Deel artikel
De kunst van het verkopen
door Martijn Rijnders op 4-11-14 12:04
Het vak verkopen kent twee kampen. Het ene kamp zegt dat verkopen iets is dat je in het bloed moet zitten, terwijl het andere kamp zegt dat sales een vak is dat je kunt leren. Ik denk dat het een combinatie van deze twee uitersten is. Niet iedereen is voor sales in de wieg gelegd en het is een vak dat je leuk moet vinden om het goed te doen. Toch zijn er richtlijnen en tips waardoor je een betere verkoper wordt.
Hier zijn een aantal tips om de kunst van het verkopen onder de knie te krijgen, waardoor je meer leads en klanten binnenhaalt.
Kijk vanuit het perspectief van de potentiële klant
Als verkoper is het eenvoudig om een tunnelvisie te creëren, maar het is belangrijk om je eigen motieven en intenties opzij te zetten als je in contact bent met een potentiële klant. Iedere lead is namelijk anders. Ze hebben allemaal unieke behoeften, wensen en uitdagingen. Een tunnelvisie vertroebelt het heldere inzicht wat nodig is om een potentiële klanten optimaal te helpen.
Luister altijd goed naar wat de lead te vertellen heeft en doe grondig research. Zo ontstaat er een duidelijk inzicht in de potentiële klant, waardoor er eenvoudig een aanpak ontwikkeld kan worden die gericht is op het optimaal helpen van de klant.
Een goed CRM-systeem stelt alle data van (potentiële) klanten centraal, waardoor er op elk moment een overzicht is van alle bruikbare informatie zoals contactmomenten, wensen, eisen, enzovoorts.
Geloof altijd in je eigen merk
Meer of beter verkopen gaat veel makkelijker als je gelooft in je eigen merk. Het zorgt voor veel meer overtuigingskracht naar potentiële klanten toe. Voordelen van de producten of diensten komen veel beter naar voren als je er zelf in gelooft.
Deze overtuiging zorgt er ook voor dat potentiële klanten ook in jouw oplossing gaan geloven. Dit zorgt weer voor een voorsprong op de concurrent. En hierdoor kun je uiteindelijk meer verkopen.
Wees open en eerlijk tegen de potentiële klant
De kans is groot dat een potentiële klant allang zijn of haar huiswerk heeft gedaan voordat je in contact komt. Het heeft dan ook geen zin om een salespitch te geven waarbij alle informatie opgenoemd wordt die allang bekend is. Stem de inhoud van een meeting dus af op de kennis die een lead heeft.
Waarschijnlijk heeft de klant een hoop vragen en twijfels. Gebruik het contactmoment om duidelijkheid te scheppen. Door eerlijk en open te zijn wordt er een vertrouwensband opgebouwd, die meespeelt in de keuze van de potentiële klant.
Een goede manier om twijfels weg te nemen is door de potentiële klant kennis te laten maken met het product of de dienst. Zo kunnen ze ervaren hoe het product of dienst werkt en of het is waar ze naar op zoek zijn. Zo is een vrijblijvende software trial een goede manier om software te proberen en ervaren.
Wees geduldig, maar niet passief
Een verkoopproces kost tijd, dus heb geduld en probeer de potentiële klant niet te pushen. Dit heeft een afschrikkende werking. Houdt het contact wel warm. Passiviteit kan ervoor zorgen dat de interesse bij de potentiële klant verwatert. Zoek dus naar een goede balans tussen deze twee.
Gebruik contactmomenten om bruikbare tips te geven en te helpen. Je blijft zo in beeld zonder dat de klant zich opgejaagd voelt.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)