Deel artikel
Wat zijn de voordelen van long-tail zoekwoorden?
door Ellen Prins op 30-6-15 14:52
Bijna 80% van de mensen gaat online op zoek naar een oplossing voor een probleem of behoefte. En vrijwel altijd begint deze zoektocht bij Google of een andere zoekmachine. Het is daarom belangrijk dat de website van jouw organisatie goed vindbaar is in de zoekmachines. Om relevant en kwalitatief verkeer aan te trekken een website geoptimaliseerd worden voor long-tail zoekwoorden.
In dit artikel leg ik uit wat dit zijn en wat de voordelen van long-tail zoekwoorden zijn.
Wat zijn long-tail zoekwoorden
Een long-tail zoekwoord is een zeer gerichte zoekterm van drie of meer woorden. Deze zoekterm bevat een hoofdterm die meer algemeen is en over het algemeen maar één of twee woorden heeft.
Bijvoorbeeld:
Hoofdterm: Inbound Marketing
Long-tail zoekwoord: Inbound Marketing voor het MKB
Meer dan 70% procent van het zoekverkeer bestaat uit long-tail zoektermen. Logisch, want mensen willen snel de benodigde informatie waar zij naar op zoek zijn vinden. Het bovenstaande voorbeeld zal voor Inbound Marketing algemene resultaten geven, terwijl Inbound Marketing voor het MKB veel gerichter resultaat geeft. Dit betekent dat met het gebruik van long-tail zoektermen sneller de juiste informatie gevonden wordt.
Long-tail zoekwoorden zorgen voor relevanter verkeer
Op long-tail zoekwoorden wordt veel minder gezocht dan op algemene termen. Dat is niet erg, want het verkeer wat binnenkomt op long-tail zoektermen zal veel relevanter zijn. Als we kijken naar het bovenstaande voorbeeld (zoekterm: Inbound Marketing voor het MKB), dan zal een pagina op jouw website over dit onderwerp precies de informatie bevatten waar mensen naar op zoek zijn. Mensen die zoeken naar Inbound Marketing zouden ook op zoek kunnen zijn naar andere Inbound Marketing gerelateerde onderwerpen. De zoekterm is zo algemeen dat dit niet precies te achterhalen is. Als jouw website rankt op long-tail zoekwoorden, dan zorgt dit voor veel waardevoller verkeer.
Minder concurrentie
Op algemene zoektermen is veel meer concurrentie dan op long-tail zoekwoorden. Dit betekent dat bovenaan komen in de zoekresultaten heel moeilijk of zelfs bijna onmogelijk is. Op algemene termen zoals verzekering, auto en marketing is als eerste ranken vrijwel onmogelijk door het aantal websites met hetzelfde onderwerp. Omdat long-tail keywords veel gerichter zijn, is er minder concurrentie. Hierdoor is het veel makkelijker om bovenaan te ranken in zoekmachines. Het is wel belangrijk dat je je doelgroep goed kent en weet waar ze op zoeken, zodat je op die termen de pagina’s van je website kunt optimaliseren.
Je bent ook beter vindbaar op algemenere zoektermen
Door webpagina’s te optimaliseren voor long-tail zoektermen, zul je ook automatisch beter vindbaar worden op algemenere zoektermen. Een pagina die geoptimaliseerd is voor de zoekterm “Inbound Marketing voor het MKB” zal ook beter vindbaar worden op de termen “Inbound Marketing” en “Marketing voor het MKB”.
Uiteindelijk zorgt het optimaliseren op long-tail keywords voor meer relevant verkeer dat weer leidt tot meer kwalitatieve leads.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)