Deel artikel
Maak online marketing meetbaar met attribution reporting in HubSpot
door Ellen Prins op 2-6-20 13:49
Waar veel marketeers moeite hebben met het meten van online marketingresultaten, komt HubSpot met een oplossing. Met attribution reporting in de HubSpot Marketing Hub meet je hoe de marketingafdeling met welke activiteiten bijdraagt aan de winst van jouw organisatie.
In dit blog lees je hoe je optimaal profiteert van attribution reporting in HubSpot en hoe je dit inzet binnen jouw eigen organisatie.
Wat is attribution reporting?
Attribution reporting (attributie rapportage) vormt een reportage dat inzicht geeft in welke taken binnen een organisatie verantwoordelijk zijn voor de omzet. Om in kaart te brengen welke marketinginspanningen bijdragen aan de omzet, moet elk aandachtsmoment tussen een contactpersoon en organisatie geregistreerd worden.
Hoewel het in de meeste gevallen inzichtelijk is op welke pagina de klant heeft geconverteerd, is het vaak niet duidelijk welke social media berichten, advertenties en andere webpagina’s hebben geleid tot de aankoop van jouw product of dienst.
Met HubSpot’s revenue attribution reports registreer je deze informatie binnen de HubSpot Marketing Hub en maak je de online marketingactiviteiten meetbaar. Hiermee zet je vervolgens de marketingactiviteiten efficiënter in.
Waarom is attribution reporting belangrijk?
- Attribution reporting bewijst dat marketing bijdraagt aan de omzet
Een belangrijke taak voor de marketingafdeling is het creëren en promoten van content. Om te bewijzen dat deze inspanning tot inkomsten leidt, moet er onderzocht worden wie van de klanten deze content onder ogen hebben gehad en hoe ze die hebben gevonden.
Met behulp van de attribution reporting tool ontdek je waar je klanten vandaan komen en welke stappen zij hebben genomen tijdens hun verkoopproces.
Hiermee krijg je een goed beeld welke marketingactiviteiten hebben bijgedragen aan het binnenhalen van klanten. Deze informatie gebruik je om andere marketingactiviteiten te optimaliseren en een nog hogere omzet te behalen met jouw marketinginspanningen.
- Attribution reporting helpt met het opzetten van een contentstrategie
Wanneer inzichtelijk is welke content het meest succesvol is en daadwerkelijk resulteert in omzet, heb je een goede richtlijn voor het creëren van nieuwe contentstukken die inspelen op populaire onderwerpen.
Attribution reporting helpt met het opzetten van een zo efficiënt mogelijke marketingstrategie met waardevolle en relevante contentstukken die het beste passen bij jouw klanten en organisatie.
Hoe begin je met attribution reporting?
Een attribution report beantwoordt alle vragen die je hebt over hoe conversies zijn gedaan op jouw website. Voordat je begint met het opzetten van attribution reporting is het van belang om helder te hebben op welke vragen je een antwoord wilt hebben. Dit geeft een houvast bij het analyseren van de rapportages.
Enkele voorbeelden van vragen die beantwoord kunnen worden met een attribution report:
- Hoeveel leads heb je gegenereerd via blogartikelen?
- Welke webpagina zorgt voor de meeste conversies?
- Welk contentstukken zijn bekeken voor een contactpersoon een klant werd?
- Welke webpagina’s zijn bezocht voor een lead een klant werd?
Op deze pagina lees je hoe je een attribution report maakt in HubSpot. Wil je meer weten over attribution reporting of heb je een vraag over dit onderwerp? Neem dan contact op met één van onze adviseurs:
Attribution reporting in HubSpot
Attribution reports maak je in de HubSpot Marketing Hub. Er zijn echter een aantal voorwaarden voor het gebruik hiervan:
- Je moet beschikking hebben over de HubSpot Marketing Hub Enterprise licentie;
- Je moet intern toegang hebben tot het rapportageonderdeel binnen de software;
- Je moet gebruik maken van HubSpot sales.
Verschillende attributiemodellen binnen HubSpot
Binnen HubSpot zijn op dit moment vijf verschillende attributiemodellen beschikbaar om inzicht te krijgen in de marketinginspanningen.
1. First-touch attribution
De first-touch attribution wijst credits toe aan de bron die oorspronkelijk een bezoeker naar de website van jouw organisatie heeft geleid. Dit model benadrukt waar de klant voor het eerst met jouw product of dienst in aanmerking kwam en geeft inzicht wat mensen precies naar jouw website leidt.
Het last-touch attribution model geeft het laatste contactpunt van het meest recente bezoek weer. Wanneer een bezoeker een blogartikel bekijkt, vervolgens op een call-to-action klikt en op een landingspagina converteert, krijgt dat blogartikel de credits.
3. Last-interaction attribution
Het last-interaction attribution geeft credits aan het contactpunt waar een klant precies heeft geconverteerd. Hiermee meet je de effectiviteit van je landingspagina’s.
4. First and last touch attribution
Het first and last touch attribution model geeft gelijke erkenning aan het eerste en laatste contactpunt van de klant.
5. Simple Decay Attribution
Een simple decay attribution wijst een gewogen percentage van credits toe aan de meest recente contactpunten. Dit model gaat er van uit dat het laatste interactiemoment het zwaarst meeweegt in de aankoopbeslissing.
Attribution reports koppelen aan HubSpot CRM
Wanneer je gebruik maakt van HubSpot CRM, koppel je eenvoudig de attribution reports aan specifieke contacten binnen HubSpot CRM. Hiermee creëer je attributietrends op kernmerken van contactpersonen, kenmerken van contactgroepen, lifecycle stages en andere relevante categorieën.
Het koppelen van attribution reports aan HubSpot CRM zorgt voor een gedetailleerd inzicht in hoe contactgroepen omgaan met jouw aangeboden content. Met deze informatie identificeer je welke content verbetering nodig heeft.
Conclusie
De mogelijkheid om attribution reports te creëren binnen HubSpot biedt een eenvoudige oplossing voor een complex probleem en maakt online marketingactiviteiten goed meetbaar. Daarnaast liggen de benodigde gegevens om te begrijpen hoe de marketingactiviteiten bijdragen aan de omzet binnen handbereik.
Meer informatie over HubSpot en benodigdheden vind je in ons productoverzicht dat je hier gratis kan downloaden:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)