Deel artikel
Hoe zorg je ervoor dat je werknemers CRM gaan gebruiken
door Martijn Rijnders op 8-9-15 12:47
Je hebt net een nieuw CRM-systeem geïmplementeerd binnen jouw organisatie, maar niet iedereen wil het gebruiken. Sommigen zijn positief, anderen niet en er zijn ook werknemers die nog geen beslissing hebben gemaakt. Een CRM-implementatie is een kostbare investering en werpt de meeste vruchten af als iedereen het systeem gebruikt. In dit artikel leg ik uit hoe je ervoor zorgt dat werknemers het CRM ook daadwerkelijk gebruiken.
Werk met een duidelijke doelstelling
De meeste projecten mislukken omdat de organisatie geen duidelijk doel voor ogen heeft. Als de werknemers geen idee hebben van wat het management wil bereiken, dan zal het voor hen niet duidelijk zijn wat zij moeten veranderen en hoe CRM hen daarbij gaat helpen. Zorg er dus voor dat iedereen die betrokken is weet wat het doel is en welke rol CRM daarin speelt.
Straal leiderschap uit
Het gebrek aan leiderschap is een risicofactor voor veel projecten. Bij een CRM-project zijn vaak alle afdelingen binnen een organisatie betrokken. Het is daarom belangrijk dat er leiderschap vanuit het management is die ervoor zorgt dat alle afdelingen en werknemers samenwerken binnen het project. Betrek dus iedere werknemer die te maken heeft met de CRM-software.
Luister naar feedback
Het belangrijkste bij een CRM-implementatie is het luisteren naar de feedback van alle betrokkenen. Als je alle meningen naast je neer legt zal dit uiteindelijk leiden tot een lage gebruikersacceptatie. Maar je hoeft ook niet alle feedback mee te nemen in de implementatie. Beoordeel elke feedback die je krijgt en groepeer ze op basis van prioriteit.
Onderstaand vier methoden om de gebruikersacceptatie te vergroten.
1. Verkoop het CRM aan het team
Als je uitlegt aan het team waarom je kiest voor een CRM-implementatie, dan zal het voor de werknemers makkelijker zijn om er aan te wennen en uiteindelijk leidt dit tot een betere gebruikersacceptatie. Laat ze zien welke voordelen zij eraan zullen hebben en hoe dat hun werk makkelijker zal maken.
2. Train de gebruikers
CRM is complexe software en moet daarom doorlopend getraind worden. Een eenmalige training is niet genoeg en zorgt er vaak voor dat een CRM-implementatie uiteindelijk mislukt. Peil dus regelmatig bij de gebruikers waar zij behoefte aan hebben en behandel deze punten tijdens verschillende opfriscursussen.
3. Houd het simpel
CRM moet het werk van je team makkelijker maken en daarom is het belangrijk dat het CRM precies kan wat je werknemers nodig hebben. CRM-software met te veel functionaliteiten voor jouw organisatie zullen bijna altijd leiden tot een lage gebruikersacceptatie. Laat je werknemers alleen kennismaken met de functionaliteiten die zij daadwerkelijk zullen gebruiken. Op het moment dat ze dit onder de knie hebben, kun je de additionele functionaliteiten behandelen.
4. Werk met een beloningssysteem
Beoordeel hoe de werknemers gebruik maken van het nieuwe systeem en beloon degenen die dit het beste doen. Een beloningssysteem geeft het geheel een competitief randje en stimuleert mensen om het beste uit de situatie te halen. Dit zal ook positief uitpakken voor de productiviteit op de werkvloer.
Om het meeste uit de CRM-implementatie te kunnen halen is het belangrijk dat iedereen die betrokken is de nieuwe software accepteert.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)