Deel artikel
Maak een goede start met Microsoft Dynamics 365
door Martijn Rijnders op 23-10-19 14:57
De juiste training zorgt voor een belangrijke basis voor het laten slagen van jouw CRM-implementatie, zo ook bij Microsoft Dynamics 365. Tijdens trainingssessies leren gebruikers de functionaliteiten van het CRM-systeem kennen en hoe zij hier op de juiste manier mee kunnen werken. In dit blog vertel ik meer over een goede start met CRM.
Trainingstraject begint met een trainingsplan
De implementatie van een nieuw CRM-systeem kost de nodige tijd. Er gaan enkele weken overheen voordat de nieuwe software draait en voorzien is van al jouw data. Om direct aan de slag te kunnen met jouw nieuwe CRM-systeem, is het belangrijk om vroeg in het implementatietraject te starten met het opzetten van een trainingsplan.
In dit trainingsplan wordt een gebruikersbestand gemaakt, waarin het aantal gebruikers en de gebruikersrollen wordt vermeld. Niet iedere gebruiker hoeft namelijk toegang te hebben tot alle gegevens en/of modules. Vervolgens wordt beoordeeld welke medewerkers bepaalde trainingen nodig hebben. Ook dit is toegespitst op de gebruikersrollen van jouw medewerkers.
Samenstelling van trainingsgroepen
De trainingen voor Microsoft Dynamics 365 moeten per functionele groep worden gegeven, zodat medewerkers ook daadwerkelijk de informatie krijgen die voor hen relevant is. Een medewerker van de administratie zal het CRM-systeem namelijk anders gebruiken dan iemand van marketing.
Het opdelen van medewerkers in functionele groepen helpt niet alleen positief in de kennisoverdracht, ook helpt het om de gebruikersacceptatie te verhogen. Het is aan te raden om trainingen te geven aan groepen van maximaal 6 personen, zodat er ruimte blijft voor vragen en oefeningen tijdens de trainingen. Deze oefeningen zijn belangrijk om het leren te versterken, mensen leren namelijk vaak beter door te doen.
Tevens moeten trainingen niet te lang duren. Wij raden aan om een trainingssessie maximaal 4 uur te laten duren, zodat de concentratie kan worden vastgehouden.
Training speciaal voor jouw organisatie
Iedere organisatie gebruikt een CRM-systeem op een andere manier, of gebruikt bijvoorbeeld bepaalde functies heel intensief. Vooraf zal de trainer daarom een trainingssessie voorbereiden die gericht is op hoe jouw organisatie Microsoft Dynamics 365 gaat gebruiken.
Gebruikt jouw marketingafdeling Dynamics 365 for Marketing? Dan zullen de marketingmedewerkers hier een speciale training over krijgen. Ditzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor medewerkers van de buitendienst, zij krijgen weer een speciale training over het gebruik van Dynamics 365 for Service.
Trainingen lijken wellicht generiek, maar zijn maatwerk omdat iedere organisatie een CRM-systeem anders gebruikt. Er is daarom altijd ruimte voor verzoeken om bijvoorbeeld bepaalde modules of functies extra uit te lichten.
Een goede start voor iederéén
De traingingen zijn bedoelt voor iedereen die met Microsoft Dynamics 365 gaat werken, uit alle lagen van de organisatie. Ook managers heeft behoefte aan een training. Zij gaan het CRM-systeem anders gebruiken dan de eindgebruikers en hebben daarom een specifieke training nodig. Daarom is het belangrijk ook managers in te delen in een trainingsgroep.
Tijdens de trainingssessies voor managers en leidinggevenden wordt ingegaan op de speciale managementtools van Microsoft Dynamics 365, zoals bijvoorbeeld doelstellingen, automatische meldingen op KPI’s en dashboards.
Opfristrainingen en nieuwe medewerkers
Niet iedere medewerker is even digitaal vaardig of pakt nieuwe ontwikkelingen even snel op. Hier moet ook rekening mee gehouden worden. Plan indien nodig één of meerdere opfristrainingen. Hier krijgen de medewerkers een snelle opfriscursus en de ruimte om vragen te stellen over het CRM-systeem.
Iedere organisatie heeft te maken met verloop, maar ook vaak met groei. Nieuwe medewerkers worden verwelkomt in de organisatie, maar zij kunnen wellicht nog niet werken met Microsoft Dynamics 365. Om hen een goede start te bieden en de gebruikersacceptatie in jouw organisatie hoog te houden, is het aan te raden om nieuwe medewerkers een training te laten volgen.
Benieuwd naar de trainingsmogelijkheden?
Ben je benieuwd naar de mogelijkheden voor trainingen voor Microsoft Dynamics 365? Neem dan contact op met Martijn. Via onderstaande knop kan direct een afspraak worden gemaakt in zijn agenda.
Meer artikelen over Microsoft Dynamics 365 die relevant zijn:
Microsoft Dynamics 365 licenties
Microsoft Dynamics 365 Marketing
Waarom kiezen voor Microsoft Dynamics 365?
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)