Deel artikel
Inbound 2016 - belangrijkste lessen en aankondigingen
door Ellen Prins op 25-11-16 15:52
Bron: Facebook HubSpot
Het jaarlijkse marketingevenement georganiseerd door HubSpot, Inbound 2016, dat inspiratie, nieuwe inzichten en concrete tips biedt op vlak van inbound marketing is achter de rug. Naast alle aankondigingen over de vernieuwingen in HubSpot zijn er ook voorspellingen gedaan over de toekomst van inbound marketing automatisering. Hieronder vind je een aantal interessante voorspellingen.
SEO in 2017
Google resultaten worden tegenwoordig weergeven op meer manieren dan 10 blauwe linkjes. Google maakt steeds meer gebruik van featured snippets (uitgelichte zoekresultaten bovenaan de zoekresultaten in Google), lokale kaart weergave en nog veel meer. Hierdoor kan SEO optimalisatie veel breder en gevarieerder ingezet worden.
Ook bieden, naast Google, andere zoekmachines zoals Bing, Yahoo, Amazon, DuckDuckGo en YouTube kansen voor zoekmachineoptimalisatie. Volgens een onderzoek van Rand Fishkin (oprichter van Moz) is het zelfs zo dat als meer dan 80% van je verkeer van Google afkomt, dat Google je daarvoor kan bestraffen door je website niet hoog te ranken. Daarom adviseert Rand Fishkin om je SEO-strategie in 2017 ook te richten op het creëren van content voor meerdere zoekmachines.
Het creëren van content gebaseerd op de intentie van zoekers blijft belangrijk in 2017. Dit doe je door te achterhalen welke zinnen je klanten gebruiken bij hun zoektocht en wat voor soort content er verschijnt gebaseerd op die zinnen. Als je dit eenmaal in kaart hebt gebracht is je volgende stap om het veel beter te doen dan de concurrentie.
Met on-page SEO op je website kan je je doorklikratio (CTR) verhogen, empathische en doelgerichte content verkleint weigeringspercentages (bounce rates) en verhoogt de tijd dat de bezoeker spendeert op je website en een geoptimaliseerde website design verhoogt conversies. De combinatie van deze zaken is de sleutel naar betere optimalisatie van de SEO van je webpagina’s.
Context is king
De kracht van e-mailmarketing ligt niet (meer) in de frequentie van het versturen van e-mails maar in de context. Daarom is context tegenwoordig koning. Personalisatie en minder frequente mailings zullen je e-mail-marketingstrategie succesvoller maken. Dit kun je het beste bereiken door het segmenteren van je e-maillijsten in meerdere categorieën en het insteken van meer tijd in het schrijven van inhoudelijke en kwalitatieve e-mails om meer respons te krijgen.
Videocontent is booming
Visual storytelling is in 2016 gegroeid en zal naar verwachting een sterker contentmarketingmiddel zijn in 2017. Een interessante ontwikkeling in videoconsumptie is de opkomst van micro-content. Dit zijn korte stukken content, zoals korte video’s die voornamelijk gepubliceerd worden op social media. De videogebruikers van tegenwoordig kijken het liefst beknopte en geluidloze video’s. Dat verklaart weer de populariteit van videoplatformen zoals Snapchat en Instagram.
Videomarketing kan ook goed ingezet worden in het besluitvormingsproces van prospects. Van bewustzijn tot aan klantenbinding, video past in de hele customer-experience. De mogelijkheden zijn eindeloos en het is aan jou om de eerste stap te zetten.
Kunstmatige intelligentie en machine-learning zijn blijvers
Andere interessante ontwikkelingen op het gebied van digitale marketing zijn kunstmatige intelligentie en machine-learning in de vorm van chatbots. Deze technologie heeft zich in de afgelopen jaren zo snel ontwikkeld dat we er bijna echte conversaties mee kunnen voeren. Denk maar aan Siri (Apple), Cortana (Windows) en Alexa (Amazon). Uit onderzoek van HubSpot onder 1.901 internetgebruikers blijkt dat deze systemen redelijk vaak worden gebruikt:
Bron: HubSpot Consumer Behavior Survey Q1 2016
HubSpot heeft hier ook op ingespeeld en heeft een bèta-versie chatbot ontwikkeld, genaamd GrowthBoth. Deze chatbot zal ondersteuning bieden aan sales en marketing. Naast zijn chatfunctie, zal GrowthBoth ook functioneren als personal assistent voor sales en marketing, social media campagnes uitvoeren, afspraken inplannen en rapporten versturen. Darmesh Shah, de mede-oprichter van HubSpot, gelooft dat GrowthBoth een belangrijk onderdeel zal zijn van het aanbod van HubSpot in de toekomst.
Zoals je leest brengt 2017 veel vernieuwingen op het gebied van online marketing met zich mee. Wees voorbereid en zorg ervoor dat jouw marketingstrategie klaar is voor de komende jaren.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)