Deel artikel
Webanalytics en de customer journey
door Ellen Prins op 3-10-14 13:33
Niet iedere websitebezoeker gedraagt zich hetzelfde en ook niet iedere bezoeker wordt een klant. Voordat een bezoeker klant wordt zal hij waarschijnlijk meerdere keren de website bezoeken en steeds weer andere pagina’s bekijken. De weg die een online koper aflegt heet de customer journey en is samen te vatten in het AIDA-model: Aandacht, Interesse, Drang en Actie.
Maar hoe krijg je inzicht in het gedrag van potentiële klanten? Dit kan aan de hand van bijvoorbeeld Google Analytics. In dit artikel behandel ik per onderdeel van de customer journey de meest belangrijke statistieken om inzicht te krijgen in de diverse koopprocessen.
Aandacht
In de aandachtfase komen potentiële klanten in aanraking met jouw organisatie door je website te bezoeken. De herkomst van deze bezoekers is belangrijk. Het geeft namelijk inzicht in welke online kanalen bezoek naar jouw website genereren en in welke mate. Kijk ook naar kanalen die minder presteren, omdat iedere optimalisatie in meer of mindere mate nieuw verkeer oplevert. Let bij analyse niet alleen op de bezoekersaantallen, maar ook op bouncerate en welke pagina’s het meeste bezocht worden.
Een hoge bouncerate van een kanaal betekent dat bezoeker via dat kanaal maar één pagina kijken en de site weer verlaten. Als andere kanalen dit niet vertonen, maar wel dezelfde pagina’s bekeken worden, dan kan het zijn dat je de strategie om aandacht te trekken voor een niet presterend kanaal moet wijzigen.
Interesse
Tijdens deze fase groeit de interesse vanuit de bezoeker. Let hierbij op het aantal herhaalbezoeken binnen een bepaalde periode. Een bezoeker die echt geïnteresseerd is, zal waarschijnlijk vaker dan één keer de website bezoeken om grondig research te doen.
Let daarnaast ook op populaire pagina’s. Zeker bij belangrijke beslissingen zoals een grote aankoop speelt vertrouwen een grote rol. Kijk niet alleen naar de populariteit van productpagina’s, maar ook naar de populariteit van servicepagina’s en pagina’s die over de organisatie gaan.
Analyseer niet alleen de statistieken maar kijk ook goed naar de content op de website. Is het duidelijk welke service wordt geboden en wat de identiteit en kernwaarden van de organisatie zijn? Dit speelt mee in de beslissing van een potentiële klant.
Drang
De bezoeker weet dat hij de aangeboden producten of diensten nodig heeft, maar weet nog niet of hij klant wordt bij jou of de concurrent. Analyseer tijdens deze fase specifiekere delen van de website, zoals een prijspagina. Kijk ook naar inhoud. Zijn prijzen transparant en is duidelijk wat wel en niet bij deze prijzen inbegrepen is?
Wordt er ook andere content zoals brochures aangeboden, dan is het belangrijk om het aantal downloads van deze brochures te meten. Door dit af te zetten tegen het bezoek meet je de conversieratio en kan de populariteit van deze content gemeten worden.
Actie
Tijdens deze fase converteren bezoekers. Ze voeren dan de gewenste actie uit. Dit kan een aankoop zijn, maar ook de aanvraag van een offerte of het maken van een afspraak. Meet daarom de conversieratio van deze actie (het percentage van het bezoek wat uiteindelijk de actie uitvoert).
Meestal vullen bezoekers een formulier in. Analyseer ook hoeveel bezoekers tijdens het invullen de pagina verlaat. Deze informatie is van belang bij de optimalisatie van het conversiepad.
Kijk ook naar de conversie-attributie tijdens je analyse. Dit wil zeggen: welke kanalen speelden een rol bij de conversie en in welke volgorde. Een bezoeker kan voordat hij converteert je website meerdere keren bezoeken. Hij komt voor het eerst op de website via social media. De twee opvolgende bezoeken via een zoekopdracht in Google en de laatste twee keer via direct verkeer. Deze informatie geeft inzicht in het surfgedrag van bezoekers die klant worden.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)