervingstraject en zelfs daarna.
Maar waarom is een onderwijsvriendelijk CRM-systeem vandaag de dag zo belangrijk bij het werven van scholieren en studenten?
Bereik de juiste persoon op het juiste moment
Recruiters moeten zeer proactief zijn in het bereiken van potentieel goede studenten met voor hen op dat moment relevante informatie. Ook moeten zij ervoor zorgen dat alle beschikbare wervingskanalen voldoende benut worden naar de kracht van dat specifieke kanaal. Zo zal de inzet van printmedia voor jongeren, zeker in het begin stadium van de oriëntatie, weinig opleveren. Jongeren bevinden zich immers voornamelijk online, daar waar ze ook socializen, communiceren en zich oriënteren.
CRM helpt bij het segmenteren van de diverse doelgroepen op bijvoorbeeld vooropleiding, interessegebieden, leeftijd en geslacht, hobby’s, et cetera. Deze segmentatie is te koppelen aan de resultaten van voorgaande wervingscampagnes. Deze resultaten zijn weer op te delen in timing en ingezette kanalen met als doel toekomstige campagnes nog scherper en succesvoller te krijgen.
Geef permanent toegang tot de informatie die de student nodig heeft
Een open dag, een studie- en beroepskeuzebeurs, een brochurerek bij de ingang van de instelling en uiteraard de online kanalen. Het zijn uitstekende manieren om aanstaande studenten te informeren. Maar wat als de student een specifieke vraag heeft of meer informatie opvraagt? Dan wil je snel reageren.
Je kunt niet langer 3 dagen wachten met het reageren op een e-mail of iemand vertellen toch nog eens goed te kijken op de website om daar een antwoord op zoek te gaan. Instellingen die snel en adequaat reageren zullen meer potentiële studenten aan zich binden. Zeker als deze informatievoorziening op een later moment wordt opgevolgd. Dit verhoogt uiteraard weer de kans op meer inschrijvingen.
CRM-software helpt bij het stroomlijnen van informatieverzoeken. Zo kun je taken aanmaken voor de verantwoordelijke persoon en het CRM gebruiken als informatiebron. Ook is het per relatie bij te houden wie welke informatie heeft opgevraagd, iets wat weer erg handig is bij de opvolging op een later moment.
Houd de status van het oriëntatieproces bij per student
Om gericht te kunnen communiceren met een potentiële student is het van belang om goed te weten in welk stadium van het oriëntatieproces hij of zij zich bevindt. Zo zal iemand die net begonnen is met oriënteren op zoek zijn naar bredere informatie dan iemand die al een aantal online tests heeft gemaakt, een onderwijsbeurs heeft bezocht en een aantal open dagen heeft bijgewoond.
CRM-software helpt constant bij het bepalen van de positie van een persoon in het oriëntatietraject en kan op die manier de juiste content uitsturen op het juiste moment. Relevantie in combinatie met een goede timing en targeting is key bij het werven van studenten.
Issues tijdig herkennen en proactief handelen
In aanvulling op de eerder genoemde noodzaak om snel te kunnen reageren op de informatiewensen van een persoon, moeten recruiters ook in staat zijn mogelijke of ontstane problemen in het recruitmenttraject snel te herkennen en op te lossen of op in te spelen.
De juiste CRM-software biedt real-time analytics en eenvoudig te configureren workflows en regels. Zo kunnen (mogelijke) issues in het recruitmentproces tijdig worden ontdekt. Hierop kan de informatievoorziening worden aangepast, zodat de potentiële student proactief wordt voorgelicht.
Bied een gepersonaliseerde beleving
De consument wil vandaag de dag niet als nummer worden behandeld, maar als persoon met unieke wensen en behoeften. Dit geldt helemaal voor jongeren en daarmee ook voor studentenwerving.
Hoe persoonlijker je een potentiële student behandelt, des te groter de kans is dat hij zich bij jouw instelling zal inschrijven. Iemand die eerder heeft aangegeven geïnteresseerd te zijn in beta-studies, wil geen informatie ontvangen over andere type opleidingen of studies. Deze persoon wil specifieke en relevante informatie in ieder stadium van het oriëntatieproces.
CRM-software biedt de mogelijkheid e-mails volledig gepersonaliseerd uit te sturen, maar ook om aan de hand van slimme workflows informatie op maat te bieden.
Meten is weten
Zeker in een tijd waarin de onderwijsbudgetten onder druk staan, is het zaak slim om te springen met het beschikbare budget. Campagnes en kanalen die niet of onvoldoende effectief blijken moeten worden afgestoten, wel effectieve kanalen moeten qua inzet worden geïntensiveerd.
CRM-software biedt inzicht in wat werkt en wat niet. Het geeft je inzicht in het resultaat van campagnes en hetgeen het onder de streep oplevert (ROI).
CRM-technologie is goed toepasbaar op studentenwerving. Met een goede CRM-oplossing kunnen onderwijsinstellingen hun studenten-acquisitie gerichter en efficiënter organiseren en werven met als resultaat: meer inschrijvingen. Wel is het van belang dat een onderwijsinstelling kiest voor een CRM-systeem dat voldoet aan de wensen en eisen die gelden binnen de gehele instelling, dus niet alleen op gebied van studentenwerving. Bepaal dus vooraf wat het CRM-systeem moet kunnen en wie ermee zullen gaan werken. De CRM-Checklist is hiervoor een handig hulpmiddel.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)