Deel artikel
Hoe analyseer je een weblog voor meer succes?
door Ellen Prins op 7-7-15 11:22
Een zakelijke weblog als onderdeel van je website kan een hoop voordelen hebben. Zo word je website beter vindbaar als je regelmatig relevante artikelen publiceert en kun je meer leads genereren als je in artikelen naar interessante premium content verwijst. Maar hoe weet je of je weblog goed presteert en wat er beter kan om het succesvoller te maken? In dit artikel leg ik uit welke statistieken belangrijk zijn om het succes van een weblog te bepalen.
Algemene blogstatistieken
Het eerste waar je naar kijkt is hoeveel verkeer het weblog genereert. Zet deze statistiek af tegen de vorige maanden, zodat je inzicht krijgt of de populariteit van je blog stijgt. Ook is het interessant om te onderzoeken welk percentage van het totale verkeer via het weblog binnenkomt.
Daarnaast is de conversieratio van het blog belangrijk. Bekijk hoeveel leads er per maand worden gegeneerd en wat het verschil is met de maand ervoor. Ook deze statistiek kun je afzetten tegen het totaal aantal leads wat in een maand gegenereerd wordt.
Om daadwerkelijk gericht en effectief te kunnen optimaliseren is het totaal aantal bezoekers en leads niet genoeg. Kijk daarom ook naar de herkomst van het verkeer en breek het totale verkeer op in verkeer per kanaal. Blijft het organische verkeer achter, dan kun je gaan kijken of de artikelen op het gebied van SEO nog geoptimaliseerd moeten worden. Hetzelfde geldt voor het verkeer via social media, e-mailmarketing en referrals. Door het verkeer per kanaal te analyseren en te vergelijken ben je in staat gericht veranderingen door te voeren, waardoor je weblog snel succesvoller wordt.
De best presterende artikelen
Maak elke maand een overzicht van de best presterende artikelen. Hierbij kijk je zowel naar het verkeer wat deze artikelen genereren als naar de conversie van deze artikelen. Deze artikelen hoeven niet perse geoptimaliseerd te worden, maar geven wel inzicht in hoe minder presterende artikelen geoptimaliseerd kunnen worden. Naast het verkeer en leads wat deze artikelen genereren wil je het volgende weten:
- Welke onderwerpen worden behandeld in de artikelen? Dit zijn onderwerpen waar vaak op gezocht wordt, het kan dus lonen om hier meer over te schrijven.
- Waar komt het verkeer vandaan? Welke onderwerpen genereren voornamelijk organisch verkeer en welke artikelen doen het goed via social media? Deze informatie is belangrijk bij het promoten van oude en nieuwe artikelen.
- Welk soort artikelen scoren goed? Zijn dit korte en luchtige berichten en uitgebreide analyses? Schrijf in de toekomst meer van dit soort artikelen.
Bekijk daarnaast ook naar de artikelen die wat minder presteren qua verkeer, maar wel een hoge conversie hebben. Dit zijn artikelen waarbij de kwaliteit van het verkeer hoog is. Kijk hier naar manieren hoe het verkeer verhoogt kan worden, terwijl de conversie hoog blijft. Breng deze artikelen bijvoorbeeld nogmaals onder de aandacht via social media of verstuur een mailing naar contacten in je database.
Slecht presterende artikelen
Om een succesvolle weblog te onderhouden is het ook belangrijk dat je analyseert welke artikelen niet goed presteren. Dit zijn artikelen die weinig verkeer en weinig leads genereren. Het is belangrijk dat je eerst het verkeer van deze artikelen verhoogd, want zonder verkeer is het niet goed mogelijk om leads te genereren.
Bekijk bij deze slecht presterende berichten of het artikelen zijn die interessant en relevant zijn voor de doelgroep en of ze SEO geoptimaliseerd zijn. Pas de artikelen waar nodig aan. Onderwerpen die steevast weinig verkeer trekken zijn wellicht niet interessant voor de doelgroep. Wees kritisch en schrap waar nodig onderwerpen of kijk hoe ze met een andere invalshoek toch interessant worden.
Bekijk ook de promotie van deze berichten. Hoe is er gepromoot via social media? Misschien kan de promotie geïntensifieerd worden door berichten te herhalen of moeten de berichten meer wervend geschreven worden. Analyseer ook het tijdstip van plaatsen en experimenteer met het toevoegen van afbeeldingen aan social media berichten.
Wil je meer inzicht in jouw blogartikelen? Download dan het eBook Zakelijk bloggen.
Bron foto: Found Blur Motion (license)
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)