HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Maak online marketing meetbaar met attribution reporting in HubSpot

online marketing maak je meetbaar met behulp van de attribution reporting tool in HubSpot.

Waar veel marketeers moeite hebben met het meten van online marketingresultaten, komt HubSpot met een oplossing. Met attribution reporting in de HubSpot Marketing Hub meet je hoe de marketingafdeling met welke activiteiten bijdraagt aan de winst van jouw organisatie.

In dit blog lees je hoe je optimaal profiteert van attribution reporting in HubSpot en hoe je dit inzet binnen jouw eigen organisatie.

Wat is attribution reporting?

Attribution reporting (attributie rapportage) vormt een reportage dat inzicht geeft in welke taken binnen een organisatie verantwoordelijk zijn voor de omzet. Om in kaart te brengen welke marketinginspanningen bijdragen aan de omzet, moet elk aandachtsmoment tussen een contactpersoon en organisatie geregistreerd worden.

Hoewel het in de meeste gevallen inzichtelijk is op welke pagina de klant heeft geconverteerd, is het vaak niet duidelijk welke social media berichten, advertenties en andere webpagina’s hebben geleid tot de aankoop van jouw product of dienst.

Met HubSpot’s revenue attribution reports registreer je deze informatie binnen de HubSpot Marketing Hub en maak je de online marketingactiviteiten meetbaar. Hiermee zet je vervolgens de marketingactiviteiten efficiënter in.

Waarom is attribution reporting belangrijk?

  • Attribution reporting bewijst dat marketing bijdraagt aan de omzet

Een belangrijke taak voor de marketingafdeling is het creëren en promoten van content. Om te bewijzen dat deze inspanning tot inkomsten leidt, moet er onderzocht worden wie van de klanten deze content onder ogen hebben gehad en hoe ze die hebben gevonden.

Met behulp van de attribution reporting tool ontdek je waar je klanten vandaan komen en welke stappen zij hebben genomen tijdens hun verkoopproces.

Hiermee krijg je een goed beeld welke marketingactiviteiten hebben bijgedragen aan het binnenhalen van klanten. Deze informatie gebruik je om andere marketingactiviteiten te optimaliseren en een nog hogere omzet te behalen met jouw marketinginspanningen.

  • Attribution reporting helpt met het opzetten van een contentstrategie

Wanneer inzichtelijk is welke content het meest succesvol is en daadwerkelijk resulteert in omzet, heb je een goede richtlijn voor het creëren van nieuwe contentstukken die inspelen op populaire onderwerpen.

Attribution reporting helpt met het opzetten van een zo efficiënt mogelijke marketingstrategie met waardevolle en relevante contentstukken die het beste passen bij jouw klanten en organisatie.

Hoe begin je met attribution reporting?

Een attribution report beantwoordt alle vragen die je hebt over hoe conversies zijn gedaan op jouw website. Voordat je begint met het opzetten van attribution reporting is het van belang om helder te hebben op welke vragen je een antwoord wilt hebben. Dit geeft een houvast bij het analyseren van de rapportages. 

Enkele voorbeelden van vragen die beantwoord kunnen worden met een attribution report:

  • Hoeveel leads heb je gegenereerd via blogartikelen?
  • Welke webpagina zorgt voor de meeste conversies?
  • Welk contentstukken zijn bekeken voor een contactpersoon een klant werd?
  • Welke webpagina’s zijn bezocht voor een lead een klant werd?

Op deze pagina lees je hoe je een attribution report maakt in HubSpot. Wil je meer weten over attribution reporting of heb je een vraag over dit onderwerp? Neem dan contact op met één van onze adviseurs:

New call-to-action

Attribution reporting in HubSpot

Attribution reports maak je in de HubSpot Marketing Hub. Er zijn echter een aantal voorwaarden voor het gebruik hiervan:

Verschillende attributiemodellen binnen HubSpot

Binnen HubSpot zijn op dit moment vijf verschillende attributiemodellen beschikbaar om inzicht te krijgen in de marketinginspanningen.

1. First-touch attribution

first touch attribution om online marketing meetbaar te maken met HubSpot Marketing Hub.De first-touch attribution wijst credits toe aan de bron die oorspronkelijk een bezoeker naar de website van jouw organisatie heeft geleid. Dit model benadrukt waar de klant voor het eerst met jouw product of dienst in aanmerking kwam en geeft inzicht wat mensen precies naar jouw website leidt.

2. Last-touch attribution

last touch attribution - Welke content heeft een contactpersoon als laatst gezien voor dat deze een aankoop heeft gedaan? Deze attributie laat zien binnen HubSpot hoe deze webpagina bijdraagt aan de uiteindelijke omzet. Het last-touch attribution model geeft het laatste contactpunt van het meest recente bezoek weer. Wanneer een bezoeker een blogartikel bekijkt, vervolgens op een call-to-action klikt en op een landingspagina converteert, krijgt dat blogartikel de credits.

3. Last-interaction attribution

met de last interaction attribution van HubSpot meet je welk conversiepunt doorslaggevend is voor contactpersonen. Hiermee kun je meten welk conversiepunt het meest waardevol is in de marketingstrategie op je website. Het last-interaction attribution geeft credits aan het contactpunt waar een klant precies heeft geconverteerd. Hiermee meet je de effectiviteit van je landingspagina’s.


4. First and last touch attribution

Het first en last attribution point in HubSpot geeft aan welk eerste en laatste contactmoment belangrijk zijn geweest voor jouw klanten.

Het first and last touch attribution model geeft gelijke erkenning aan het eerste en laatste contactpunt van de klant.

 

 

5. Simple Decay Attribution

Simple decay attribution in HubSpot geeft waardes aan de contactpunten die een klant heeft gehad met jouw website en content. het laatste interactiemoment telt het zwaarst, omdat dit de doorslaggevende factor is geweest van de marketingstrategie. Een simple decay attribution wijst een gewogen percentage van credits toe aan de meest recente contactpunten. Dit model gaat er van uit dat het laatste interactiemoment het zwaarst meeweegt in de aankoopbeslissing.

Attribution reports koppelen aan HubSpot CRM

Wanneer je gebruik maakt van HubSpot CRM, koppel je eenvoudig de attribution reports aan specifieke contacten binnen HubSpot CRM. Hiermee creëer je attributietrends op kernmerken van contactpersonen, kenmerken van contactgroepen, lifecycle stages en andere relevante categorieën. 

Het koppelen van attribution reports aan HubSpot CRM zorgt voor een gedetailleerd inzicht in hoe contactgroepen omgaan met jouw aangeboden content. Met deze informatie identificeer je welke content verbetering nodig heeft.

Conclusie

De mogelijkheid om attribution reports te creëren binnen HubSpot biedt een eenvoudige oplossing voor een complex probleem en maakt online marketingactiviteiten goed meetbaar. Daarnaast liggen de benodigde gegevens om te begrijpen hoe de marketingactiviteiten bijdragen aan de omzet binnen handbereik.  

Meer informatie over HubSpot en benodigdheden vind je in ons productoverzicht dat je hier gratis kan downloaden:

New call-to-action

 

Ontvang updates per email