Deel artikel
4 manieren om gebruikersacceptatie bij verkopers te verhogen
door Martijn Rijnders op 13-3-14 7:00
Verkopers hebben maar één doel: zo veel mogelijk omzet behalen. Wanneer een organisatie een nieuw CRM-systeem laat implementeren, dan verwacht het management dat alle verkoopinspanningen in de nieuwe CRM-software geregistreerd worden. Maar alle tijd die door verkopers wordt gespendeerd aan de CRM-software is kostbare tijd die niet besteed wordt aan verkoop.
Een rapport van Destination CRM laat zien dat minder dan 40% van de organisaties die CRM-systemen implementeren een gebruikersacceptatie van boven de 90% halen. Het kopen van CRM-software garandeert geen gebruikersacceptatie. De vraag is dus, hoe kan de gebruikersacceptatie verhoogd worden?
Een goed begin is om ervoor te zorgen dat verkoopmedewerkers zo min mogelijk bezig zijn met het onder de knie krijgen van de CRM-software. Ze zouden bijvoorbeeld niet moeten uitzoeken hoe ze data invoeren, informatie opzoeken of andere basistaken uitvoeren. Een effectieve manier om dit op te lossen zijn gebruikerstrainingen. Maar waaruit bestaat een degelijke training gericht op het verkoopteam?
Je kunt een CRM-training zien als sportcoaching. Een coach is betrokken bij de richting, instructie en training van een team. Een voetbalcoach bijvoorbeeld, hij leert voetballers niet alleen voetbaltechniek, maar ook strategieën en hoe zij het beste hun kracht kunnen gebruiken tegen andere teams. Hetzelfde geldt voor CRM-training. Deze training bestaat uit meer dan alleen maar het gebruik van het programma.
Met onderstaande 4 tips kun je de gebruikersacceptatie van verkopers verhogen:
1. Leg het “waarom” achter de CRM-implementatie uit
Verkoopmedewerkers moeten zich bewust worden van de voordelen van de CRM-implementatie. Dit zijn bijvoorbeeld de volgende punten:
- Het levert tijdswinst op;
- Het zorgt voor optimalere communicatie met de klant;
- Prestaties worden geregistreerd.
Zie het CRM-systeem aan je team “verkopen” als een eerste stap. Vertel ze niet alleen over het nieuwe systeem, maar laat ze ook de voordelen zien. Zorg dat de “what’s in it for them?” vraag wordt beantwoord. Als je verkopers de toegevoegde waarde van het nieuwe systeem niet zien, dan zullen alle andere inspanningen ook niets uithalen.
Een effectieve manier om het nieuwe CRM-systeem te “verkopen” aan het salesteam is door een voorstander van het systeem aan te stellen als aanspreekpunt. Hij beantwoordt vragen en creëert draagvlak binnen het team.
2. Leer gebruikers over CRM methodologie
Als jouw organisatie voor het eerst gebruik gaat maken van een CRM-systeem, dan zou de training niet alleen gericht moeten zijn op gebruik van het programma, maar ook op de filosofie achter CRM. Vaak wordt gedacht dat CRM alleen software is. CRM is een managementfilosofie waarbij doelen van de organisatie worden behaald door identificatie van de behoeften en wensen van de klant.
Verkopers moeten zich bewust zijn dat een CRM-systeem niet alleen invloed heeft op interactie met de klant en de verkoopcijfers, maar ook de manier waarop CRM invloed heeft op andere afdelingen zoals marketing en klantenservice.
3. Consistentie is belangrijk
Veel bedrijven besteden hun training uit aan CRM-leveranciers of externe trainingsbureaus. Op het eerste gezicht lijkt dit een goed idee, maar als jouw organisatie een op maat gemaakt CRM-systeem gekocht heeft, dan zou de training niet gegeven moeten worden op een standaard versie van het systeem.
Hoe professioneel deze training ook is. Als het systeem live gaat, zullen medewerkers verward raken omdat het CRM-systeem niet hetzelfde is.
Wanneer er een trainingsprogramma opgesteld wordt of een trainingspartner gezocht wordt, zorg er dan voor dat dit afgestemd is op de bedrijfsprocessen van de organisatie en de aanpassingen aan het CRM-systeem.
4. Maak training een continu proces
Om meer uit je investering te halen, zou het CRM-systeem voor meerdere doeleinden gebruikt kunnen worden dan de basis verkoopautomatisering. De meeste CRM-ontwikkelaars brengen meerdere updates per jaar uit met nieuwe mogelijkheden die het team kan gebruiken. Na een paar jaar kan een systeem heel anders werken dan in het begin.
Ook verloop in het personeel is een reden waarom training een continue proces zou moeten zijn. Zodra de eerste generatie gebruikers de organisatie verlaat, komt het vaak voor dat de beschikbare kennis van het systeem niet overgedragen wordt.
Effectieve CRM trainingsprogramma’s kunnen duur zijn. Zeker voor organisaties die net een nieuw CRM-systeem hebben aangeschaft. Wanneer de beslissing wordt gemaakt om nieuwe CRM-software aan te schaffen, dan moet het management in gedachten houden dat de terugverdientijd (ROI) het kortste is als er geïnvesteerd wordt in het meest belangrijke bezit: de werknemer.
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)