Deel artikel
Cloud CRM versus on-premise CRM: wat te kiezen?
door Peter de Keijzer op 23-10-13 16:30
Toen ik meer dan een jaar geleden Maximizer CRM begon te gebruiken beschikte ik over een beperkte IT-kennis. Ik had eerder in de financiële sector gewerkt en besefte al snel dat, net als in de financiële sector, de IT-industrie het heerlijk vindt om verwarrende terminologieën te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan veel voorkomende termen als cloud, cloud-computing, en meer specifiek, cloud-CRM en on-premise CRM.
Wat houdt dat eigenlijk allemaal in, en is 'cloud' omdat het een modieus IT-woord is goed voor uw organisatie?
Laten we om te beginnen eerst eens nagaan wat cloud nu eigenlijk betekent. Wikipedia definieert het als volgt: 'Cloud-computing is een informele uitdrukking die gebruikt wordt om verschillende typen computer-concepten te beschrijven waarbij een groot aantal computers betrokken zijn die door middel van een real-time communicatienetwerk verbonden zijn.
Is het al wat duidelijker? Ik dacht van niet. Laat ik het verwoorden op een manier die zelfs ik begrijp: Cloud beschrijft een mogelijkheid voor bedrijven om toegang te krijgen tot computersoftware. Met andere woorden; bedrijven hebben nu op twee manieren toegang tot software. Bij Systony noemen we deze on-premise en cloud.
On-premise is een term die wordt gebruikt om het kopen van software op een DVD of USB-stick te beschrijven. Deze software kan geïnstalleerd worden op de server van het organisatie zodat alle medewerkers er toegang toe hebben.
U kunt ook toegang krijgen tot de software 'in de cloud', waarbij de toegang tot de software via het internet verloopt. Dus in plaats van 's ochtends naar het werk te gaan en te klikken op het software-icoon op uw computerscherm, opent u nu uw internetbrowser, typt het betreffende webadres, login en wachtwoord in, en opent uw software op die manier.
Bij on-premise moet de software fysiek op de server van uw organisatie of uw harde schijf staan, terwijl bij cloud de toegang tot dezelfde software via het internet verloopt.
Customer Relationship Management is momenteel de toonaangevende cloud-gebaseerde software. Maar is cloud-CRM de beste optie? Is het rendabeler? Is het gemakkelijker te gebruiken en onderhouden? Is het sneller op te zetten? Veel vragen. De antwoorden zullen echter sterk afhangen van de gang van zaken in uw organisatie.
Hier is mijn top zeven met betrekking tot CRM-implementatie:
1. Ten eerste; houd rekening met de gewenste functionaliteit en de belangrijkste zaken. Vraag uzelf bijvoorbeeld af of u het volgende nodig hebt...
- Gemakkelijk te gebruiken relatiebeheer;
- Eenvoudige gebruikersinterface;
- Gemakkelijke toegang voor alle medewerkers;
- Flexibiliteit om het aantal gebruikers te verhogen en te verlagen;
- Veilige opslag van gegevens;
- Lage maandelijkse kosten of een eenmalige betaling;
- Integratie met de bestaande organisatiessoftware.
2. Beoordeel uw organisatie, uw organisatiessector, en de grootte: Is uw organisatie een start-up of een snel groeiende organisatie, dan zullen uw behoeftes anders zijn dan die van een gevestigde organisatie. Werkt u misschien in een gespecialiseerde branche waar mogelijk aanpassing nodig zijn?
3. Welk beveiligingsniveau heeft u nodig voor uw gegevens? Begrijp me niet verkeerd, cloud-CRM biedt beveiliging van gegevens, maar u heeft misschien de wettelijke verplichting om uw gegevens in-huis te houden, bijvoorbeeld voor werk met gevoelige gegevens in medische of financiële instellingen. U heeft wellicht regelmatige toegang nodig tot de back-up van uw data.
4. Hoe ziet uw bestaande IT-infrastructuur eruit? Als u een kleine organisatie met beperkte IT-mogelijkheden hebt, dan is cloud-CRM waarschijnlijk wel iets voor u. Hebt u de beschikking over bestaande computer-hardware, dan zijn er meer mogelijkheden.
5. Welk niveau van flexibiliteit heeft u nodig? Wordt er in uw organisatie bijvoorbeeld seizoensgebonden arbeid verricht en is er behoefte aan 10 licenties tijdens de kerstperiode, maar slechts 4 gedurende de rest van het jaar, dan is een maandelijks cloud-model waarschijnlijk rendabeler.
6. Met de steeds verder ontwikkelende technologie en een steeds mobieler wordende zakelijke wereld moet u ook overwegen of uw organisatie toegang tot het CRM-systeem per smartphone en tablet nodig heeft.
7. En tenslotte, misschien wel het belangrijkste element: De kosten. De meeste CRM-providers bieden u dezelfde functionaliteit, flexibiliteit en toegang, ongeacht of u nu kiest voor een on-premise of een cloud-based oplossing. De beslissende factor is vaak de prijs; de optie die het beste binnen uw budget past. Als u een start-up runt met een beperkt startkapitaal, dan ligt een maandelijks cloud-abonnement waarschijnlijk wel binnen uw budget. U dient hiernaast wel rekening te houden met de kosten over een langere periode. Dan zouden de maandelijkse betalingen wel eens kunnen leiden tot grotere uitgaves dan een eenmalige investering. Ook bij een on-premise oplossing houden de kosten niet op na de aanschaf! Zoals met de meeste zaken in het leven ligt het helaas niet zo simpel. Zelfs als de on-premise software is betaald zijn er kosten in verband met onderhoud, updates, etc.
Welke CRM-features zijn er nog meer belangrijk voor jouw organisatie? Download de CRM-checklist.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)