HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Online resultaat in 9 stappen (deel 2)

Success_-_next_exit

Onlangs beschreef ik hoe marketing aan het veranderen is. De reden hiervoor is simpelweg het feit dat koopgedrag verandert, waardoor traditionele marketing niet effectief meer is.

Ik heb het eerste deel van dit blogartikel afgesloten met het geven van de eerste drie stappen voor het opzetten van een Inbound strategie waarmee je online succes zult boeken. In dit artikel behandel ik de 6 overige elementen voor het behalen van online succes.In het eerste deel van dit blogartikel heb ik uitgelegd waarom marketing verandert, wat hiervan de gevolgen zijn en hoe je hier als organisatie mee om moet gaan. Inbound marketing vormt het antwoord op veranderend koopgedrag. Het trekt je doelgroep aan met waardevolle content en begeleidt hen met passende content op de belangrijkste momenten door het koopproces (bewustwording, oriëntatie, afwegen, beslissen).

De eerste drie stappen voor het neerzetten van een krachtig fundament voor Inbound Marketing waren:

  1. Samenwerking marketing en sales - om het verkooptraject optimaal te laten verlopen is het van belang dat marketing en verkoop goed samenwerken.
  2. Creëer Buyer Personas - schets het doen en laten icm alle wensen en behoeften van je doelgroep.
  3. Contentmapping - welk type content biedt je aan een Persona in de verschillende fases van het koopproces.

De elementen van online succes (stap 4 t/m 9)

Hieronder geef ik de overige 9 pijlers van online succes. Komende weken zal ik alle pijlers afzonderlijk behandelen en uitgebreider uitleggen. Voor nu beschrijf ik de punten kort en bondig.

4. Marketingautomatisering

Marketingautomatisering stroomlijnt leadmanagement en maakt het mogelijk leads op persoonlijk niveau op te volgen. Het geeft richting aan je content marketing. Aan de hand van marketingautomatisering is het mogelijk om je bezoekers automatisch te segmenteren op basis van data en online gedragingen. Op basis van die segmentatie kun je de leads geautomatiseerd opvolgen met gerichte mailcampagnes die aansluiten op zijn/haar specifieke behoeften. Hierbij is het van belang dat de interval van de emailings aansluit op de momenten in het koopproces waarop de informatie voor die lead het grootste is, die interval wordt weer inzichtelijk met marketingautomatisering.

Ofwel, je kunt leads automatisch opvolgen op persoonlijk niveau met de voor hen meest relevante content op de belangrijkste momenten. Wij werken zelf met HubSpot omdat dit platform de meeste mogelijkheden en tools biedt.

Marketingautomatisering maakt het ook mogelijk de online gedragingen van lead te monitoren en hier waarde aan te koppelen aan de hand van leadscoring. Zo kun je punten toekennen aan een download, bezoek van webpagina’s, kliks in een email, maar ook aan hoe iemand je merk heeft gevonden, hoe vaak diegene terugkeert op je website, et cetera. HubSpot faciliteert ook in het creëren van mobiel-vriendelijke landingspagina’s en blogs, smart pagina’s die een lead informatie toont die aansluit op specifieke wensen en voorkeuren, uitgebreide analytische en rapportagemogelijkheden, tools voor zoekmachineoptimalisatie en conversieoptimalisatie en ga zo maar door.

Marketingautomatisering geeft je online marketing en leadmanagement een boost, maakt het mogelijke om te gaan met grote hoeveelheden data en hiermee marketing op persoonlijk niveau te bedrijven. Het vormt een deel van je online succes en is eigenlijk onmisbaar voor een goede uitrol van je inbound-succes strategie.

5. Creëer bereik 

Inbound marketing gaat uit van het principe dat je je doelgroep aantrekt met relevante, unieke content. Dit kan je blog zijn of te downloaden documenten zoals whitepapers, ebooks, infographics en factsheets. Doordat de consument zich grotendeels online oriënteert op een product of dienst laat content die daarop aansluit zich goed vinden. Bovendien plaatst Google unieke en relevante content hoog want je online vindbaarheid ten goede komt.

Maar als goede ondersteuning op die organische online vindbaarheid (ofwel: goed gevonden worden in de natuurlijke zoekresultaten) kun je de vindbaarheid van content en je landingspagina’s ook een handje helpen. Je kunt een aantal dingen doen om je content te promoten:
  • Blog rondom je premium content;
  • Kondig je content en publicatie aan op social media (Facebook, Linkedin, Twitter). Gebruik bij Twitter relevante hashtags om een breder publiek te bereiken en post je aankondiging ook in relevante Linkedin-groepen;
  • Ondersteun je publicaties met sponsored berichten via Linkedin en/of Facebook. Adverteren via deze kanalen kan zeer gericht/getarget worden uitgevoerd;
  • Breng je content onder de aandacht bij relevante websites, wellicht zullen zij linken naar je blog of landingspagina.

6. Geen overkill 

Zorg ervoor dat je een aantal goede premium contentstukken promoot maar overdrijf niet. Je kunt een aantal keer bloggen rondom een eBook, maar blijf dit niet tot het einde der dagen doen.

Daarnaast, richt je mailcampagnes zorgvuldig in. Je wilt een lead bereiken op die momenten dat de informatiebehoefte het grootst is, maar absoluut niet spammen. Je wilt waarde toevoegen en niet je boodschap opdringen.

7. Afwisseling 

Zorg voor afwisselende content. Iedere consument kent specifieke wensen, behoeften en voorkeuren en daarom is het aan te raden om afwisselende content te creëren. Afwisselend qua onderwerpen die tezamen invulling geven aan een brede scope van informatiebehoefte vanuit je doelgroep. Maar ook afwisselend qua vorm – zorg ervoor dat je niet alleen whitepapers en ebooks publiceert, maar ook bijvoorbeeld videocontent of een infographic publiceert.

8. Interactie-ready 

Wanneer je gaat bloggen of content publiceert op je website of via social media kun je daar opmerkingen en vragen over krijgen. Zorg ervoor dat je hier snel en adequaat op kunt reageren. Dit draagt bij aan je kennisleiderschap en adviesbereidheid. Een snelle reactie wordt gewaardeerd door je potentiële kopers.

9. Val op! 

Misschien ben je niet de enige in je branche die inbound marketing succesvol weet te bedrijven. Zorg dan dat jouw merk eruit springt. Niet alleen op de unique selling points en eigenschappen rondom je product of dienst, maar speel ook in op de waarden rondom je merk. Waar sta je voor en waarom doe je wat je doet.

Het koopproces is voor een groot deel gefundeerd op affectie en niet alleen de cognitieve aspecten. Creëer met je content en online aanwezigheid (website, social media, etc) het gevoel van kennisleider en dé adviespartij.

Aan de slag met je eerste Inbound-campagne 

Eerder schreven we al over de stappen die je kunt nemen om zelf een succesvolle Inbound-campagne op te zetten – een mooi startpunt naar online succes. Succes!

New Call-to-action

Ontvang updates per email