Deel artikel
De trends in leadgeneratie en verkoop
door Ellen Prins op 3-2-17 13:38
Elk jaar zie je een hoop trends komen en gaan. Ook voor 2017 zien wij een aantal belangrijke trends op het gebied van leadgeneratie en verkoop. Deze trends ontstaan o.a. door het veranderend koopgedrag en technologische innovaties in het b2b-landschap. Door deze trends toe te passen ben je in staat om meer leads en klanten te genereren.
In dit artikel neem ik je mee in de trends leadgeneratie en verkoop.
Trends in verkoop: weet waar je op moet letten bij aanschaf of upgrade van CRM
CRM is erg onderhevig aan trends. Een CRM-systeem moet het mogelijk maken om altijd en overal toegang te krijgen tot data en de samenwerking tussen marketing, verkoop en relatiebeheer versterken. Deze trends geven je inzicht in waar je op moet letten bij aanschaf of upgrade van een CRM-systeem.
Trend: Mobiel CRM is een must-have
Uit onderzoek van Innopl Technologies is naar voren gekomen dat organisaties die gebruik maken van mobiele CRM-software vaker hun verkoopdoelen halen in vergelijking met de organisaties die dit niet doen.
Deze trend heeft zich definitief gevestigd als een must-have voor CRM. Het grootste voordeel van mobiel CRM is dat je altijd en overal toegang hebt tot data binnen je CRM-systeem. Hierdoor kun je prospects sneller opvolgen waardoor je de voorsprong op concurrenten kunt vergroten.
Trend: De opkomst van digitale transformatie in het CRM-landschap
Met digitale transformatie wordt de digitalisering van zakelijke processen bedoeld, zowel interne als klant- en leverancierprocessen. Onderzoeksbureaus zoals Gartner en IDC verwachten dat digitale transformatie in de komende jaren niet meer weg te denken is. Volgens Gartner verwachten CEO’s vóór 2020 hun digitale inkomsten met meer dan 80 procent te verhogen. IDC stelt dat het aantal bedrijven dat geavanceerde digitale transformatie-initiatieven aanbiedt met 30% zal stijgen.
Deze technologie zal in de komende jaren verwerkt worden in meerdere CRM-systemen in de vorm van Kunstmatige Intelligentie (KI). KI mogelijkheden kunnen bijvoorbeeld voorspellingen doen over welke prospecten omgezet kunnen worden in verkoopkansen en welke verkoopkansen binnenkort gerealiseerd zullen worden. Tools met KI kunnen gezien worden als een soort persoonlijke assistent, waardoor je productiever en efficiënter kan werken in CRM.
Deze technologie staat nog in de kinderschoenen en is nog niet volledig doorontwikkeld voor het MKB. De digitale transformatie is een trend om in de gaten te houden voor dit jaar en de komende jaren.
Trend: Business intelligence en analytics zijn een vereiste
Business intelligence en analytics zijn gericht op het verzamelen en analyseren van informatie over onder andere prospects, klanten, beslissingsprocessen, concurrentie en markttoestand om belangrijke inzichten te verkrijgen.
Bij aanschaf van een CRM-systeem is het belangrijk om na te gaan of het de juiste analytische tools bevat om bijvoorbeeld marketingcampagnes te ondersteunen, productontwikkeling te stimuleren en verkoop te optimaliseren.
Trend: Integratie tussen CRM en marketing
De samenwerking tussen CRM, verkoop, en marketing kan samengesmeed worden tot één krachtig proces door middel van integratie. Marketing doet het voorbereidende werk voor verkoop door leads aan te trekken en te boeien. Verkoop speelt hier vervolgens verder op in door de lead te converteren naar klant. Zo wordt een lead stap voor stap door het verkoopproces geloodst. Door dit proces te koppelen aan je CRM worden verkopers alleen die leads aangeboden die er echt klaar voor zijn.
Wil je marketing, verkoop en klantrelatiebeheer echt tot één krachtig proces smeden, dan is het aan te raden om een marketingautomatisering-platform te koppelen aan je CRM-systeem.
