Deel artikel
Waarom Inbound Marketing werkt
door Ellen Prins op 7-10-14 13:22
Inbound Marketing wordt steeds populairder, omdat het vele malen effectiever is dan traditionele marketing. Toch is de overstap naar Inbound voor veel organisaties nog te groot. Het veranderproces vergt veel inspanning en de resultaten komen niet direct en vanzelf.
Toch is de overstap het overwegen waard. Inbound Marketing is zeker op de lange termijn effectief. Het maakt je organisatie beter online vindbaar, levert meer traffic en betere leads, zorgt voor hogere conversie, creëert loyalere klanten en meer online omzet.
Hieronder beschrijf ik enkele redenen waarom je beter vandaag dan morgen met Inbound Marketing kunt starten.
Inbound Marketing speelt in op koopgedrag
Je doelgroep is ‘in control’. Dit wil zeggen dat je potentiele klanten zelf bepalen door wie, wanneer en hoe zij bereikt willen worden.
Daarnaast maakt de enorme online datavoorziening het mogelijk dat zij alle research zelf kunnen doen. Of het nu gaat om productinformatie, reviews, bedrijfsinformatie, leveringsvoorwaarden of prijsvergelijkingen, vrijwel alles is met een google-zoekopdracht te vinden.
Het fundament van Inbound Marketing is het creëren van waardevolle content voor de doelgroep. Dit kan in de vorm van blogs en specifieke webpagina’s. Google waardeert relevante en unieke content en plaatst deze doorgaans hoger in de zoekresultaten. Daarnaast sluit de door jou geboden informatie goed aan op hetgeen de potentiële koper op dat moment zoekt.
Anders gezegd, je wordt beter online gevonden door dat deel van je doelgroep dat zich in de fase van het aankoopproces bevindt waarvoor de geboden informatie het meest relevant is. Op het juiste moment de juiste groep bereiken met de juiste informatie.
Het draait om de klant
Doordat de verkoper niet langer over de macht van zijn/haar informatiemonopolie beschikt, zijn de rollen met de potentiële koper omgedraaid. Dit heeft ertoe geleid dat alleen over jezelf praten niet meer werkt. Een prospect wil weten hoe jij kan helpen gedurende het aankoopproces. Verkopen is hiermee adviseren geworden, waarbij je als organisatie de doelgroep actief wilt helpen met het maken van de beste keuze.
De Inbound methodologie stelt de doelgroep centraal en voegt waarde toe aan het aankoopproces. Hiermee kun je je als expert profileren (ook wel thought leader genoemd) en zul je je kunnen onderscheiden van je concurrent.
Inbound Marketing is data- en prestatiegericht
In tegenstelling tot traditionele marketing is digitale marketing datagestuurd. Alles is real-time te volgen en Inbound Marketing geeft diepgaand inzicht in de effectiviteit van je marketingactiviteiten. Doelen kunnen heel gericht opgesteld en geëvalueerd worden. Positieve én negatieve prestaties zijn gemakkelijk te herleiden. Je hebt zo snel inzicht in wat werkt en wat niet.
Je wordt er beter in
Inbound Marketing kost tijd. Maar door er dagelijks mee bezig te zijn word je er beter en sneller in. Zo neem je snel je voorsprong op de concurrentie.
Blogs worden sneller geschreven en worden kwalitatief beter, je bereik op social media groeit, je weet content beter te optimaliseren voor online vindbaarheid en het inzicht in je doelgroep neemt toe. Je zult zien dat het harde werken beloond wordt met de groei van het aantal leads en online omzet.
Ook al lijkt de stap naar Inbound Marketing lastig en de inspanningen om met regelmaat goede content te creëren groot, het zal het uiteindelijk waard zijn. Begin met een eenvoudige strategie en ga vanuit daar uitbreiden. Kijk goed naar alle data die je genereert en baseer hier je vervolgstappen op. Je zult zien waar succes behaald kan worden en voordat je het weet draait jouw organisatie volledig om Inbound Marketing en de (potentiële) klant!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)