Deel artikel
Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?
door Ellen Prins op 19-3-19 10:38
Content creëren. Slimmer websitebezoekers aantrekken. Websitebezoekers effectief in leads veranderen. Èn jouw leads klaarstomen voor verkoop. Dat is in een notendop waar het bij de HubSpot Marketing Hub om draait.
Deze strategie is gebaseerd op inbound marketing. Wat is inbound marketing precies? En hoe helpt de HubSpot Marketing Hub jou hierbij? In dit blog bespreek ik de volgende punten:
- Moderne marketing is inbound marketing.
- Wat is de HubSpot Marketing Hub?
- Wat kun je met de HubSpot Marketing Hub?
- Bekijk onze video over de HubSpot Marketing Hub.
- Meer over HubSpot.
- HubSpot productoverzicht.
Moderne marketing is inbound marketing
Houd jij je als marketeer nog bezig met telemarketing, huis-aan-huis-reclame en het weggeven van promotiemiddelen? Adverteer je nog in magazines en investeer je in televisiespotjes? Deze traditionele marketing methoden zijn een stuk minder effectief dan vroeger. Tegenwoordig zijn er betere marketingmethoden. De basis hiervan is inbound marketing.
Hoe werkt inbound marketing? Online trek je effectief klanten aan door ze te begeleiden bij het aankoopproces. En dat doe je in het eigen tempo van jouw (toekomstige) klanten. Jouw doelgroep staat hierbij dus centraal in plaats van je producten en/ of diensten! Bovendien zijn al je resultaten meetbaar op een dashboard. Om je resultaten te monitoren stel je namelijk slimme KPI's op.
Je ondersteunt jouw relaties met waardevolle informatie en blijft top-of-mind. Je biedt een fantastische koopervaring. (Toekomstige) klanten kiezen hierdoor eerder voor jouw organisatie. Bovendien stuur je bij zodra het nodig is, want je weet altijd wat er speelt. En zo leidt inbound marketing uiteindelijk tot groei van jouw organisatie!
👉 TIP: Ben je benieuwd wat inbound marketing jou oplevert? Bereken zelf de ROI voor jouw organisatie. In dit artikel vertellen we je hoe je dat doet: De ROI van Inbound Marketing.
Wat is HubSpot Marketing Hub?
Om terug te komen op de vraag: Wat is HubSpot? HubSpot is de nummer 1 software voor inbound marketing, sales en service. Het is een krachtig alles-in-1 marketingplatform, dat jouw organisatie ondersteunt met al jouw marketingactiviteiten. De basis hiervoor is een gratis CRM-systeem, waarmee je de data van jouw relaties beheert. Dit betekent het verzamelen, inzetten en bewaren van deze gegevens.
Jouw gratis CRM-systeem breid je uit met betaalde tools, bijvoorbeeld van de HubSpot Marketing Hub. Deze module bevat alle tools, die je nodig hebt voor jouw inbound marketing strategie. Marketing Automaton (marketingautomatisering) is dan ook een belangrijke functie van de HubSpot Marketing Hub.
👉 TIP: HubSpot biedt ook tal van geautomatiseerde verkooptools en servicetools. Wat denk je bijvoorbeeld van sales sequenties en dynamische digitale offertes? Of live chatsoftware, een chatbot en een uitgebreid ticketsysteem?
Wat kun je met de HubSpot Marketing Hub?
De HubSpot Marketing Hub helpt jouw organisatie om te groeien met behulp van inbound marketing. Dé basis voor effectieve en efficiënte marketing, verkoop en service. Hieronder vind je een aantal krachtige functies van de HubSpot Marketing Hub:
1. Marketingautomatisering
Maak voor al je doelen en/of gesegmenteerde doelgroepen geautomatiseerde workflows aan. HubSpot houdt alle online gedragingen van je leads bij. Op basis van de verzamelde gegevens volgt HubSpot jouw leads nu automatisch per e-mail op. Uiteraard doet HubSpot dit op de meest geschikte momenten. Bijvoorbeeld 3 dagen nadat jouw vorige e-mail gelezen is. Of direct nadat een websitebezoeker iets gedownload heeft. Je stelt dit zelf in. Workflows kun je trouwens ook los opzetten.
👉 TIP: Hier vind je meer over informatie over de Marketing Automation mogelijkheden van HubSpot:
➢ [VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering.
➢ De beste marketingfuncties van de HubSpot Marketing Hub
➢ Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers?
2. Betere online vindbaarheid
HubSpot bevat een krachtige SEO-tool voor een betere online vindbaarheid. De SEO-tool helpt jou om je content te optimaliseren voor de zoekmachines. Dit gebeurt aan de hand van aanbevelingen. Zo geeft HubSpot je keywords mee. Ook suggereert het interne links en stelt het duidelijke header-structuren voor. Bovendien past de SEO-tool zich automatisch aan de laatste zoekmachine-updates aan.
