Deel artikel
Organiseer jouw bedrijf als een kudde paarden en alles loopt gesmeerd
door Andrea van Witteloostuijn op 21-2-22 11:15
Daar in de bergen van Bulgarije graast een kudde wilde paarden. Maar wat is dat? Ineens begint de hele kudde te rennen. De groep sjeest er in volle galop vandoor. Het is een prachtig gezicht. In een mum van tijd is er alleen nog een grote stofwolk te zien. Waarom doen de paarden dat? De kudde is goed georganiseerd!
Wat kunnen bedrijven van het gedrag van een kudde paarden leren?
De meeste kuddes paarden hebben één leider. Dat is een wat oudere wijze merrie. Zij loopt doorgaans voorop. Dreigt er gevaar? Dan leidt deze merrie de kudde naar een veilige plek. De hengst loopt meestal achteraan. Hij drijft en beschermt de kudde. Alle paarden van een kudde kennen hun plek en zijn even belangrijk.
Paarden zijn heel gevoelig en hebben scherpe zintuigen. Ze zijn altijd alert voor gevaar. Via hele subtiele lichaamstaal communiceren zij met elkaar. Een gedraaid oor, een weg gedraaid hoofd of een sprong opzij. Het zijn allemaal tekens, die de paarden kennen en waarop ze reageren. Signaleert één paard gevaar? Dan is er een grote kans, dat de hele kudde er vandoor gaat.
Bedrijven kunnen veel leren van het kuddegedrag van paarden.
Sturing & Controle
Bij een kudde paarden hebben de sturende merrie en de drijvende hengst samen de regie. Zij besturen en controleren namelijk gezamenlijk de club paarden. Hun rollen zijn daarbij even belangrijk.
Ook de leiders van organisaties moeten de bedrijfsvoering controleren en sturen. Daarvoor hebben zij inzicht nodig in wat er speelt. Hoe functioneren individuele medewerkers en afdelingen? Welke resultaten behaalt de organisatie als geheel? Wat loopt er goed en wat moet verbeterd worden?
Het samen doen
Ben je minder waard als je een lagere plek in de rangorde hebt? Nee, natuurlijk niet! Wie kent er een bedrijf met 7 directeuren en 3 medewerkers? Alle functies zijn belangrijk, net zoals bij een kudde paarden. Iedereen heeft bepaalde kwaliteiten en talenten. Samen zorg je voor de beste resultaten.
Ècht samenwerken
Een paard alleen is een gemakkelijke prooi voor roofdieren. Voor een stout veulen is het daarom niet fijn om buiten de kudde geplaatst te worden. Toch gebeurt het. Met lichaamstaal vertelt de moeder of wijze merrie wanneer het veulen weer welkom is. De kans op overleven is groter bij een sterke kudde. Een kudde blijft dus graag bij elkaar.
Wanneer functioneert een organisatie het beste? En wanneer zijn de overlevingskansen het grootste? Als medewerkers goed samenwerken. Als procedures op elkaar afgestemd zijn. Als iedereen een duidelijke rol heeft en weet wat hij of zij moet doen. Als je dus echt samenwerkt met elkaar! Bij een kudde paarden gebeurt dit automatisch, terwijl veel bedrijven van eilandjes last hebben.
Luisteren, inleven, begrijpen en reageren
Paarden zijn erg op hun omgeving gericht. Ze zien alles en ze horen ieder minuscuul geluidje. Ze herkennen de lichaamstaal van andere paarden en luisteren naar wat er speelt. Ze houden elkaar voortdurend in de gaten. Door op te letten weten ze automatisch wat er speelt.
Hoe fijn is het als andere mensen oog hebben voor jou? Als ze echt naar jou luisteren? Als zij zich inleven, begrip tonen en jou begrijpen? Als ze snel door hebben wat er speelt? En als ze reageren op waar jij mee zit? Bedrijven die hun klanten centraal zetten presteren het beste van allemaal. Zij wekken namelijk vertrouwen en waardering bij hun klanten.
Hoe organiseer je jouw organisatie als een kudde paarden?
Om te kunnen overleven zijn alle paarden van een kudde dus goed op elkaar afgestemd. Er is een duidelijke rollenverdeling. Er is duidelijk leiderschap en toch zijn de functies van alle paarden even belangrijk. Ze werken samen, houden elkaar in de gaten en nemen elkaar serieus. Kortom, een kudde paarden werkt als een geoliede machine.
Als bedrijf wil je zo ook wel functioneren, toch? Weet je dat je dat met een goed allround CRM-systeem kunt bereiken? Lees er alles over in onze blogs:
- Jouw CRM als oplossing voor interne communicatie knelpunten
- Klantgericht ondernemen met het juiste CRM
- Met een goede CRM-strategie haal je het maximale uit jouw organisatie
- CRM implementeren met succes
Het succes van jouw kudde hangt wel af van de implementatie. Zorg dus dat je een ervaren implementatiepartner kiest. Een goede implementatiepartner helpt jouw organisatie met ‘omdenken’. Zo gaat iedereen vol liefde met jouw nieuwe CRM-strategie aan de slag!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)