HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

De kracht van humor in contentmarketing

Content wordt vaak serieus en zakelijk gebracht, maar een krachtige en misschien wat onderbelichtte manier om te bereiken en te informeren is het gebruik van humor. In dit artikel leg ik uit wat de kracht van humor in contentmarketing is en waarom en hoe je humor kunt toepassen in content.

Contentmarketing is een verzamelnaam voor uiteenlopende middelen waarmee je de aandacht van de doelgroep kunt trekken en hen kunt informeren op ‘het juiste moment’. Gemene deler hierin is dat de content waarde toevoegt aan het koopproces van de potentiële koper, ofwel het helpt hem/haar bij het maken van de juiste aankoopbeslissing. Maar hoe je deze waarde toevoegt kan op verschillende manieren. Humor is hierin een goed middel om de aandacht van de doelgroep vast te houden en een boodschap goed over te brengen.

Humor voor jouw doelgroep?

Is humor in jouw content en voor jouw doelgroep wel wenselijk? Is het niet beter zakelijk te blijven en risico’s uit de weg te gaan. Want wat als de doelgroep je door het gebruik van humor niet of minder serieus neemt? De eerste vraag die je jezelf moet stellen is of dit wel de juiste keuze is voor jouw contentmarketingstrategie. Het is begrijpelijk dat sommige, vooral grote bedrijven twijfelen over het gebruik van humor in het schrijven van content. Eén van de redenen hiervan is dat het onprofessioneel kan overkomen. Maar als humor met mate en op de juiste manier wordt ingezet versterkt kan het juist de authenticiteit en toegankelijkheid van je organisatie versterken.

Humor is een natuurlijk element in een conversatie. Omdat je met contentmarketing een interactie met je doelgroep wilt creëren is er geen betere manier om het ijs te breken. Humor is subjectief en voor iedereen verschillend. Het verkrijgen van inzicht en kennis over de buyer persona’s is daarom het eerste wat je moet vaststellen. Er zijn een aantal belangrijke punten die je moet onthouden wanneer je humor wilt gebruiken binnen je content:

1.      Forceer niet

De leukste en grappigste opmerkingen ontwikkelen zich vanzelf en komen natuurlijk over. Meestal merkt de lezer dan ook snel als een grap geforceerd is, dat kun je voorkomen. Humor is krachtig als het op de juiste manier en op het juiste moment wordt toegepast.

2.      Herkenning in humor werkt!

De beste komedies ontstaan uit gedeelde ervaringen en interactie. Zorg dat de doelgroep zich herkent in de humor.

3.      Actualiteit in humor

Actualiteit en humor in content vormen een goed huwelijk. Dit doe je bijvoorbeeld door in te spelen op feestdagen, aanstaande events en actuele nieuwsberichten.

Hieronder vind je een voorbeeld van de Hema. Deze nieuwe actie is een inhaker rondom de Gay Pride en gaat momenteel viral met de hashtag #pride2016.

hema-contentmarketing-humor.jpg

4.      Houd het simpel

Ontwijk het gebruik van jargon en andere verwarrende elementen in je tekst. Het is zonde als je grap niet begrepen  wordt door je lezers. Houd het daarom zo simpel mogelijk.

Coca Cola Light heeft hier een goed voorbeeld van:

cola-contentmarketing-humor.jpg

5.      Maak het visueel

Content met visuele aspecten bereikt een groter publiek dan alleen tekst. 90% van alle informatie die we verwerken is visueel. Dit leidt tot meer aandacht voor je content en ook meer interactie. Het visualiseren van je content kon o.a. gedaan worden door middel van video’s, afbeeldingen, infographics of cartoons.

Old Spice heeft hier meerdere goede voorbeelden van. De reclame van Old Spice “The man your man could smell like” ging viral over heel de wereld vanwege de humor en het optimale gebruik van video. Bekijk de reclame op YouTube.

Conclusie

Wees niet bang om humor te gebruiken in je contentmarketing strategie. Je merkt vanzelf wel hoe of het aanslaat bij je doelgroep, en of je dit wel of niet vaker zou moet doen. Zolang je humor met mate gebruikt, kan je meer leads aantrekken en meer interactie creëren tussen jou en je doelgroep.

Meer weten over leadgeneratie? Download het eBook 10 tips leadgeneratie.

New Call-to-action

Ontvang updates per email