Deel artikel
Wat is de beste software voor marketingautomatisering?
door Martijn Rijnders op 21-7-15 15:29
Doordat data gedreven marketing een must is om je doelgroep op persoonlijke wijze te bereiken met relevante informatie is marketingautomatisering een belangrijk onderdeel van een marketingstrategie geworden. De opkomst van marketingautomatisering is ook te merken aan de sterke groei in ondersteunende marketing-software.
De keuze voor het meest geschikte automatiseringspakket is niet gemakkelijk. In dit artikel beschrijf ik waar je op moet letten in je oriëntatie op een geschikt systeem en wat de beste software voor marketingautomatisering is.
Software vergelijken
Een goed startpunt in de oriëntatie naar geschikte marketingautomatisering software is de website G2 Crowd. Dit is de grootste website op het gebied van gebruikersreviews waar je eenvoudig verschillende software met elkaar kan vergelijken.
Elk kwartaal brengt G2 Crowd een rapport uit wat op basis van gebruikerservaring en marktaandeel verschillende marketingautomatisering-software vergeleken wordt. Hiervoor gebruiken zij het G2 Crowd Grid wat bestaat uit 4 kwadranten:
- Leaders: deze software scoort zowel op marktaandeel als tevredenheid goed;
- High Performers: Hoge tevredenheid, maar een kleiner marktaandeel;
- Contenders: Hoog marktaandeel, maar een lagere tevredenheid;
- Niche: Klein marktaandeel en lage tevredenheid.
Walt valt er op?
In het onderzoek van G2 Crowd vallen een aantal zaken op die de moeite waard zijn om te belichten:
HubSpot
HubSpot scoort het beste in het leaders segment. HubSpot wordt gezien als de grondlegger van Inbound Marketing en groeit nog steeds hard qua ontwikkeling van functionaliteiten en gebruikers. HubSpot heeft de hoogste klanttevredenheid en daarnaast het meeste marktaandeel. Daarom komen zij als beste uit de test.
Infusionsoft
Infusionsoft is gestegen van het contenders kwadrant naar het leaders kwadrant, wat betekent dat klanten steeds meer tevreden zijn over deze software. Ook hebben zij in het afgelopen kwartaal het marktaandeel vergroot.
High performers
Er zijn veel partijen in het high performers kwadrant. Deze scoren hoog op tevredenheid maar hebben een kleiner marktaandeel. Het marktaandeel wordt berekend door onder andere het aantal reviews van de software, hoe lang de software al bestaat en de omzetgroei van de organisatie. Een groot aandeel betekent dat je te maken hebt met een stabiele partij die in staat is om hun software sneller door te ontwikkelen.
Het volledige rapport kun je hier teruglezen.
Welk marketingautomatisering-pakket voor jou?
Het eerste wat je moet nagaan is de grootte van jouw organisatie, de omvang van je doelgroep en de features waar behoefte aan is. Forbes vergeleek verschillende pakketten voor enterprise organisaties en het MKB. Met enterprise organisaties bedoelen zij grote bedrijven met een database van minimaal tienduizenden contacten en die behoefte hebben aan uitgebreide functionaliteiten. Een aantal pakketten richten zich op het enterprise segment en de tools binnen deze pakketten zijn vaak te uitgebreid en/of overbodig voor organisaties uit het MKB. Ook qua prijs zitten deze pakketten vaak in het hoogste segment.
Marketingautomatisering-software voor het entreprise segment
- Marketo
- Oracle’s Eloqua
- Adobe Campaign
- IBM Unica
- Callidus Cloud
De software die het meest veelbelovend is qua functionaliteiten en automatisering in dit segment zijn Marketo en Eloqua.
Marketingautomatisering-software voor het MKB segment
- HubSpot
- Pardot
- Act-On
- Salesfusion
- Infusionsoft
De software die hier het beste uit de vergelijking komt is HubSpot op de voet gevolgd door Act-On. Dit door de fijne gebruikersinterface, functionaliteiten en prijsvriendelijkheid.
Lees de volledige vergelijking hier.
Ook G2 Crowd keek ook naar de beste software op basis van de omvang van de organisatie. Zij kwam tot de volgende conclusies:
High Performers | Leaders | |
Small business | ONTRAPORT, Autopilot, Net-Results, OutMarket, LeadSquared, Salesfusion | HubSpot, Pardot, Act-On |
Mid-Market | Salesfusion, OutMarket, LeadSquared | Pardot, Marketo, HubSpot |
Enterprise | HubSpot, Pardot | Marketo, Oracle Eloqua |
Vervolgstappen
Zodra je weet welke pakketten geschikt voor jouw organisatie zouden kunnen zijn, kun je een shortlist opstellen. Hierna kun je contact opnemen met leveranciers van de pakketten voor een demonstratie of een trial, zodat je kunt ervaren hoe de software werkt.
Voordat je dit doet is het verstandig een aantal zaken duidelijk te hebben:
- Welke functionaliteiten zijn belangrijk voor mijn organisatie;
- Hoe groot is de database met contactpersonen en moet er extra betaald worden om dit in de software kwijt te kunnen;
- Hoeveel mails gaan er verstuurd worden en zijn hier extra kosten aan verbonden;
- Welk budget is er beschikbaar voor marketingautomatisering;
- Moet de software met andere systemen gekoppeld worden (CRM, CMS enz.).
De keuze van marketingautomatisering-software is niet makkelijk en qua functionaliteiten ligt veel software dicht bij elkaar. Kijk in de keuze vooral naar de voor jouw organisatie belangrijkste functionaliteiten en of koppeling met belangrijke systemen en software mogelijk is. De beste software voor marketingautomatisering is een persoonlijke keuze die je alleen kan maken door software uitgebreid te bekijken en testen.
Benieuwd welk resultaat je kan behalen met marketingautomatisering? Vul dan onze calculator in.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)