Deel artikel
Hoe meet je CRM succes?
door Gertjan van Vugt op 8-9-18 10:53
Hoe meet je CRM succes? Dit is een vraag die ik regelmatig krijg. Èn eentje die mij waarschijnlijk nog vaker bezighoudt.
Als CRM-implementator kom ik bij de meest diverse bedrijven. Een implementatie begint eigenlijk altijd met dezelfde soort vragen:
- Waarom wil jouw organisatie in een (nieuw) CRM-systeem investeren?
- Wat zijn jullie belangrijkste succesfactoren?
Er zijn duizenden redenen te bedenken waarom een organisatie een CRM-systeem wil implementeren. Meestal is er in ieder geval een prima basis om een CRM-project te starten.
We zorgen eerst voor een gedetailleerde CRM-strategie, die perfect aansluit op de wensen en behoeften van het bedrijf. Het projectteam wordt samengesteld en de doelen zijn duidelijk. Vandaar uit passen we de processen aan en richten we de software in.
Ook het trainen van de gebruikers is natuurlijk belangrijk bij dit traject. Zij moeten namelijk een succes maken van het nieuwe CRM-systeem. Het is daarom heel belangrijk, dat zij het systeem accepteren en gedisciplineerd gaan bijhouden.
Tenslotte is iedereen blij en ik denk bij mezelf "Job well done".
Optimale CRM-processen
➥ Maar hoe weten we nu of de CRM-processen optimaal zijn?
➥ Is die verhoging in omzet wel het maximaal haalbare?
➥ Of zit er misschien meer in de pijplijn?
➥ Geeft dat inzicht in de klant ook de juiste triggers voor upselling en cross selling?
Dat zijn vragen die ik mezelf stel. Tegelijkertijd is het ook aan mij om de antwoorden te geven.
Sinds 2002 implementeer ik CRM-systemen. Bij Systony zijn we met het implementeren van Maximizer CRM gestart. Algauw was onze klantenretentie de hoogste van de 53 Maximizer partners in EMEA. Natuurlijk waren we daar zeer trots op!
Ook al heb ik jarenlange ervaring met 4 fantastische CRM-systemen. Toch wil ik nog steeds graag zeker weten of de optimale processen zijn ingericht. Ik denk dat ik samen met mijn team het beste heb geleverd. Maar hoe kan ik nu nagaan of dit ook echt waar is?
Zelf kom ik er steeds weer op uit dat er altijd ruimte is voor verbetering. En dat CRM-optimalisatie daarom nooit klaar is. Dat hoort ook een beetje bij zakendoen. Er is geen tijd om achterover te leunen. De wereld van het zakendoen verandert namelijk continu.
Waar sta je met jouw CRM succes?
Denk bijvoorbeeld eens aan internetmarketing en hoe belangrijk dat vandaag de dag is. Waar ben je nog zonder een goede online strategie? Waarbij je jouw processen optimaal stroomlijnt en afstemt op jouw klanten?
En toch zijn er nog steeds bedrijven, die daar niets mee doen. Wanneer komen ze tot de conclusie, dat ze de resultaten wel meetbaar willen maken? Dat ze willen weten wat hun marketing, sales en service activiteiten opleveren?
En is het in dit geval ook meten=weten? Meten is eigenlijk gewoon een tussenstand. Het is noodzakelijk om te weten waar je op dit moment staat. Van daaruit kun je namelijk verder...
Hoe ver je ook in een CRM-proces zit. Het altijd nuttig is om te kijken naar waar je staat en naar waar je naar toe moet. Je hebt daarvoor een goed CRM-softwarepakket nodig, dat jou helpt om je doelen te behalen. Maar dat ook in staat is om met jouw organisatie mee te groeien wanneer dit nodig is.
CRM is dan ook niet statisch; het moet juist heel flexibel zijn! Want tegen de tijd dat je klaar bent, begin je gewoon weer opnieuw.
Met de inzichten van vandaag reageren op de processen van morgen. Dat is een interessante uitdaging en maakt dat ik plezier heb in mijn werk. En dat terwijl ik een race loop die nooit klaar is. Laat ik dan maar van de reis genieten!
In de loop van de jaren hebben wij een aardig portfolio opgebouwd met handige en relevante artikelen. Hopelijk helpen ze jou bij een succesvolle CRM-implementatie!
- De 8 geheimen voor een succesvolle CRM-implementatie
- 5 kritische succesfactoren voor CRM
- De top 10 voordelen van CRM-software
- Het implementeren van CRM met succes
- Effectief een organisatie leiden, hoe doe je dat?
- Organiseer jouw bedrijf als een kudde paarden en alles loopt gesmeerd
- Angst om van CRM over te stappen? Onnodig!
- Hoe selecteer je een nieuwe CRM-leverancier?
- Hoe win je het vertrouwen van jouw klanten?
- Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie
- Klantgericht ondernemen met het juiste CRM
- Jouw CRM als oplossing voor interne communicatie knelpunten
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)