Deel artikel
Klantgericht ondernemen met het juiste CRM-systeem
door Andrea van Witteloostuijn op 10-1-22 9:05
Een CRM (Customer Relationship Management) systeem is een middel om jouw organisatiedoelstellingen te behalen. De medewerkers van jouw organisatie zorgen voor het succes ervan.
Start bij een CRM-implementatie daarom altijd met een strategische visie. Waarom wil je eigenlijk een CRM-systeem implementeren? Welke knelpunten wil je ermee oplossen? Welke wensen en behoeften zijn er nog meer? Een CRM maakt jou pas succesvol als de basis als een huis staat.
Klantgericht ondernemen met jouw CRM-systeem
De meeste succesvolle bedrijven zetten hun klantrelaties centraal (en niet hun producten en/of diensten). Een goed CRM-systeem is de basis van hun succes. Met het juiste CRM-systeem stroomlijn je namelijk allerlei werkprocessen. Deze werkprocessen automatiseer je grotendeels met workflows en andere tools.
Wil jij klantgericht ondernemen? Zie jij het belang van een goed CRM-systeem in? Dan verwacht je waarschijnlijk dat je daarmee bepaalde behoeften van jouw organisatie oplost.
Organisatiebehoeften zijn bijvoorbeeld:
- Het verbeteren van de interne en/of externe communicatie.
- Medewerkers en afdelingen beter laten samenwerken.
- Werkprocessen stroomlijnen en efficiënter maken.
- De regie vergroten op basis van controleerbare managementinformatie.
- Doelgroepen gerichter en efficiënter bedienen met meer klantgegevens en tools.
- Producten en diensten beter afstemmen op de klantvraag.
- Meegaan met de digitale ontwikkelingen.
Afdelingen gaan efficiënt samenwerken als je een CRM goed implementeert. De meeste (afdeling overstijgende) werkprocessen zijn namelijk verankerd in jouw CRM-systeem. Bij al deze werkprocessen staan jouw klantrelaties centraal. Alle klantcontacten en -gegevens sla je op in jouw CRM-systeem. Met deze informatie spelen medewerkers gezamenlijk in op klantsituaties.
Maak van jouw CRM-systeem een succes
Een goed CRM-systeem helpt jouw organisatie om (toekomstige) klanten beter te begrijpen. En uiteraard om jouw distributiekanalen, service en producten- en dienstenaanbod beter af te stemmen. Maar hoe zorg je nou voor een succesvol CRM-systeem? Een goed voorbereide en wel overdachte implementatie is de sleutel.
Met jouw CRM-systeem sla je dus alle klantcontacten en touchmomenten in één database op. Het is een middel voor klantgericht ondernemen. De manier waarop jouw organisatie ermee werkt bepaalt de mate van succes. Gebruikersacceptatie en gebruikersdiscipline zijn dus van essentieel belang!
Neem gebruikers mee in het traject en creëer draagkracht. Vertel ze wat hun voordelen zijn. Het CRM-systeem moet hun werkzaamheden prettiger maken en de samenwerking bevorderen. Kies daarom voor een CRM-systeem, dat zij gemakkelijk begrijpen. Dit vergroot de medewerkerstevredenheid! Voor nieuwe medewerkers is het ook fijn als zij er snel mee leren werken. Over het algemeen geldt: organisaties bereiken meer met een gebruiksvriendelijk en intuïtief CRM-systeem.
Voordat je een CRM-systeem kiest bepaal je dus eerst hoe de basis eruit moet zien. Hoe ziet jouw klantgerichte visie eruit? Welke resultaten moet het systeem opleveren? Welke organisatiedoelstellingen wil je er precies mee bereiken? Wat is er nodig om van jouw CRM-systeem een succes te maken? Zoek daarna pas een CRM-systeem, dat daarbij aansluit. Zorg vervolgens dat je dit systeem op de juiste manier implementeert en onderhoudt.
7 Belangrijke CRM-systeem implementatiestappen
In de afgelopen jaren hebben wij veel succesvolle implementaties uitgevoerd. Wij werken altijd op basis van een gedetailleerd plan van aanpak. Het installeren van het CRM-systeem start pas als deze blauwdruk helemaal klopt.
Volg je deze 7 belangrijke implementatiestappen? Dan haal je gegarandeerd het maximale uit jouw CRM-systeem:
- Definieer de knelpunten, behoeften en wensen van jouw organisatie.
- Formuleer een duidelijke visie en strategie. Ontwikkel een roadmap.
- Creëer draagkracht binnen jouw gehele organisatie.
- Kies een gebruiksvriendelijk en werkbaar CRM-systeem, dat goed beantwoordt aan de behoeften.
- Richt de processen en tools van jouw systeem in en zorg voor schone data. Maak jouw platform werkbaar voor alle gebruikers.
- Train gebruikers. Zorg voor gebruikersacceptatie en gebruikersdiscipline.
- Onderhoud de gebruikersmentaliteit en de data in jouw systeem.
