Deel artikel
In 7 stappen naar een klantgerichte organisatie
door Martijn Rijnders op 8-5-14 8:00
Zijn de klantmanagementprocessen in jouw organisatie gestroomlijnd en afgestemd op de wensen en behoeften van de klanten (en prospects)? En haal je momenteel het maximale uit je CRM-systeem? Hierbij gaat het overigens niet alleen om de technologische aspecten, maar ook ieder contactmoment tussen werknemer en de klant of prospect.
Met de 7 onderstaande stappen boek je snel resultaat en optimaliseer je het gehele CRM-proces.
Stap 1 – definieer je processen
Een snelle SWOT-analyse (SWOT staat voor strengths, weaknesses, opportunities en threats) helpt je om de impact te bepalen van het huidige bedrijfsproces. Ook laat de analyse zien of er behoefte is aan nieuwe processen om gestelde doelen te realiseren.
Daarnaast is het goed om bij het opstellen van doelen duidelijk voor ogen te hebben wat je KPI’s zijn, hoe er nu gepresteerd wordt en hoe dit in de toekomst effectief gemonitord kan worden. CRM-software kan een uitstekend hulpmiddel zijn bij het opstellen van doelen en monitoren van prestaties. Zeker als het CRM-systeem gekoppeld wordt met financiële software of ERP kun je goed inzicht verkrijgen in de bedrijfsstatistieken.
Hoe CRM-software van grote waarde kan zijn voor het bepalen van KPI's en het opstellen plus monitoren van doelen lees je hier.
Stap 2 – bepaal je bedrijfsbeleid
Aanvullend op stap 1, het kan nuttig zijn om nieuwe beleidsplannen op te stellen of bestaande plannen te herzien om er zeker van te zijn dat het beleid ook dekkend is voor de nieuwe processen, rapportage-richtlijnen, technologieen etc.
Verzeker jezelf ervan dat het beleid ook ingaat op datavergaring en de juridische aspecten ervan. En zorg ervoor dat die data en documenten in het CRM-systeem goed beveiligd zijn.
Step 3 – de belangrijkste succesfactoren
Mochten stap 1 en 2 resulteren in de implementatie van een CRM-oplossing, zorg er dan voor dat je statistieken definieert waarmee je succes kunt gaan meten. Hiervoor moet je eerst begrijpen welke statistieken iets zeggen over het succes van je organisatie. Vervolgens kun je die doelen koppelen aan de ‘prestatie-tracker’ in het CRM-systeem om enerzijds prestaties goed te kunnen meten en anderzijds het management te kunnen voorzien van real-time inzichten op gebied van prestaties.
Stap 4 – organisatiestructuur onder de loep
Beoordeel je huidige organisatiestructuur en het gebruik van support-systemen als CRM en ERP. Bepaal hierbij of zaken gewijzigd moeten worden om nieuwe of gewijzigde processen te kunnen blijven ondersteunen en prestaties goed meetbaar te houden.
Stap 5 – voldoende kwaliteit aanwezig?
Beoordeel de kwaliteiten van het supportteam of afdeling klantenservice en bepaal of die medewerkers in staat zijn om met de nieuwe processen en technologieën om te gaan. Is dat niet het geval, dan kan training uitkomst bieden. Als er training nodig is, is het aan te raden ieder team te voorzien van een medewerker die de processen en technologie goed begrijpt en kan helpen bij de trainingen. Indien het een nieuw CRM-systeem betreft is het aan te raden om, indien mogelijk, te kiezen voor in-house trainingen en online support vanuit de CRM-leverancier.
Stap 6 – beloon enthousiastme
Alle stappen zijn erop gericht om klanten en prospects tevreden te stellen en te houden. Sterker nog, je wilt dat ze ambassadeur van je organisatie, producten en merk worden. Het is hierbij belangrijk het team te blijven enthousiasmeren. Deze enthousiastme kan zich al uiten in de vorm van bijvoorbeeld een vriendelijke stem van de medewerker in gesprek met een klant, maar ook het positief ingaan van een verandertraject ten behoeve van betere klantgerichtheid.
Beloon positief gedrag, stimuleer de medewerkers zich klantgericht op te stellen en overtuig hen van het nut van (veranderende of nieuwe) processen en technologie.
Stap 7 – bouw aan een klantgerichte cultuur
De implementatie van nieuwe processen en software staat niet garant voor een klantgerichte organisatie. Dit kan alleen als de organisatie er op ingericht is en er in alle lagen van de organisatie een klantgerichte cultuur heerst. CRM-software kan helpen om een klantgerichte cultuur te stimuleren en cultiveren.
Hierbij is het van belang dat je kiest voor een CRM-systeem dat kan meegroeien met de organisatie en dat er altijd interne experts zijn die hun kennis en enthousiastme overbrengen op de overige collega’s.
De sleutel tot het klantgerichte succes is ervoor te zorgen dat iedereen in de organisatie de hierboven beschreven 7 stappen begrijpt en deze steunt. Dan zul je het maximale uit je CRM kunnen halen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)