Deel artikel
De kracht van humor in contentmarketing
door Ellen Prins op 28-7-16 10:28
Content wordt vaak serieus en zakelijk gebracht, maar een krachtige en misschien wat onderbelichtte manier om te bereiken en te informeren is het gebruik van humor. In dit artikel leg ik uit wat de kracht van humor in contentmarketing is en waarom en hoe je humor kunt toepassen in content.
Contentmarketing is een verzamelnaam voor uiteenlopende middelen waarmee je de aandacht van de doelgroep kunt trekken en hen kunt informeren op ‘het juiste moment’. Gemene deler hierin is dat de content waarde toevoegt aan het koopproces van de potentiële koper, ofwel het helpt hem/haar bij het maken van de juiste aankoopbeslissing. Maar hoe je deze waarde toevoegt kan op verschillende manieren. Humor is hierin een goed middel om de aandacht van de doelgroep vast te houden en een boodschap goed over te brengen.
Humor voor jouw doelgroep?
Is humor in jouw content en voor jouw doelgroep wel wenselijk? Is het niet beter zakelijk te blijven en risico’s uit de weg te gaan. Want wat als de doelgroep je door het gebruik van humor niet of minder serieus neemt? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of dit wel de juiste keuze is voor jouw contentmarketingstrategie. Het is begrijpelijk dat sommige, vooral grote bedrijven twijfelen over het gebruik van humor in het schrijven van content. Eén van de redenen hiervan is dat het onprofessioneel kan overkomen. Maar als humor met mate en op de juiste manier wordt ingezet versterkt kan het juist de authenticiteit en toegankelijkheid van je organisatie versterken.
Humor is een natuurlijk element in een conversatie. Omdat je met contentmarketing een interactie met je doelgroep wilt creëren is er geen betere manier om het ijs te breken. Humor is subjectief en voor iedereen verschillend. Het verkrijgen van inzicht en kennis over de buyer persona’s is daarom het eerste wat je moet vaststellen. Er zijn een aantal belangrijke punten die je moet onthouden wanneer je humor wilt gebruiken binnen je content:
1. Forceer niet
De leukste en grappigste opmerkingen ontwikkelen zich vanzelf en komen natuurlijk over. Meestal merkt de lezer dan ook snel als een grap geforceerd is, dat kun je voorkomen. Humor is krachtig als het op de juiste manier en op het juiste moment wordt toegepast.
2. Herkenning in humor werkt!
De beste komedies ontstaan uit gedeelde ervaringen en interactie. Zorg dat de doelgroep zich herkent in de humor.
3. Actualiteit in humor
Actualiteit en humor in content vormen een goed huwelijk. Dit doe je bijvoorbeeld door in te spelen op feestdagen, aanstaande events en actuele nieuwsberichten.
Hieronder vind je een voorbeeld van de Hema. Deze nieuwe actie is een inhaker rondom de Gay Pride en gaat momenteel viral met de hashtag #pride2016.
4. Houd het simpel
Ontwijk het gebruik van jargon en andere verwarrende elementen in je tekst. Het is zonde als je grap niet begrepen wordt door je lezers. Houd het daarom zo simpel mogelijk.
Coca Cola Light heeft hier een goed voorbeeld van:
5. Maak het visueel
Content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan alleen tekst. 90% van alle informatie die we verwerken is visueel. Dit leidt tot meer aandacht voor je content en ook meer interactie. Het visualiseren van je content kon o.a. gedaan worden door middel van video’s, afbeeldingen, infographics of cartoons.
Old Spice heeft hier meerdere goede voorbeelden van. De reclame van Old Spice “The man your man could smell like” ging viral over heel de wereld vanwege de humor en het optimale gebruik van video. Bekijk de reclame op YouTube.
Conclusie
Wees niet bang om humor te gebruiken in je contentmarketing strategie. Je merkt vanzelf wel hoe of het aanslaat bij je doelgroep, en of je dit wel of niet vaker zou moet doen. Zolang je humor met mate gebruikt, kan je meer leads aantrekken en meer interactie creëren tussen jou en je doelgroep.
Meer weten over leadgeneratie? Download het eBook 10 tips leadgeneratie.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)