Deel artikel
Waarom kiezen voor flexibel CRM?
door Gertjan van Vugt op 6-11-15 16:19
Een flexibel CRM-systeem is volledig afgestemd op de bedrijfsprocessen van jouw organisatie. Omdat deze processen uniek zijn zal niet elke CRM-software geschikt zijn. Het is belangrijk om een flexibel CRM-systeem te kiezen, omdat je anders de kans loopt dat je niet het maximale uit je investering haalt. In dit artikel leg ik uit aan welke eigenschappen een flexibel CRM voldoet.
Een goed geïmplementeerd CRM-systeem levert veel voordelen op waar elke afdeling binnen een organisatie profijt van heeft. Zo maakt CRM data toegankelijker toegankelijker wat leidt tot meer efficiëntie van bedrijfsprocessen. Toch zijn er veel CRM-implementaties die uiteindelijk geen succes zijn.
Dat komt door het gebrek aan gebruikersacceptatie, een gebrek aan klantgerichtheid in de organisatie en het ontbreken van een flexibel CRM. Een CRM moet flexibel zijn zodat het afgestemd kan worden op de unieke processen en structuur van een organisatie.
Flexibele CRM-software voldoet aan 4 eigenschappen:
1. Flexibele CRM-software heeft meerdere implementatiemogelijkheden
Elke organisatie heeft andere voorwaarden over hoe de CRM-software geïmplementeerd moet worden. De ene organisatie wil de software kopen en geïnstalleerd hebben op hun eigen server, terwijl andere organisaties het CRM-systeem alleen via het web willen benaderen en waar alle data in de cloud beschikbaar is. Flexibele CRM-software heeft meerdere implementatiemogelijkheden zodat altijd de juiste implementatie voor jouw organisatie mogelijk is. Mocht het in de toekomst nodig zijn om te veranderen van implementatie (bijvoorbeeld van on-premise naar cloud of andersom), dan zou dat zonder moeilijkheden mogelijk moeten zijn.
2. Flexibele CRM-software is naar jouw verkoopproces in te richten
Het verkoopproces is uniek voor elke organisatie. CRM-software is in staat om dit proces te automatiseren, maar niet elk pakket is volledig in te richten zodat het verkooptraject niet alleen geautomatiseerd, maar ook volledig ondersteund wordt.
Naast de basisfunctionaliteiten zoals contactbeheer, kansbeheer en automatische taakopvolging is het belangrijk dat je kijkt naar hoe de marketing- en salesfunctionaliteiten op elkaar aansluiten, of het mogelijk is om de verkoopdoelen te meten en bij te houden en of het mogelijk is om zelf dashboards in te richten die je inzicht geven in jouw verkoopproces.
Een kwalitatief CRM-systeem zal het verkoopproces ondersteunen en je niet verplichten om het te veranderen. Zorg dat je een lijst hebt met wensen en eisen, zodat je voordat je de keuze maakt een goed overzicht hebt van wat de CRM-software moet kunnen. Dit voorkomt dat je later met een kostbaar CRM-systeem komt te zitten die niet kan wat je eigenlijk verwachtte.
3. Flexibele CRM-software is te benaderen via mobiele apparaten
Goede mobiele toegang van een CRM-systeem is een belangrijk onderdeel voor vrijwel elke organisatie. De productiviteit van de verkoopafdeling gaat gemiddeld met 14,6% omhoog, omdat verkopers op elk moment toegang hebben tot de juiste data.
De meeste CRM-software heeft standaard mobiele toegang, maar let erop dat de mogelijkheden aansluiten op functionaliteiten die verkopers nodig hebben als ze buiten de deur zijn. Niet iedere CRM-software heeft namelijk dezelfde mogelijkheden wat betreft mobiele toegang. Kijk hierbij naar het benaderen en aanpassen van klantgegevens, het invullen van gespreksnotities, mail- en belfunctie, Google-maps functie etc.
4. Flexibele CRM-software is gestroomlijnd met jouw unieke bedrijfsprocessen
Een goed CRM-systeem ondersteunt de processen van jouw organisatie en verplicht je niet om ze aan te passen. Zo moet het mogelijk zijn om de CRM-software te koppelen aan bestaande systemen, het maken van aangepaste rapportages en het segmenteren van klanten. Goede CRM-software ondersteunt niet alleen jouw bedrijfsprocessen, het maakt deze processen efficiënter omdat het meer inzicht geeft in jouw (potentiële) klanten en hoe zij zich gedragen.
Benieuwe welke stappen je moet nemen om de juiste CRM-software te kiezen? Download dan ons handboek CRM kiezen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)