Deel artikel
Wat kun je met een goed KPI management dashboard?
door Maxime Buis op 7-11-22 16:30
Management dashboards zijn perfect om je belangrijke doelen en KPI’s te monitoren. Zo heb je in één oogopslag in de gaten wat de situatie binnen jouw organisatie is.
Wil je meer inzicht? Ga dan voor een KPI management dashboard met (dynamische) doorklikbare statistieken. Klik door op de cijfers in je dashboard en krijg direct een overzicht van de betrokken contacten.
Je kunt dus doorklikken op je doelen en KPI’s. Maakt jouw doorklikbare KPI management dashboard onderdeel uit van je CRM-systeem? Dan zijn de mogelijkheden zelfs nog groter. Tenminste als je over het juiste CRM-systeem beschikt.
In dit artikel vertel ik je over de dynamische doorklikbare dashboard mogelijkheden van HubSpot.
Wat is een management dashboard?
Het grote voordeel van doorklikbare KPI management dashboards.
Standaard rapporten, custom rapporten en analytics in HubSpot.
Richt je management dashboard naar wens in.
Nieuwsgierig geworden?
Wat is een management dashboard?
Wat is een dashboard eigenlijk precies? Mensen verwarren de termen ‘rapport’ en ‘dashboard' nogal eens met elkaar. Tijdens mijn trainingen leg ik daarom altijd het verschil uit.
Een rapport is een verslag van iets. Dit kan een geschreven verslag zijn, zoals een afstudeerscriptie. Maar ook een gevisualiseerde verzameling van data en statistieken. Zelfs externe content kan onderdeel uitmaken van jouw rapport. Denk bijvoorbeeld aan een deeplink naar Googledoc. Of een Excelfile in Google Drive.
Een management dashboard is een verzameling van jouw rapporten. Ieder rapport is een soort tegel op jouw dashboard.
Het grote voordeel van doorklikbare KPI management dashboards
Hoe meer inzicht je hebt hoe betere beslissingen je kunt nemen. Dankzij doorklikbare dashboards krijg je als het ware een ingezoomd beeld. Bijvoorbeeld van:
- De behaalde omzet.
- De gemiddelde ordergrootte.
- Het aantal en soort deals in de sales pijplijn.
- Conversieratio’s.
- Winstpercentages.
- Waar in het verkoopproces je (toekomstige) klanten kwijtraakt.
- De gemiddelde tijd om een deal te sluiten.
- De verkoopverwachtingen.
- De tijd die er gemiddeld aan een verkoop besteed wordt.
- Hoeveel leads er nodig zijn om een bepaalde omzet te genereren.
- Wat een aanbieding opgeleverd heeft.
- Het aantal en de soort websitebezoekers.
Superhandige informatie voor je strategische beslissingen dus! Maak jouw marketingcampagne bijvoorbeeld nog succesvoller door je op een paar verkoopkanalen te focussen. En gebruik jouw dashboard kennis voor je toekomstige marketingcampagnes. Pas jouw CTA-knop (calls-to-action) aan als je conversieratio’s tegenvallen. En wijzig je CRM-strategie als dat nodig is.
Daarnaast helpt een goed KPI management dashboard je om je persoonlijke doelen te verbeteren. Je krijgt bijvoorbeeld een fantastisch inzicht in het aantal openstaande deals en taken. Zo weet je altijd welke werkzaamheden de hoogste prioriteit hebben.
Standaard rapporten, custom rapporten en analytics in HubSpot
Jouw KPI management dashboard bestaat dus uit een verzameling rapporten. In HubSpot zijn er verschillende soorten rapporten, die je kunt toevoegen. Hieronder leg ik je de verschillen uit:
Standaard rapporten
Standaard rapporten zijn gebaseerd op de standaard velden in HubSpot. Deze rapporten zijn voor alle (gratis) HubSpot-gebruikers beschikbaar. Ze helpen je om waardevolle inzichten te krijgen.
Het aantal en de soort standaard rapporten is afhankelijk van jouw HubSpot licenties. Er zijn tot wel 200 verschillende standaard rapporten beschikbaar! De meeste standaard rapporten kun je zelf naar wens instellen. Zoals het aanpassen van je filters. Je monitort jouw rapporten vervolgens op kant en klare dashboards, die je makkelijk instelt.
Met behulp van het 'Websiteverkeer Rapport' houdt Jamshed het aantal websitebezoekers bij. Hoeveel mensen hebben zijn website bezocht? Is dit aantal afgenomen of juist toegenomen? Het rapport geeft de data van de afgelopen 30 dagen weer. Jamshed wil weten wat er de afgelopen 365 dagen gebeurd is. Hij past het filter daarom aan.