Blijf de installatie van jouw CRM-systeem tussentijds bijstellen en afstemmen. Net zolang totdat het perfect aansluit op de wensen en behoeften van jouw organisatie. Het is ook belangrijk om (het gebruik van) jouw systeem te blijven evalueren. Zo zorg je ervoor, dat het CRM-systeem bij jouw organisatie blijft aansluiten.
Ontdek hier hoe wij jou kunnen begeleiden bij het implementatietraject.
De voordelen van een goed geïmplementeerd CRM-systeem
Met een goed geïmplementeerd CRM-systeem los je de communicatieknelpunten van jouw organisatie op. Jouw organisatie gaat veel efficiënter, gestructureerder en klantgerichter werken. De omzet en winst krijgen een impuls. Je organisatie is in het algemeen beter in staat om te groeien en te anticiperen op trends.
Door de nieuwe werkwijzen en automatische processen veranderen er ook dingen. De mentaliteit van jouw medewerkers verandert. Misschien heb je minder personeel of juist ander personeel nodig? Je krijgt meer inzicht in hoe jouw organisatie functioneert. Daardoor beweegt jouw organisatie gemakkelijker met de ontwikkelingen mee. Als je tenminste voor een goede basis hebt gezorgd.
Een aantal voordelen op een rij:
- Nauwkeurige informatie over je leads, prospects en klanten in één centrale database.
- Verrijking van jouw klantgegevens met de data van openbare bronnen.
- (Automatische) registratie van alle klantinteracties en touchmomenten.
- Koppel de applicaties waar je al mee werkt. Beheer, gebruik en combineer de data van deze verschillende applicaties in één systeem.
- Diverse tools om jouw aantal leads, prospects en klanten te laten groeien.
- Op het juiste moment follow-up geven in de buyer journey (klantreis).
- Automatisch herinneren aan afspraken en het vermijden van dubbele afspraken.
- Efficiënte geautomatiseerde (afdeling overstijgende) werkprocessen.
- Consistente communicatiestijl (bijvoorbeeld met behulp van jouw eigen bibliotheek met sjablonen).
- Groot aantal tools om een excellente service te verlenen.
- Het is altijd inzichtelijk hoe de pijplijn ervoor staat.
- Helicopterview door uitgebreide statistieken en smart dashboards.
- Eenvoudig voorspellen, controleren en (bij)sturen van bedrijfsresultaten.
- De inspanningen van individuele medewerkers, teams en de organisatie als geheel gemakkelijker monitoren en sturen.
- Een uitstekende beveiliging van al jouw klantdata.
De tools van de verschillende afdelingen kun je met elkaar combineren. Automatiseer werkprocessen over de verschillende teams heen. De afdeling marketing vergaart bijvoorbeeld een groot aantal leads. Jouw CRM-systeem kwalificeert deze leads voor je. Is de lead klaar om over te dragen aan de afdeling verkoop? Dan zorgt jouw CRM-systeem daar automatisch voor.
Zo neemt jouw CRM-systeem je verschillende marketing-, verkoop en service inspanningen uit handen. Dat bespaart jouw organisatie natuurlijk veel kostbare tijd!
Een goed CRM-systeem
Wij van Systony hebben ervaring met 4 hooggewaardeerde CRM-systemen. En toch is er maar één CRM-systeem, dat wij echt fantastisch vinden. En dat is HubSpot. Ook onze klanten zijn weg van dit CRM-systeem.
HubSpot is tegelijkertijd allround, gebruiksvriendelijk en intuïtief. Met dit CRM-systeem stroomlijn je eenvoudig alle interne processen, die met klanten te maken hebben. Het implementatieproces verloopt veel gemakkelijker dan bij andere applicaties. Gemiddeld hebben wij HubSpot al binnen zo’n 2 à 3 maanden up and running. Met alle toeters en bellen eraan. Bij zowel kleine als grote complexe bedrijven.
Het is zo intuïtief en goed vormgegeven, dat gebruikers er gemakkelijk mee leren werken. Zij zien HubSpot dan ook echt als een verrijking voor hun werkzaamheden. Gebruikers zijn er echt blij mee. Bovendien is het schaalbaar. Het groeit perfect mee met je organisatie. Een goed CRM-systeem zoals HubSpot verdien je terug!
Wij begeleiden bij het creëren van draagkracht, gebruikersdiscipline en gebruikersacceptatie. Ook leren wij organisaties het CRM-systeem te gebruiken. Daarna doen de meeste bedrijven het verder zelf. Wij zijn er dan alleen nog als back-up. Lees meer over ons implementatietraject.
"Automatiseer veel van je dagelijkse taken en laat HubSpot het meeste werk voor je doen. Synchroniseer data met andere systemen, zoals jouw ERP en HR-applicatie. Laat afdelingen efficiënt samenwerken. Dát is de kracht van een goed CRM-systeem, zoals HubSpot."
Ben je benieuwd of HubSpot CRM bij jouw organisatie past? Ontdek de mogelijkheden van de Sales Hub, Marketing Hub, CMS Hub, Operations Hub en Service Hub van HubSpot. Wil je liever gelijk even sparren? Dat kan natuurlijk ook!
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)