Deel artikel
Waarom sommige IT-projecten crashen
door Gertjan van Vugt op 25-1-19 11:51
Met de juiste informatie en doelstellingen wordt de slagingskans van een IT-project aanzienlijk groter. Echter crashen er nog met regelmaat IT-projecten. Waarom crashen deze en hoe kan dit worden voorkomen? In dit artikel beschrijf ik wat vaak fout gaat.
Ga na hoe de software jouw organisatie verder helpt
Vaak gaat het al in de basis fout. Bij een IT-project moet er gekeken worden wat de nieuwe software kan toevoegen. Echter wordt er nog vaak gekeken naar hoe de huidige bedrijfsprocessen zijn. Deze bedrijfsprocessen zijn de vertrouwde manier van werken. Echter moet er niet gezocht worden naar een softwareoplossing die past bij deze huidige bedrijfsprocessen, maar naar een softwareoplossing voor het vraagstuk en de doelen die jouw organisatie wil bereiken.Met een gedachtegang vanuit de huidige bedrijfsprocessen, wordt er vaak onvoldoende gekeken naar alle mogelijkheden van een softwareoplossing. De huidige bedrijfsprocessen zijn daarnaast wellicht achterhaalt of op z’n minst aangepast op de huidige software.
Kijk daarom met een open blik en richt je op hoe een softwareoplossing jouw bedrijfsprocessen kan verbeteren. Een softwareoplossing is erop gericht om jouw medewerkers te ondersteunen, waardoor zij efficiënter kunnen werken. Maak de keuze voor software op basis van wat je wil bereiken, alleen zo zorg je ervoor dat jouw organisatie verder kan groeien met de nieuwe oplossing.
Neem medewerkers mee in het proces
De testfase en oplevering kunnen confronterende fases zijn. Wanneer er vanuit een ‘oude gedachtegang’ naar nieuwe software wordt gekeken, dan kan dit op een teleurstelling uitlopen. Medewerkers zien het bijvoorbeeld zien de toegevoegde waarde van het nieuwe systeem niet en/of willen zich niet inzetten om de nieuwe software onder de knie te krijgen.Neem medewerkers daarom tijdig mee in het proces. In de startfase is het goed om een projectteam samen te stellen met daarin een persoon van iedere afdeling dat met de software gaat werken. Zij kijken of de nieuwe softwareoplossing hun afdeling verder kan helpen. Houd daarnaast alle andere medewerkers op de hoogte van de stand van zaken.
Geef na implementatie medewerkers ook de tijd om met het nieuwe systeem te leren werken. Bied hiervoor voldoende trainingen en eventueel opfriscursussen aan.
Conclusie
Richt je op hoe de nieuwe software jouw organisatie verder moet helpen, formulier hiervoor doelstellingen. Vanuit deze doelstellingen kan gekeken worden naar de mogelijke oplossing. Na het maken van de juiste voor de voor jouw organisatie geschikte oplossing, kunnen vervolgens bedrijfsprocessen (opnieuw) worden ingedeeld. Zorg dat gedurende het proces de medewerkers worden betrokken. Dit zorgt voor minder weerstand en voor een hogere gebruikersacceptatie.
Start jouw organisatie met de keuze voor een nieuw CRM-systeem? Download dan de CRM Checklist om alle eisen, behoeften en wensen in kaart te brengen.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)