Deel artikel
Gebruik Google Tag Manager voor meer inzicht in je website
door Martijn Rijnders op 13-7-16 12:07
We leven in een tijdperk waar het vergaren, analyseren en gebruiken van data belangrijker is dan ooit. We willen van alles weten over (potentiële) klanten om hen zo goed mogelijk te kunnen helpen en met alle mogelijkheden die we hebben wordt dit steeds makkelijker.
Zo heeft een groot deel van de organisaties met een website Google Analytics of een gelijksoortig pakket geïmplementeerd om inzicht te krijgen in het gedrag van de websitebezoeker. Maar om nog meer te weten te komen kan ik je aanraden om ook gebruik te maken van Google Tag Manager in combinatie met Google Analytics.
Wat is Google Tag Manager en hoe werkt het?
Google Tag Manager is een gratis tool die het eenvoudig maakt om tags (stukjes javascript die informatie naar externe partijen sturen) te plaatsen en beheren. Hiertoe behoren onder andere AdWords Conversion Tracking en Remarketing, Google Analytics en DoubleClick Floodlight.
Je kunt Google Tag Manager implementeren door je aan te melden op de website en dan de code op je website te plaatsen. Vanaf nu is het mogelijk om tags toe te voegen binnen Google Tag Manager en deze uit te voeren op je website. Het grote voordeel is dat je vanuit één plek alle tags kunt beheren zonder dat je aanpassingen aan je website hoeft te doen. Je geeft per tag aan op welke pagina of bij welke actie deze actief moet worden en Google Tag Manager zorgt voor de rest.
Een goede uitleg vind je in onderstaand filmpje:
Google Tag Manager en Google Analytics: een gouden combinatie
Hoewel Google Analytics en Google Tag Manager twee aparte tools zijn die los van elkaar werken, werken de twee perfect samen. Google Tag Manager maakt het bijvoorbeeld makkelijker om de wat meer geavanceerde mogelijkheden van Google Analytics te gebruiken.
Een goed voorbeeld daarvan is event tracking. Een event is één bepaalde actie die je kunt toevoegen zoals het klikken op een link of een button. Dit is met alleen Google Analytics mogelijk, maar dan moet je per event extra code toevoegen aan de website. Met Google Tag Manager geef je aan welk event op welke pagina gemeten moet worden en Google Tag Manager zorgt ervoor dat het event netjes weergegeven wordt in Google Analytics.
Bovenstaande voorbeeld geeft goed weer dat Google Tag Manager een goede aanvulling op Google Analytics is. Extra inzicht wordt mogelijk gemaakt zonder dat je veel technische kennis nodig hebt. Doordat je met event tracking buttons op pagina’s kunt meten, kun je door deze informatie te combineren met het bezoek op deze pagina’s de conversieratio berekenen.
Hoe je button clicks meet door middel van Google Tag Manager leer je in dit filmpje:
Google Tag Manager helpt bij optimalisatie van de website
Een website is eigenlijk nooit helemaal af. Er zijn altijd punten waarop de website beter kan. Om dit gericht te kunnen doen heb je data nodig en Google Tag Manager kan hierin voorzien.
Google Tag Manager maakt het bijvoorbeeld mogelijk om de scrolldiepte te meten van webpagina’s. Deze informatie helpt je bij het plaatsen van bijvoorbeeld belangrijke call to actions. Als deze onderaan de pagina staan, maar een klein deel van de bezoekers bereikt deze diepte, dan kan het verplaatsen van een call to action zorgen voor meer succes.
Andere mogelijkheden met Google Tag Manager zijn onder andere:
- Het meten van video’s op de website;
- Het meten van downloads;
- Het meten van outbound links.
Al deze mogelijkheden helpen je bij het optimaliseren van de website met keuzes die gebaseerd zijn op data.
Conclusie
Google Tag Manager maakt het veel eenvoudiger om in combinatie met Google Analytics verregaande inzicht te krijgen in je website. Deze inzicht kun je gebruiken om je website te optimaliseren en nog succesvoller te maken.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)