Deel artikel
Donderdagochtend rond 08.00 uur drukste moment met e-mailcampagnes
door Ellen Prins op 20-7-18 9:09
In mijn vorige blog schreef ik al over de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018. Uit het onderzoek kwam naar voren dat e-mailcampagnes onverminderd effectief zijn. Uit het onderzoek zijn meer interessante zaken naar voren gekomen. In dit blog ga ik in op de momenten waarop campagnes worden verzonden.
Uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2018 is gebleken dat vorig jaar 88 procent van alle campagnes op werkdagen werd verstuurd. Hiermee is het gemiddelde één procent is gedaald ten opzichte van 2016. Voor B2B-campagnes ligt het percentage een stuk hoger. Namelijk 98 procent van de B2B-campagnes werd op een werkdag verstuurd. Voor B2C-campagnes ligt het percentage op 84 procent. Slechts 16 procent van de B2C-campagnes wordt in het weekend verzonden.
Het grootste aandeel van de campagnes wordt dus op werkdagen verstuurd, waarbij donderdag de meest populaire dag is om een e-mailcampagne de deur uit te doen. De donderdag haalt 22 procent aandeel, gevolgd door dinsdag met 19 procent en vrijdag met 17 procent. Deze cijfers zijn vergelijkbaar met de benchmark van een jaar eerder. Als je wil dat een e-mail echt geopend wordt, dan kan deze het beste op maandag worden verstuurd. Op maandag is de confirmed open rate gemiddeld 39,4 procent. Dit is duidelijk beter dan andere dagen. Als er gekeken wordt naar de click trough rate, dan scoren de dinsdag en donderdag juist beter dan maandag. Al is het gemiddelde met 7,1 procent slechts 0,2 procent hoger dan maandag.
Wat in de benchmark opvalt is de enorme piek om 08.00 uur. Ruim 12 procent van alle e-mailcampagnes wordt in dit uur verstuurd. Alle andere uren duiken onder de 9 procent. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat campagnes rond 08.00 uur slechter scoren dan op andere verzendmomenten. De e-mails worden minder geopend en er wordt minder op links geklikt. Echter zijn de verschillen ook niet heel groot. Een campagne in de ochtenduren is nog steeds effectief, al is het wel handig om deze niet rond 08.00 uur te doen.
De top 4 met uren waarin de meeste e-mailcampagnes worden verstuurd, bestaat uit de volgende uren:
1. Tussen 08.00 en 09.00 uur
2. Tussen 16.00 en 17.00 uur
3. Tussen 12.00 en 13.00 uur
4. Tussen 10.00 en 11.00 uur
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)