Deel artikel
Externe contentmarketeer: bij voorkeur geen expert
door Ellen Prins op 31-8-15 15:55
Als Inbound adviespartij helpen wij dagelijks organisaties bij het uitstippelen van een effectieve marketingstrategie, bij het kiezen voor de meest geschikte marketingautomatisering-software en uiteraard bij het verzorgen van de implementatie van die software.
Maar ook creëren wij met ons Inbound-team de content voor organisaties opererend in verschillende markten. Content (zoals blogs, eBooks en whitepapers) over zeer uiteenlopende onderwerpen voor organisaties uit diverse branches.
In dit artikel leg ik uit waarom Inbound marketeers experts zijn in het schrijven over nagenoeg alles zonder expert te zijn binnen een specifiek vakgebied.
Je hoeft niet persé een expert te zijn in een specifieke markt of branche om content te schrijven dat hout snijdt. Er zijn contentbureau's die zich toeleggen op het schrijven van content voor een specifieke branche of sector – IT, HR, de zorg, noem maar op.
Wij richten ons op een alle markten en dat is absoluut geen nadeel! Sterker nog, het is zelfs aan te raden om een niet-gespecialiseerd bureau in te zetten. Hieronder drie redenen.
Een frisse kijk op de zaken
Afhankelijk van jouw vakgebied zal er misschien een Inbound-bureau zijn die jouw markt kent. Als dat het geval is, bedenk dan eerst goed of dit wel de juiste partner is voor het schrijven van jouw content en uitrol van jouw inbound strategie.
Uiteraard heeft een gespecialiseerd bureau kennis van zaken van je producten, de markt en trends. Maar dat bureau werkt waarschijnlijk ook voor concurrenten. Deze verstrengeling van belangen brengt de effectiviteit van je strategie in gevaar.
Een niet-gespecialiseerd bureau kan zorgen voor een frisse blik op je website, de content en strategie. De marketeers weten weliswaar minder over de processen en producten van je organisatie, maar hebben geen tunnelvisie en bekijken alles met een open, verse blik. Bovendien leren ze over je producten en diensten, net als een prospect zou doen, waardoor de content die gecreëerd wordt nog beter aansluit op de behoefte van de doelgroep.
Journalistieke wijze van contentcreatie
Een goed Inbound-bureau zal nooit zomaar starten met het creëeren van content, maar dit altijd doen vanuit een plan en visie. Zij volgt een specifiek, vooropgezet proces om eerst een band te scheppen tussen jou en de schrijver. Het proces, waarvan de stappen grotendeels al uitgewerkt in de Inbound Blauwdruk, zou er als volgt uit kunnen zien:
1. Creëer een blogstrategie rondom buyer personas;
2. Brainstorm samen over content-onderwerpen;
3. Onderzoek, interview en schets de hoofdlijnen van de content;
4. Schrijf een artikel;
5. Verkrijg goedkeuring of pas aan;
6. Publiceer en promoot.
Van het brainstormen tot aan onderzoek en schrijven, een Inbound bureau zal het als een journalisitek proces moeten aanvliegen en inkleden. Dat houdt ook een grondig achtergrondonderzoek in.
Inbound is meer dan alleen content
Waarschijnlijk is vakspecifieke contentcreatie je grootste zorg, maar bedenk wel dat het doen slagen van een content- of inbound-strategie niet ophoudt bij het creëren van goede content. Blogs, eBooks en andere vormen van content zijn slechts onderdelen van Inbound succes.
Systony zet eerst de strategie uit aan de hand van de Inbound Marketing Blauwdruk, Hierin wordt het succes ontworpen en uitgewerkt naar hapklare operationele brokken. Dit is de fundering van Inbound. Vervolgens moet er meer dan alleen content worden gemaakt. Denk bijvoorbeeld aan krachtige call-to-actions, landingspagina’s, nurturecampagnes, rapportage, dataverwerking en sturing.
Hoe verder?
Bij de selectie van een inbound bureau komt best wat kijken, maar maak je niet druk of er wel specialistische kennis in huis is. Het biedt juist voordelen aan de slag te gaan met een bureau met frisse blik. Werken met een Inbound bureau moet een parntership zijn waarbij specifieke kennis wordt overgedragen aan strategen en contentontwikkelaars van het bureau.
Benieuwd wat Inbound Marketing Automatisering jouw organisatie kan opleveren? Doe dan eens de Inbound Resultaat Calculator.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)