Trends in leadgeneratie: Bereik je doelgroep gericht en persoonlijk
De trends in leadgeneratie zijn gericht op het aantrekken van bezoekers naar je website door jezelf makkelijk vindbaar te maken door middel van relevante en gerichte content te schrijven en te delen. De belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van online marketing zijn hieronder uitgelicht.
Trend: De groei in populariteit van online video
Online video blijft aan terrein winnen in de komende jaren. Mensen kijken steeds vaker naar video’s om informatie te verkrijgen in plaats van het lezen van teksten. Uit een onderzoek van HubSpot is gebleken dat 43% van de respondenten meer videocontent willen zien van marketeers (HubSpot, 2016).
Ook kwam naar voren dat de respondent videocontent aandachtiger bekijken dan bijvoorbeeld social media berichten en nieuwsartikelen.
Dus, richt je marketingstrategie de komende jaren meer op videomarketing zodat je meer interactie kunt creëren met je doelgroep.
Trend: Contentmarketing wordt gerichter en succesvoller ingezet
Het succesvol inzetten van contentmarketing, het bieden van relevante content die de potentiële klant helpt in het oriëntatieproces, is in de afgelopen jaren toegenomen. Doordat mensen steeds vaker zelf het uitzoekwerk doen en pas contact opnemen wanneer zij daar klaar voor zijn, is content belangrijker dan ooit binnen een marketingstrategie.
Om jezelf te blijven onderscheiden moet je je de komende jaren richten op het schrijven en publiceren van kwalitatieve en relevante content voor je doelgroep.
Trend: Mobiel zoeken wordt leidend
Ieder jaar zijn er veranderingen aan zoekmachines die effect hebben op jouw online vindbaarheid en het verkeer dat je daarmee genereert. De belangrijkste trend in 2017 is dat mobiel zoeken leidend wordt.
Steeds meer zoekopdrachten (in 2016 was dit bijna 60%) worden mobiel uitgevoerd. Mobiele pagina’s zullen dus nog belangrijker worden en websites die niet geschikt zijn voor mobiele apparaten zullen slechter ranken in de zoekresultaten. In conclusie, een mobielvriendelijke website is in 2017 vereiste.
Het snijvlak van de trends: Marketingautomatisering
Marketingautomatisering wordt door steeds meer organisaties gebruikt. Begin 2016 lag het aantal organisaties dat marketingautomatisering-software gebruikt op ongeveer 1.650. Begin 2017 zijn dit er al ruim 2.200. In 2017 zal marketingautomatisering steeds meer gebruikt worden, omdat organisaties bekend raken met de verregaande mogelijkheden ervan.
Het geautomatiseerd begeleiden van prospects in hun aankoopproces door het aanbieden van relevante informatie is een gemeenschappelijke trend in leadgeneratie en verkoop. Hieronder zie je de fases van het converteren van vreemden naar fans door middel van de juiste combinatie van marketingautomatisering en CRM.
Marketingautomatisering is belangrijk omdat het koopproces is verandert. Tegenwoordig neemt marketing een groter deel in van het koopproces omdat potentiele klanten steeds vaker online zoeken en zich oriënteren wanneer het hem/haar uitkomt.
Het alles-in-één marketingplatform: HubSpot
Om het marketingproces goed te organiseren en te automatiseren is slimme marketing-software een must. Marketing-software automatiseert het proces van aantrekken van bezoekers, converteren van bezoeker naar lead en het omzetten van leads naar trouwe klanten.
HubSpot is dé marketingautomatiseringsoftware die alle belangrijke online marketingtools samen in één krachtig en geïntegreerd systeem brengt. Dit platform is gericht op het aantrekken van relevante bezoekers met gerichte content en deze door geautomatiseerd advies te laten converteren naar lead en later klant.
Alle bovengenoemde trends hebben pas waarde als je deze opvolgt en dit kun je doen door het implementeren van een marketingautomatiseringsoftware.
Wil je weten wat marketingautomatisering jouw organisatie kan opleveren? Boek dan een afspraak in met een van onze adviseurs.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)