Deel artikel
Tips voor e-mailmarketing in 2016: kwaliteit boven kwantiteit
door Peter de Keijzer op 4-2-16 10:12
In 2016 is e-mailmarketing nog steeds een sterk marketingkanaal voor veel bedrijven. Met e-mail kan een bedrijf hun verkoop en klantloyaliteit stimuleren en daarnaast vinden mensen e-mail (nog steeds) de prettigste manier om aanbiedingen te ontvangen. Het is daarom van belang om mee te groeien met de klant en te weten hoe je e-mailmarketing in zet voor maximale effectiviteit. In dit artikel staan 5 tips voor e-mailmarketing in 2016 om het nog efficiënter in te zetten.
1. Ken de lezer van je e-mails
Een goede relatie met je klanten vereist inzet, werk en tijd. Het is niet altijd gemakkelijk om de relatie met je klanten te onderhouden en deze relatie te versterken. Elke klant heeft zijn/haar eigen wensen. Maar hoe bouw je een persoonlijke relatie met je klant op? Door middel van inbound marketing is het mogelijk om de potentiële klant gedetailleerd in beeld te krijgen en op deze manier de juiste content op het juiste moment aan te bieden. E-mailmarketing is binnen inbound marketing een sterk middel om de doelgroep te bereiken. Schrijf relevante content voor de potentiële klant en help ze in het maken van de juiste beslissing. Dit proces kost tijd en energie, maar het zorgt uiteindelijk voor loyaliteit van de klant.
2. Maak e-mailmarketing een vast onderdeel in je marketingplan
Om e-mailmarketing zo effectief mogelijk in te zetten, is het van belang om in de eerste plaats te weten waarom je e-mailmarketing gebruikt als middel om je klanten te bereiken en welke plek e-mailmarketing op dit moment in je huidige marketingplan heeft. Door de juiste balans te vinden tussen e-mail en de andere communicatiemiddelen met de doelgroep, krijgt e-mailmarketing nog meer inhoud en diepte. Dit draagt bij aan een goede relatie met je (potentiële) klant.
3. Relevante content voor je doelgroep
In 2016 komen er gemiddeld 7% meer e-mails in de inbox van je doelgroep binnen. Het is van belang om op te vallen en niet tussen de massa te verdwijnen. Dankzij inbound marketing is het mogelijk om een gedetailleerd beeld van de doelgroep te krijgen tijdens de buyer’s journey. Het is van belang om te weten waar in de oriëntatie leads zich bevinden, maar het is nog veel belangrijker om als bedrijf te weten waar zij naar toe willen en hoe jij als bedrijf tijdens dit proces de klant kan helpen. Je moet inspelen op wat de potentiële klant op het juiste moment nodig heeft, door de content van je e-mailmarketing relevant te maken voor hen en ze te helpen om een beslissing te maken.
4. Less is more
Bedrijven hebben vaak de neiging om e-mails in grote hoeveelheden naar hun (potentiële) klanten te sturen. Het bedrijf blijft door de grote hoeveelheid mails die worden verstuurd onder de aandacht, maar de kans is groot dat de lezer de mails verwijdert of in de spam-map verplaatst. Dit resulteert vaak in een negatieve beeldvorming. Je kunt negatieve beeldvorming vermijden door pas een mail te versturen, wanneer de content relevant is voor de beoogde lezer. Kortom: verstuur geen e-mails meer in grote hoeveelheden naar de (potentiële) klant, maar verstuur pas een e-mail zodra de content relevant voor de klant is.
5. Maak e-mailmarketing mogelijk voor mobiel
Bijna iedereen heeft tegenwoordig een smartphone/tablet tot hun beschikking. De kans is daarom groot dat zij hun e-mail openen en lezen op deze apparaten. De cijfers zeggen genoeg: ongeveer de helft van je klanten leest tegenwoordig hun e-mail via hun smartphone, ongeveer één derde leest de e-mail op hun computer en bijna 17 procent leest email via tablet. Door middel van een responsive design i.p.v. een mobielvriendelijk design is het mogelijk om je verstuurde e-mail op elk apparaat te lezen. Een responsive design past automatisch de tekst en afbeeldingen voor het gebruikte apparaat aan, terwijl een mobielvriendelijk design zich niet aan elk apparaat aanpast. Hierdoor bereik je een gedeelte van de doelgroep niet. Een voordeel van een responsive design is dat het vaak ook de leesbaarheid op de desktop verbetert. Dit heeft te maken met de lettergrootte, lege ruimtes en de gebruiksvriendelijke calls-to-action.
Bron: Reefermail
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)