HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat zijn de voordelen van long-tail zoekwoorden?

de voordelen van long-tail zoekwoordenBijna 80% van de mensen gaat online op zoek naar een oplossing voor een probleem of behoefte. En vrijwel altijd begint deze zoektocht bij Google of een andere zoekmachine. Het is daarom belangrijk dat de website van jouw organisatie goed vindbaar is in de zoekmachines. Om relevant en kwalitatief verkeer aan te trekken een website geoptimaliseerd worden voor long-tail zoekwoorden.

In dit artikel leg ik uit wat dit zijn en wat de voordelen van long-tail zoekwoorden zijn.

Wat zijn long-tail zoekwoorden

Een long-tail zoekwoord is een zeer gerichte zoekterm van drie of meer woorden. Deze zoekterm bevat een hoofdterm die meer algemeen is en over het algemeen maar één of twee woorden heeft.

Bijvoorbeeld:

Hoofdterm: Inbound Marketing

Long-tail zoekwoord: Inbound Marketing voor het MKB

Meer dan 70% procent van het zoekverkeer bestaat uit long-tail zoektermen. Logisch, want mensen willen snel de benodigde informatie waar zij naar op zoek zijn vinden. Het bovenstaande voorbeeld zal voor Inbound Marketing algemene resultaten geven, terwijl Inbound Marketing voor het MKB veel gerichter resultaat geeft. Dit betekent dat met het gebruik van long-tail zoektermen sneller de juiste informatie gevonden wordt.

Long-tail zoekwoorden zorgen voor relevanter verkeer

Op long-tail zoekwoorden wordt veel minder gezocht dan op algemene termen. Dat is niet erg, want het verkeer wat binnenkomt op long-tail zoektermen zal veel relevanter zijn. Als we kijken naar het bovenstaande voorbeeld (zoekterm: Inbound Marketing voor het MKB), dan zal een pagina op jouw website over dit onderwerp precies de informatie bevatten waar mensen naar op zoek zijn. Mensen die zoeken naar Inbound Marketing zouden ook op zoek kunnen zijn naar andere Inbound Marketing gerelateerde onderwerpen. De zoekterm is zo algemeen dat dit niet precies te achterhalen is. Als jouw website rankt op long-tail zoekwoorden, dan zorgt dit voor veel waardevoller verkeer.

long-tail zoekwoorden zorgen voor veel relevanter zoekverkeer

Minder concurrentie

Op algemene zoektermen is veel meer concurrentie dan op long-tail zoekwoorden. Dit betekent dat bovenaan komen in de zoekresultaten heel moeilijk of zelfs bijna onmogelijk is. Op algemene termen zoals verzekering, auto en marketing is als eerste ranken vrijwel onmogelijk door het aantal websites met hetzelfde onderwerp. Omdat long-tail keywords veel gerichter zijn, is er minder concurrentie. Hierdoor is het veel makkelijker om bovenaan te ranken in zoekmachines. Het is wel belangrijk dat je je doelgroep goed kent en weet waar ze op zoeken, zodat je op die termen de pagina’s van je website kunt optimaliseren.

Je bent ook beter vindbaar op algemenere zoektermen

Door webpagina’s te optimaliseren voor long-tail zoektermen, zul je ook automatisch beter vindbaar worden op algemenere zoektermen. Een pagina die geoptimaliseerd is voor de zoekterm “Inbound Marketing voor het MKB” zal ook beter vindbaar worden op de termen “Inbound Marketing” en “Marketing voor het MKB”.

Uiteindelijk zorgt het optimaliseren op long-tail keywords voor meer relevant verkeer dat weer leidt tot meer kwalitatieve leads.

New Call-to-action

Ontvang updates per email