HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Inbound Marketing, ben jij er klaar voor?

Wel of Geen Inbound Marketing

Inbound marketing levert je meer leads en meer online omzet. Maar een effectieve inbound strategie ontwikkelen, de software goed implementeren, de strategie klrachtig uitrollen en deze vertalen naar pakkende contentcreatie en –publicatie: het vergt een flinke financiële- en tijdsinvestering en vereist specifieke kennis.

Voordat je als organisatie kiest voor een inbound aanpak met marketingautomatisering is het slim je af te vragen of je organisatie er daadwerkelijk klaar voor is. Voor sommige organisaties is het beter om nog even vast te houden aan traditionele marketing – voorlopig dan.

In dit artikel geef ik je een zestal redenen waarom je beter nog even kan wachten met inbound marketing automatisering.

Je merk is er nog niet klaar voor

Ben je niet helemaal trots op je product, service of relatiemanagement? Of kan je website wel een verbeterslag gebruiken? Stop!

Inbound marketing zal de online traffic verhogen, de leadstroom vergroten en daarmee je tekortkomingen ten aanzien van je product, dienstverlening en merk vergroten. Zorg dat je klaar bent voor het contact met je doelgroep en om haar een vlekkeloze buyer journey en klantbeleving te bieden.

Je kent je doelen niet

‘Meer verkoop’ is geen volledige/heldere doelstelling. Zorg dat je de huidige situatie goed kent en de pijnpunten kunt benoemen. Wanneer je bijvoorbeeld met een inbound marketing bureau aan tafel komt ga je vragen krijgen als:

  • Wie is je ideale klant? En waar verzamelt zij het liefst haar informatie? En hoe ziet het koopproces eruit?
  • Hoe ziet je huidige marketing eruit? En wat levert het je op?
  • Wat zijn je doelen in termen als websitebezoek, leads en verkoop? Zorg dat deze doelen SMART geformuleerd zijn.
  • Wanneer wil je je doelen gerealiseerd zien? En wat als je die doelen niet haalt?

Vanzelfsprekend zul je niet alle antwoorden paraat hebben, maar het is wel aan te raden dit uit te zoeken alvorens je in gesprek gaat met bureaus of start met ontwikkelen van je inbound strategie. Zonder antwoorden op bovenstaande vragen kun je geen effectieve strategie ontwikkelen en niet toetsen of deze werkt.

Je houdt niet van kennis delen

Houd je er niet van om kennis te delen? Overweeg de keuze voor inbound dan nog eens. En met delen bedoel ik niet alleen je eigen content, maar ook de publicaties van anderen. Als je geneigd bent alleen je eigen content te delen, is de kans groot dat jouw contentpublicaties doorspekt zijn met commerciële boodschappen.

Als je met inbound resultaat wilt halen moet je instelling volledig gericht zijn op het helpen van je doelgroep tijdens de hele buyer journey.

Je werkt niet graag met externe partijen

Als je niet gemakkelijk je business deelt met anderen, omdat je constant het gevoel hebt dat je gevoelige informatie op straat legt of simpelweg niet graag samenwerkt met andere partijen, dan kun je beter niet aan inbound marketing automatisering denken.

Wanneer je een goede strategie wilt ontwikkelen, automatiseringsoftware wilt implementeren en je contentstrategie optimaal wilt uitrollen, dan ben je al snel afhankelijk van een inbound marketing bureau. Zowel op vlak van tijd als kennis. Daarnaast worden de beste ideeën geboren en de meeste resultaten behaald met, juist! – goede samenwerkingen.

Je hebt onvoldoende budget

Een aantal tools die je nodig hebt voor een goede uitrol van inbound marketing zijn gratis te krijgen. Denk maar eens aan email, social media, Google Analytics, Wordpress, et cetera. Maar inbound marketing richt zich op het juiste moment bereiken van een potentiële koper met de op dát moment meest relevante boodschap. Persoonlijk en hulp op ieder belangrijk moment van het koopproces. Dit is het moment dat data een belangrijke rol gaat spelen. Geautomatiseerde segmentatie en leadmanagement zijn dan onmisbaar.

Ofwel, marketing automatiseringssoftware is een must om je inbound strategie te laten slagen. Bovendien biedt een platform als HubSpot alle tools onder één dak, wat weer belangrijk is voor een gecentraliseerde datavergaring en -verwerking. En dat is kostbaar.

Daarnaast zul je bepaalde zaken willen en moeten uitbesteden, gelet op ontbrekende kennis en capaciteit binnen je eigen organisatie.

Concreet: inbound marketing kent voor B2B-organisaties veelal een positieve ROI. Maar voordat er geoogst kan worden moet er goed gezaaid worden. Maar voor de investering moet wél budget zijn.

Je bent niet klaar voor leads

Inbound marketing heeft als hoofddoel het verhogen van de verkoop en het creëren van trouwere klanten. Als je inbound marketing uitbesteedt is het resultaat van de werkzaamheden van het inbound bureau uit te drukken in kwalitatieve leads. Het is aan jou om die leads om te zetten in klanten. En ondanks de leads warmer zijn en (met leadscoring aangetoond) klaar zijn voor een verkoopgesprek, moet er wel capaciteit zijn om de lead naar behoren op te volgen.

Zorg er daarom voor dat je verkoopteam klaar is voor een gedegen opvolging van de inbound leads.


Geen van bovengenoemde redenen zijn onomkeerbaar. Wel betekent het dat je jezelf goed moet  voorbereiden voordat je van start gaat met het uitstippelen van de strategie en uitnodigen van bureaus. Geen schande, we moeten allemaal ergens starten.

New Call-to-action

Ontvang updates per email