Deel artikel
Hoe zorg je voor meer bezoekers op je blog?
door Ellen Prins op 3-12-15 11:42
De oriëntatie van potentiële klanten begint vrijwel altijd online. Daarom is het belangrijk dat je online goed vindbaar bent. Het creëren en publiceren van relevante blogartikelen voor je doelgroep draagt hier aanzienlijk aan bij en zorgt ervoor dat je kopers al in het begin van hun oriëntatie aantrekt.
Wil je gaan bloggen? Of blog je al, maar wil je inzichtelijk krijgen of je op de goede weg zit?
In dit artikel leg ik uit welke statistieken belangrijk zijn om de effectiviteit van jouw blog te meten en wat je met deze informatie kunt doen om je blog goed gevonden en gelezen te laten worden.
De vindbaarheid van je blog meten
Zoekmachines houden van relevante en unieke content en plaatst het graag hoog in de zoekresultaten. Zoekopdrachten komen samen met jouw specifieke content, dat is precies wat je wilt als je blogt. Ieder gepubliceerd artikel wordt geïndexeerd en hoog gerankt door zoekmachines en hoe meer relevante artikelen je publiceert, hoe groter de kans is dat je online gevonden wordt door een relevant publiek. Creëer dus je eigen content en schrijft over onderwerpen waar de doelgroep op zoekt.
Als bloggen bijdraagt aan de online vindbaarheid, dan betekent het dat het zoekverkeer (organisch verkeer) zou moeten stijgen. Dit kun je heel eenvoudig inzichtelijk maken door in een analytisch programma naar keuze (bijvoorbeeld Google Analytics) het organisch verkeer van je blog te meten vanaf het eerste artikel dat je publiceerde. Een stijgende lijn in het organische verkeer betekent dat je doelgroep je via zoekmachines steeds beter weet te vinden.
Invloed van social media
Waar een goede vindbaarheid op de lange termijn meer bezoekers genereert, zorgt het delen via social media ervoor dat er op korte termijn meer verkeer naar het blog komt. Ook voor social media is het slim om te kijken of het verkeer via dit kanaal in de loop der tijd groeit en welke artikelen het meeste verkeer genereren.
Daarnaast is het belangrijk dat je van de artikelen die je deelt het aantal ‘social shares’ bijhoudt. Op social media worden artikelen gedeeld omdat mensen ze behulpzaam vinden en omdat ze denken dat het anderen helpt. Een artikel dat vaak gedeeld wordt is interessanter voor jouw doelgroep dan artikelen die helemaal niet gedeeld worden. Deze informatie vind je terug in de statistieken van de social media platforms. Ook is er software zoals Hootsuite waarmee je al je social media kanalen via één platform bestuurt en waar je deze statistieken ook uit kunt halen.
Kijk per platform ook naar welke tijden goed werken. Publiceer berichten op tijden dat je doelgroep online is, zodat meer mensen jouw blog zullen zien. Daarnaast hebben social media platforms vaak ook de mogelijkheid om berichten in groepen te plaatsen (bijvoorbeeld LinkedIn en Facebook). Zoek naar relevante groepen waar jouw doelgroep zich bevindt en deel je blogberichten daar. Dit zal zorgen voor extra exposure.
Inbound links
Inbound links zijn verwijzingen van andere sites naar jouw blogartikelen. Hoe meer inbound links, des te interessanter jouw artikelen zijn. Dit omdat je artikelen worden gedeeld op andere websites. Het verkeer dat je hiermee genereert is terug te vinden onder het kopje ‘referral’, ook wel ‘verwijzend verkeer’genoemd. In Google Analytics vind je dit onder acquisitie > Alle verkeer > Kanalen > Referral. Mits je artikelen relevant zijn zal het referral of verwijzende verkeer in de loop der tijd dus groeien, omdat meer mensen jouw artikelen delen.
Daarnaast heeft een groeiend aantal inbound links positieve invloed op je pagina-autoriteit, ook wel page authority genoemd. Page authority is een score die wordt toegekend aan elke pagina. Een hoger aantal relevante inbound links betekent een hogere page authority. Een hogere page authority zorgt er weer voor dat jouw artikelen beter gevonden worden in de zoekmachines. Hierbij houden zoekmachines rekening met de kwaliteit van de links. Zo worden websites die gerelateerd zijn aan het artikel waarnaar zij linken beter gewaardeerd dan websites waarbij het onderwerp verschilt.
Houd per artikel bij hoeveel inbound links deze genereert en welke websites naar jouw website linken.
De effectiviteit van je blog vergroten
Om je blog relevanter te maken voor jouw doelgroep moet je inzicht krijgen in hun informatiebehoefte. Anders gezegd, waar zoekt jouw doelgroep op in een online zoekmachine in iedere fase van het koopproces.
Maak een overzicht van de populairste artikelen. Dit wil zeggen:
- Een top 10 van de artikelen die het meeste organische verkeer genereren;
- Een top 10 van de artikelen met het meeste verkeer via social media genereren;
- De artikelen met de meeste social shares;
- Een top 10 van de artikelen met het meeste verkeer via referrals;
- De artikelen met de meeste relevante inbound links.
Deze artikelen zijn het meest interessant voor de doelgroep. Noteer van deze artikelen het onderwerp en verzin per onderwerp een aantal nieuwe artikelen om over te schrijven. Door meer over deze onderwerpen te schrijven, vergroot je de kans dat je blog nog beter gelezen wordt.
Wil je door middel van een blog beter online vindbaar worden en daarmee meer bezoekers op je website krijgen? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)