Deel artikel
Hoe creëer je waarde tijdens het verkoopproces?
door Martijn Rijnders op 3-3-15 11:56
Een effectief verkoopproces voegt waarde toe. Niet alleen voor prospects en klanten, maar ook voor jouw organisatie. Dit lijkt logisch, maar het is niet zo eenvoudig. De definitie van waarde kan je namelijk niet bepalen, maar deze wordt gedefinieerd door de medewerkers, prospects en klanten. Om je een goed beeld te geven ga ik dieper in op het creëren van waarde voor een organisatie en (potentiële) klanten.
Waarde creëren voor jouw organisatie
Een waardevol verkoopproces doet vermoeden dat het gaat om zo snel mogelijk zo veel mogelijk deals te sluiten. Natuurlijk is het sluiten van deals belangrijk in het verkoopproces, maar de echte waarde zit in het opbouwen van een waardevolle relatie met prospects.
Een waardevolle relatie is belangrijk omdat prospects eerder geneigd zijn om zaken te doen met partijen die ze kennen en vertrouwen. Dit betekent dat een verkoopproces niet volledig volgens een stramien zou moeten verlopen. Richtlijnen zijn noodzakelijk, maar er moet ook flexibiliteit zijn zodat het verkoopproces meebeweegt met de stappen in het koopproces van de potentiële klant.
Vrijheid binnen het verkoopproces motiveert verkoopmedewerkers ook om hun vaardigheden en kennis toe te passen, waardoor het proces een persoonlijker tintje krijgt. Doordat verkopers de mogelijkheid krijgen om een persoonlijk verkoopproces te voeren, zijn zij in staat om de prospect proactief te helpen met het maken van de juiste keuzes.
Een verkoopproces waarbij de relatie met de klant centraal staat leidt tot waardevolle deals. Deze klanten zijn eerder geneigd om vaker zaken te doen met jouw organisatie. Dit levert op de lange termijn meer op.
Waarde creëren voor prospects
Potentiële klanten willen tegenwoordig geholpen worden in hun aankoopproces en niet meer worden overladen met aanbiedingen voor producten die ze nodig hebben. Verkopers hebben een meer begeleidende rol gekregen waarin ze minder praten over de features van een dienst of product en meer over de voordelen voor de potentiële klant. De verkoper heeft ook de rol van adviseur gekregen. De waarde wordt gecreëerd doordat de klant het idee heeft dat jouw organisatie uiteindelijk het beste heeft geholpen.
Om waarde te kunnen creëren voor potentiële klanten is er inzicht nodig in de volgende punten:
- Wat zijn hun doelen? De relevantie tussen de doelen en jouw product of dienst vormen de basis voor het creëren van waarde;
- Wat zijn hun uitdagingen? Op dit punt kan verschil gemaakt worden door de potentiële klant ervan te overtuigen dat jouw organisatie bestaande obstakels uit de weg kan ruimen en twijfels weg kan nemen.
Door deze punten duidelijk te krijgen zal de focus veel meer liggen op het helpen van de prospect en minder op het product of dienst. En de uiteindelijke waarde wordt gecreëerd door de behulpzaamheid van jouw organisatie.
Waarde creëren voor bestaande klanten
Waarde voor bestaande klanten wordt gecreëerd door de mate waarin ze na het sluiten van de deal worden geholpen en ontzorgd. Pro-activiteit is hierin belangrijk, omdat je de klant het idee geeft dat je meedenkt.
Het creëren van waarde voor bestaande klanten is iets wat makkelijk overgeslagen wordt, maar waar veel aandacht aan besteed zou moeten worden. Naast dat het op lange termijn voor meer inkomsten kan zorgen, kan een positieve houding ten opzichte van jouw organisatie ook helpen bij het sluiten van nieuwe deals met potentiële klanten.
Bekijk regelmatig hoe bestaande klanten geholpen kunnen worden en wacht niet tot ze contact met jou opnemen. Pro-activiteit laat een veel betere indruk achter om dat het een grotere betrokkenheid toont.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)