Deel artikel
De belangrijkste SEO ontwikkelingen van dit jaar
door Ellen Prins op 14-4-16 15:24
Een goede organische vindbaarheid is erg belangrijk. Dit betekent dat je zo hoog mogelijk wilt ranken op de voor jouw organisatie relevante zoektermen. De manier om dat voor elkaar te krijgen is door middel van SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachineoptimalisatie.
De vuistregel is dat goede unieke content het beste scoort. Maar daarnaast zijn er allerlei manieren om hoger te ranken dan de concurrentie. Deze manieren zijn continu aan verandering onderhevig en elk jaar zijn er een aantal ontwikkelingen die extra belangrijk zijn.
In dit artikel worden de belangrijkste SEO ontwikkelingen van dit jaar besproken.
HTTPS wordt een belangrijke rankingfactor
Veiligheid op internet wordt steeds belangrijker en ook zoekmachines gaan hier steeds meer belang aan hechten. Zoekmachines kijken of een website gebruik maakt van HTTPS. Dit is een protocol die de aanvragen tussen browser en webserver behandelt. Bij HTTPS worden in tegenstelling tot HTTP gegevens versleuteld verstuurd, waardoor kwaadwillende personen vrijwel onmogelijk meer kunnen zien welke gegevens verstuurd worden.
Al sinds augustus 2014 heeft Google aangegeven dat een beveiligde website (HTTPS) de voorkeur zal krijgen ten opzichte van een niet beveiligde website (HTTP). Tot nu toe is het voordeel dat je behaalt met een beveiligde website miniem, maar daar lijkt verandering in te komen. Het is dus aan te raden om in de loop van dit jaar over te stappen op een beveiligde website.
Topresultaten moeten rekening houden met een lagere CTR
Zo hoog mogelijk ranken op relevante zoekwoorden is nog steeds belangrijk, maar topresultaten zullen minder traffic genereren dan voorheen. Dit heeft te maken met de ontwikkelingen die Google doorvoert aan het uiterlijk van de zoekmachine.
De meest recente is de aanpassing aan de betaalde zoekresultaten (Adwords). Google heeft de advertenties aan de rechterkant van de zoekresultatenpagina verwijderd en in plaats daarvan is het aantal advertenties aan de bovenkant van de pagina vier in plaats van drie geworden. Dit heeft als gevolg dat je moet scrollen voordat je organische resultaten ziet.
Daarnaast voegt Google steeds meer gestructureerde gegevens toe aan de resultatenpagina. Denk hierbij aan:
- Lokale zoekresultaten met Google Maps integratie;
- Kenniskaart (Knowledge Graph) met relevante informatie van o.a. Wikipedia;
- Google shopping resultaten.
Kortom, het wordt nog belangrijker om jouw pagina’s op te laten vallen in de zoekresultaten. Zorg dus per pagina voor wervende titels en meta-descriptions. Extra opvallen doe je ook door gebruik te maken van rich snippets. Rich snippets zijn zoekresultaten met extra informatie. Door deze extra informatie (bijv. levertijd, kosten, review) wordt het voor de gebruiker nog makkelijker om de juiste informatie snel te vinden.
Social media wordt belangrijker
Social media staat jaarlijks in de lijstjes met SEO-ontwikkelingen. Toch zal het dit jaar meer ontwikkelen dan voorgaande jaren. Vorig jaar sloot Google een deal met Twitter waardoor tweets worden geïntegreerd in de zoekresultaten. Een logische stap, want Google vindt actuele content erg belangrijk en dit is precies waarin Twitter voorziet.
Door tweets te publiceren met relevante zoekwoorden en daarbij links bij te voegen zorg je ervoor dat je beter vindbaar bent en daarnaast ook meer traffic kunt genereren.
De opkomst van gesproken zoekopdrachten
Doordat er steeds meer gebruik wordt gemaakt van mobiele apparaten om te zoeken naar relevante informatie, zal het steeds meer voor gaan komen dat zoekopdrachten door middel van spraak gedaan worden. Virtuele spraakassistenten zoals Siri en Google Now worden steeds meer gebruikt. Daarnaast biedt Google ook op desktops de mogelijkheid om een zoekwoord in te spreken aan.
Wat hierbij verandert is de manier hoe zoekopdrachten opgebouwd zijn. Ingetypte zoekopdrachten bestaan voornamelijk uit trefwoorden en –zinnen, terwijl gesproken zoekopdrachten voornamelijk uit vragen bestaan.
Bijvoorbeeld:
- Zoekopdracht getypt: definitie marketingautomatisering
- Zoekopdracht gesproken: wat is marketingautomatisering?
Doordat gesproken zoekopdrachten meer uit vragen bestaan zal dit mee genomen moeten worden in het zoekwoordonderzoek. Er komen namelijk een aantal termen bij waar je op gevonden wilt worden.
Conclusie
Zoekmachines zijn continu in ontwikkeling en de manieren waarop je beter gevonden wordt veranderen mee. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van deze ontwikkelingen zodat je deze tijdig kunt toepassen in je online marketing strategie voor maximaal effect.
Ben je benieuwd naar alle trends op het gebied van online marketing? Download dan ons eBook!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)