Gebruikers van HubSpot zullen het vast al weten, maar HubSpot heeft geweldige ingebouwde search engine optimization (SEO) tools.
Eén van deze tools is de Topicstool. Uit onderzoek is gebleken dat marketeers beter scoren wanneer er in contentclusters geschreven wordt. Zo gaat de ranking aanzienlijk omhoog en wordt er structuur in de blogplanning aangebracht. Wij leggen uit hoe jij met de HubSpot SEO tools jouw content marketingstrategie verbetert!
Ben jij benieuwd andere voordelen van de HubSpot Marketing Hub? Bekijk de HubSpot Marketing Hub demo.
De HubSpot Topics tool begon ooit als de “Content Strategy” tool. Het was toegankelijk voor HubSpot CRM gebruikers en ontworpen om marketeers beter op weg te helpen. Zo maakte deze tool het mogelijk om content te plannen rondom verschillende sub-onderwerpen. Deze sub-onderwerpen werden samengebracht in een hoofdonderwerp.
Met de Content Strategy tool van HubSpot had je alle content over een product of dienst die ondersteund moest worden op één plek.
Om te beginnen is het belangrijk om te weten dat HubSpot’s Topics tool een verbetering is van de Content Strategy tool. Zoekmachines maken gebruik van bots die jouw websitepagina's scannen. Deze bots keken steeds meer naar het belang van content structureren in onderwerpen en sub-onderwerpen. Er moest dus gekeken worden naar de toenmalige contentstrategie. Om gebruikers te helpen heeft HubSpot de tool verder ontwikkeld. Zo stimuleert HubSpot gebruikers om in onderwerpen te gaan denken als het om content gaat.
Om de tool beter te maken voegde HubSpot een Google Search Console verbinding toe. Dit maakt het makkelijker om jouw brondata te integreren met HubSpot.
Zo zie je de belangrijkste zoektermen en zoekacties omtrent jouw artikel. Ook zie je direct tijdens het schrijven of je tekst SEO-proof is.
Nu je content creëert voor bepaalde onderwerpen moet alles ook aan elkaar gelinkt worden. Dit doe je door interne links in je artikelen te plaatsen naar de pagina van je hoofdonderwerp. Op de pagina van je hoofdonderwerp, een zogenaamde pillarpagina, link je ook weer terug naar het artikel. Zo staat het onderwerp altijd in verbinding met de sub-onderwerpen.
Wij leggen je stap voor stap uit hoe je deze tool gebruikt!
Tijdens stap 3 was er een overzicht van de onderwerpclusters beschikbaar. Hou deze goed in de gaten. Aan de hand hiervan zie jij of jouw onderwerpen aanslaan en kun je goed lopende onderwerpen uitbreiden.
Tijdens het clusteren van content, kan het voorkomen dat je vastloopt. Zo heb je geen inspiratie meer voor nieuwe content. Door de HubSpot Topics tool te koppelen aan de HubSpot Topic Generator, helpt HubSpot jou op weg!
De HubSpot Blog Topic Generator helpt jou bij het genereren van nieuwe onderwerpen voor jouw blogs. Voer jouw hoofdonderwerp in en laat de tool zijn werk doen. Deze tool zoekt verschillende bronnen, onderwerpen en links naar onderwerpen die bij jouw content passen.
Daar waar de wereld van content een wirwar aan informatie kan zijn, helpt HubSpot bij het structureren. Met de HubSpot Topics tool blijft jouw content in verband met elkaar en blijft het SEO-proof.
Word jij ook zo enthousiast van onze HubSpot tips en tricks? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste HubSpot ontwikkelingen!