Custom rapporten
Custom rapporten zijn afgestemd op jouw specifieke rapportagebehoeften. Ze bevatten organisatie specifieke data. Zoals gegevens van jouw boekhoudprogramma of ERP-systeem als je die aan HubSpot gekoppeld hebt. Het zijn rapporten, die niet standaard in de rapportagebibliotheek van HubSpot zitten.
Wat betekent dit? Jouw HubSpot-omgeving kan zelf aangemaakte velden bevatten. Zoals de gemiddelde ordergrootte van jouw klanten. Of de winstpercentages van jouw productlijnen. Dat noem je ‘custom properties'. Wil je een rapport aanmaken met deze velden? Dan heb je een custom rapport nodig.
Webshop Peertje regelt haar betalingstransacties via Mollie. Javid bestelt bijvoorbeeld een nieuwe fiets. Dankzij Mollie kan Javid de nieuwe fiets betalen. Èn ontvangt webshop Peertje het bedrag op haar rekening.
Hoeveel Mollie-transacties hebben er eigenlijk plaatsgevonden? Welke betaalmethoden worden het meest gebruikt? En hoe zit het precies met de retouren? Welke producten worden het vaakst teruggestuurd? Welk bedrag is er in totaal teruggestort? En hoeveel voor deze geretourneerde producten?
Webshop Peertje wil deze informatie graag terugzien op een KPI management dashboard. Met een custom rapport kan de webshop zelfs Mollie-data combineren met andere relevante CRM-data.
Jouw KPI management dashboard bestaat uit standaard en custom rapporten. Je bouwt jouw management dashboard simpel op met een drag & drop editor (slepen en neerzetten). Denk aan mooie staafdiagrammen, tabellen en andere grafieken waar jouw data in is verwerkt. Daar laat je natuurlijk graag je eigen filters op los! Jij bepaalt zelf wat er precies op komt te staan.
Custom rapporten zijn alleen beschikbaar voor HubSpot gebruikers met professional en enterprise licenties.
Analytics
Analytics zijn rapporten waarmee je het gedrag van jouw klanten (en medewerkers) analyseert. Bijvoorbeeld om het webverkeer van jouw website te monitoren. Om te zien welk effect jouw marketinginspanningen hebben. En om te bepalen waar jouw klanten zich in de sales funnel bevinden.
Analytics zijn vooral interessant voor marketeers en verkopers. Ook deze rapporten voeg je eenvoudig toe aan jouw KPI management dashboard.
Richt je management dashboard naar wens in
Natuurlijk kun je jouw management dashboards instellen, zoals je dat zelf wilt. Voeg bijvoorbeeld je eigen merkkleuren toe. En een dashboardbeschrijving om iets toe te lichten aan dashboard gebruikers.
Pas de rechten van jouw management dashboards aan. Zo voorkom je dat gebruikers ongewenste wijzigingen doorvoeren. Of verrijk je dashboard met externe content, zoals leuke GIFjes en Google Drive bestanden.
TIP: Weet je dat je jouw dashboards automatisch naar gebruikers en teams kunt mailen? Bijvoorbeeld iedere maandagochtend om 9.00 uur.
De tegeltjes op jouw management dashboard zijn helemaal dynamisch. Verplaats ze eenvoudig met je muis. Maak ze simpel kleiner of groter door met je muis aan een hoekje te trekken. En filter als dat nodig is. Supermakkelijk!
In jouw CRM-systeem kun je meerdere dashboards naast elkaar maken. Maak bijvoorbeeld KPI management dashboards voor verschillende rapportagedoeleinden aan.
Deel je KPI management dashboards met andere gebruikers in je HubSpot-omgeving. Kloon ze (kopieën maken als basis voor je nieuwe dashboards) en verwijder verouderde versies. Zo houd je jouw KPI management dashboards snel en makkelijk up-to-date.
Nieuwsgierig geworden?
Wil je meer weten over de management dashboard mogelijkheden van HubSpot? Mijn collega’s Maarten, Martijn en Floris vertellen je er graag meer over.
TIP: Probeer de standaard KPI management dashboards van HubSpot vast zelf gratis uit. Je zit nergens aan vast. Het CRM-systeem blijft onbeperkt gratis beschikbaar, totdat je jouw account verwijdert.
Deel artikel
- december 2024 (1)
- november 2024 (12)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)