HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Hoe zorg je voor meer bezoekers op je blog?

blog-nog-beter-gelezen.jpg

De oriëntatie van potentiële klanten begint vrijwel altijd online. Daarom is het belangrijk dat je online goed vindbaar bent. Het creëren en publiceren van relevante blogartikelen voor je doelgroep draagt hier aanzienlijk aan bij en zorgt ervoor dat je kopers al in het begin van hun oriëntatie aantrekt.

Wil je gaan bloggen? Of blog je al, maar wil je inzichtelijk krijgen of je op de goede weg zit?

In dit artikel leg ik uit welke statistieken belangrijk zijn om de effectiviteit van jouw blog te meten en wat je met deze informatie kunt doen om je blog goed gevonden en gelezen te laten worden.

De vindbaarheid van je blog meten

Zoekmachines houden van relevante en unieke content en plaatst het graag hoog in de zoekresultaten. Zoekopdrachten komen samen met jouw specifieke content, dat is precies wat je wilt als je blogt. Ieder gepubliceerd artikel wordt geïndexeerd en hoog gerankt door zoekmachines en hoe meer relevante artikelen je publiceert, hoe groter de kans is dat je online gevonden wordt door een relevant publiek. Creëer dus je eigen content en schrijft over onderwerpen waar de doelgroep op zoekt.

Als bloggen bijdraagt aan de online vindbaarheid, dan betekent het dat het zoekverkeer (organisch verkeer) zou moeten stijgen. Dit kun je heel eenvoudig inzichtelijk maken door in een analytisch programma naar keuze (bijvoorbeeld Google Analytics) het organisch verkeer van je blog te meten vanaf het eerste artikel dat je publiceerde. Een stijgende lijn in het organische verkeer betekent dat je doelgroep je via zoekmachines steeds beter weet te vinden.

New Call-to-action

Invloed van social media

Waar een goede vindbaarheid op de lange termijn meer bezoekers genereert, zorgt het delen via social media ervoor dat er op korte termijn meer verkeer naar het blog komt. Ook voor social media is het slim om te kijken of het verkeer via dit kanaal in de loop der tijd groeit en welke artikelen het meeste verkeer genereren.

Daarnaast is het belangrijk dat je van de artikelen die je deelt het aantal ‘social shares’ bijhoudt. Op social media worden artikelen gedeeld omdat mensen ze behulpzaam vinden en omdat ze denken dat het anderen helpt. Een artikel dat vaak gedeeld wordt is interessanter voor jouw doelgroep dan artikelen die helemaal niet gedeeld worden. Deze informatie vind je terug in de statistieken van de social media platforms. Ook is er software zoals Hootsuite waarmee je al je social media kanalen via één platform bestuurt en waar je deze statistieken ook uit kunt halen.

Kijk per platform ook naar welke tijden goed werken. Publiceer berichten op tijden dat je doelgroep online is, zodat meer mensen jouw blog zullen zien. Daarnaast hebben social media platforms vaak ook de mogelijkheid om berichten in groepen te plaatsen (bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook). Zoek naar relevante groepen waar jouw doelgroep zich bevindt en deel je blogberichten daar. Dit zal zorgen voor extra exposure.

Inbound links

Inbound links zijn verwijzingen van andere sites naar jouw blogartikelen. Hoe meer inbound links, des te interessanter jouw artikelen zijn. Dit omdat je artikelen worden gedeeld op andere websites. Het verkeer dat je hiermee genereert is terug te vinden onder het kopje ‘referral’, ook wel ‘verwijzend verkeer’genoemd. In Google Analytics vind je dit onder acquisitie > Alle verkeer > Kanalen > Referral. Mits je artikelen relevant zijn zal het referral of verwijzende verkeer in de loop der tijd dus groeien, omdat meer mensen jouw artikelen delen.

Daarnaast heeft een groeiend aantal inbound links positieve invloed op je pagina-autoriteit, ook wel page authority genoemd. Page authority is een score die wordt toegekend aan elke pagina. Een hoger aantal relevante inbound links betekent een hogere page authority. Een hogere page authority zorgt er weer voor dat jouw artikelen beter gevonden worden in de zoekmachines. Hierbij houden zoekmachines rekening met de kwaliteit van de links. Zo worden websites die gerelateerd zijn aan het artikel waarnaar zij linken beter gewaardeerd dan websites waarbij het onderwerp verschilt.

Houd per artikel bij hoeveel inbound links deze genereert en welke websites naar jouw website linken.

De effectiviteit van je blog vergroten

Om je blog relevanter te maken voor jouw doelgroep moet je inzicht krijgen in hun informatiebehoefte. Anders gezegd, waar zoekt jouw doelgroep op in een online zoekmachine in iedere fase van het koopproces.

Maak een overzicht van de populairste artikelen. Dit wil zeggen:

  • Een top 10 van de artikelen die het meeste organische verkeer genereren;
  • Een top 10 van de artikelen met het meeste verkeer via social media genereren;
  • De artikelen met de meeste social shares;
  • Een top 10 van de artikelen met het meeste verkeer via referrals;
  • De artikelen met de meeste relevante inbound links.

Deze artikelen zijn het meest interessant voor de doelgroep. Noteer van deze artikelen het onderwerp en verzin per onderwerp een aantal nieuwe artikelen om over te schrijven. Door meer over deze onderwerpen te schrijven, vergroot je de kans dat je blog nog beter gelezen wordt.

Wil je door middel van een blog beter online vindbaar worden en daarmee meer bezoekers op je website krijgen? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.

nieuwsbrief

Bron foto: Typing (license)

Ontvang updates per email