HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat is de beste software voor marketingautomatisering?

Wat is de beste software voor marketingautomatisering?Doordat data gedreven marketing een must is om je doelgroep op persoonlijke wijze te bereiken met relevante informatie is marketingautomatisering een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie geworden. De opkomst van marketingautomatisering is ook te merken aan de sterke groei in ondersteunende marketing-software.

De keuze voor het meest geschikte automatiseringspakket is niet gemakkelijk. In dit artikel beschrijf ik waar je op moet letten in je oriëntatie op een geschikt systeem en wat de beste software voor marketingautomatisering is.

Software vergelijken

Een goed startpunt in de oriëntatie naar geschikte marketingautomatisering software is de website G2 Crowd. Dit is de grootste website op het gebied van gebruikersreviews waar je eenvoudig verschillende software met elkaar kan vergelijken.

Elk kwartaal brengt G2 Crowd een rapport uit wat op basis van gebruikerservaring en marktaandeel verschillende marketingautomatisering-software vergeleken wordt. Hiervoor gebruiken zij het G2 Crowd Grid wat bestaat uit 4 kwadranten:

  • Leaders: deze software scoort zowel op marktaandeel als tevredenheid goed;
  • High Performers: Hoge tevredenheid, maar een kleiner marktaandeel;
  • Contenders: Hoog marktaandeel, maar een lagere tevredenheid;
  • Niche: Klein marktaandeel en lage tevredenheid.

De beste software voor marketingautomatisering volgens G2 Crowd

Walt valt er op?

In het onderzoek van G2 Crowd vallen een aantal zaken op die de moeite waard zijn om te belichten:

HubSpot

HubSpot scoort het beste in het leaders segment. HubSpot wordt gezien als de grondlegger van Inbound Marketing en groeit nog steeds hard qua ontwikkeling van functionaliteiten en gebruikers. HubSpot heeft de hoogste klanttevredenheid en daarnaast het meeste marktaandeel. Daarom komen zij als beste uit de test.

Infusionsoft

Infusionsoft is gestegen van het contenders kwadrant naar het leaders kwadrant, wat betekent dat klanten steeds meer tevreden zijn over deze software. Ook hebben zij in het afgelopen kwartaal het marktaandeel vergroot.

High performers

Er zijn veel partijen in het high performers kwadrant. Deze scoren hoog op tevredenheid maar hebben een kleiner marktaandeel. Het marktaandeel wordt berekend door onder andere het aantal reviews van de software, hoe lang de software al bestaat en de omzetgroei van de organisatie. Een groot aandeel betekent dat je te maken hebt met een stabiele partij die in staat is om hun software sneller door te ontwikkelen.

Het volledige rapport kun je hier teruglezen.

Welk marketingautomatisering-pakket voor jou?

Het eerste wat je moet nagaan is de grootte van jouw organisatie, de omvang van je doelgroep en de features waar behoefte aan is. Forbes vergeleek verschillende pakketten voor enterprise organisaties en het MKB. Met enterprise organisaties bedoelen zij grote bedrijven met een database van minimaal tienduizenden contacten en die behoefte hebben aan uitgebreide functionaliteiten. Een aantal pakketten richten zich op het enterprise segment en de tools binnen deze pakketten zijn vaak te uitgebreid en/of overbodig voor organisaties uit het MKB. Ook qua prijs zitten deze pakketten vaak in het hoogste segment.

Marketingautomatisering-software voor het entreprise segment

  • Marketo
  • Oracle’s Eloqua
  • Adobe Campaign
  • IBM Unica
  • Callidus Cloud

De software die het meest veelbelovend is qua functionaliteiten en automatisering in dit segment zijn Marketo en Eloqua.

Marketingautomatisering-software voor het MKB segment

  • HubSpot
  • Pardot
  • Act-On
  • Salesfusion
  • Infusionsoft

De software die hier het beste uit de vergelijking komt is HubSpot op de voet gevolgd door Act-On. Dit door de fijne gebruikersinterface, functionaliteiten en prijsvriendelijkheid.

Lees de volledige vergelijking hier.

Ook G2 Crowd keek ook naar de beste software op basis van de omvang van de organisatie. Zij kwam tot de volgende conclusies:

  High Performers Leaders
Small business ONTRAPORT, Autopilot, Net-Results, OutMarket, LeadSquared, Salesfusion HubSpot, Pardot, Act-On
Mid-Market Salesfusion, OutMarket, LeadSquared Pardot, Marketo, HubSpot
Enterprise HubSpot, Pardot Marketo, Oracle Eloqua

Vervolgstappen

Zodra je weet welke pakketten geschikt voor jouw organisatie zouden kunnen zijn, kun je een shortlist opstellen. Hierna kun je contact opnemen met leveranciers van de pakketten voor een demonstratie of een trial, zodat je kunt ervaren hoe de software werkt.

Voordat je dit doet is het verstandig een aantal zaken duidelijk te hebben:

  • Welke functionaliteiten zijn belangrijk voor mijn organisatie;
  • Hoe groot is de database met contactpersonen en moet er extra betaald worden om dit in de software kwijt te kunnen;
  • Hoeveel mails gaan er verstuurd worden en zijn hier extra kosten aan verbonden;
  • Welk budget is er beschikbaar voor marketingautomatisering;
  • Moet de software met andere systemen gekoppeld worden (CRM, CMS enz.).

De keuze van marketingautomatisering-software is niet makkelijk en qua functionaliteiten ligt veel software dicht bij elkaar. Kijk in de keuze vooral naar de voor jouw organisatie belangrijkste functionaliteiten en of koppeling met belangrijke systemen en software mogelijk is. De beste software voor marketingautomatisering is een persoonlijke keuze die je alleen kan maken door software uitgebreid te bekijken en testen.

Benieuwd welk resultaat je kan behalen met marketingautomatisering? Vul dan onze calculator in.

New Call-to-action 

Ontvang updates per email