Daarbij werkt de SEO-tool ook nog eens zonder losse plug-ins. De tool praat perfect met alle andere tools van jouw CRM-platform. Bij software die wel van plug-ins gebruik maakt is dat nog wel eens anders. Wordpress is hier een mooi voorbeeld van.
3. Slimme e-mailmarketing
HubSpot helpt actief mee met het uitbreiden van jouw contacten. Er zijn hiervoor verschillende lead-generatie tools geïntegreerd. Stuur bijvoorbeeld een volledig gepersonaliseerde e-mail uit. En match de inhoud hiervan met de interesses van jouw ontvangers. Zo moet je wel indruk maken!
👉 TIP: Het is slim om je e-mail aan je CRM-systeem te koppelen. In dit artikel lees je waarom: Je e-mail aan je CRM-systeem koppelen. Wat zijn de voordelen? En waarom zijn A/B-testen eigenlijk zo handig? We vertellen je het in dit blog: Een A/B-test: waarom is dat nuttig?
4. Krachtig leadmanagement
HubSpot houdt alle acties van jouw leads bij. De gegevens worden bewaard in klantenrecords. Hierin vind je dus overzichtelijke profielen van jouw leads en klanten. Waar het ook om gaat. Een download, een websitebezoek, een bekeken video of een inschrijving op je blog. Alles wordt geregistreerd in één centraal systeem.
Leadscoring helpt jou om de relevante content aan te bieden. Content, die op de fasen van het aankoopproces is afgestemd. Met behulp van lead nurturing schotel je deze informatie voor. Aan ieder online contactmoment met een bezoeker ken je een score toe. Bijvoorbeeld als iemand een whitepaper downloadt of een video bekijkt. De belangrijkste acties geef je de meeste punten.
Heeft een lead een bepaalde (door jou bepaalde) score bereikt? Dan schuift de lead automatisch een stapje door in het aankoopproces. Een aankoopproces bestaat namelijk uit verschillende fasen, zoals de oriëntatiefase en de beslissingsfase. Stel dat jouw lead een totaalscore van meer dan 100 punten heeft behaald. Dan is de lead klaar voor opvolging door een verkoper. Zo'n warme lead noem je een Sales Qualified Lead (SQL). De kans is namelijk groot, dat deze persoon graag klant wil worden.
Jouw CRM-systeem draagt de lead daarom over aan sales. De verkoopafdeling krijgt daar automatisch een melding van. Deze werkwijze is vast een verademing voor jouw verkopers. Zij zijn namelijk verlost van allerlei lastige salespraatjes. De gekwalificeerde leads kennen jouw organisatie al en zijn geïnteresseerd. Dankzij deze strategie trek je jouw leads gegarandeerd veel sneller over de streep!
5. Blog module voor maximaal bereik
Bloggen draagt bij aan je online vindbaarheid en kennisleiderschap. Jouw blogs maak je eenvoudig op in HubSpot. Dankzij de SEO-tool met nuttige aanbevelingen optimaliseer je ze makkelijker voor de zoekmachines. Met behulp van de Social Media tool deel je jouw content vervolgens sneller in je netwerk. Zelfs via je mobiele telefoon als je dat wilt!
6. Uitgebreide statistieken, maar dan relevant en begrijpelijk
Wil je jouw marketing verbeteren en optimaliseren? Dan begin je bij het begrijpelijk en inzichtelijk maken van jouw marketingdata. HubSpot biedt jou daar tal van standaard en custom rapportages en dashboards voor. Zo houd je makkelijk bij welke content het beste scoort. Bij welke doelgroepen je de beste resultaten behaalt. Welke marketingkanalen het succesvolst zijn, etc. Alles wat je moet weten kun je eigenlijk wel monitoren. Zolang de data maar in jouw CRM-systeem is opgeslagen.
👉 TIP: Meer informatie over het inzichtelijk maken van jouw CRM-data vind je hier:
➢ Hoe werkt een online Marketing Dashboard in HubSpot?
➢ Wat zijn de voordelen van online rapportages & welke KPI's neem je op?
➢ Welke data verwerk je in jouw CRM en hoe ga je daarmee om?
➢ 8 tips voor het maken van een effectief CRM-dashboard.
7. Koppeling met een ander CRM-systeem
HubSpot communiceert moeiteloos met vrijwel alle CRM-systemen. Voor de meeste bekende applicaties zijn er standaard koppelingen beschikbaar. Wij kunnen een koppeling voor je maken als er geen standaard koppeling is. Dus ook als je liever een ander CRM-systeem gebruikt kun je profiteren van HubSpot.
Je gekoppelde CRM-systeem gebruik je voor het relatiebeheer en HubSpot voor je marketing activiteiten. En uiteraard ook voor je sales en service inspanningen als je dat wilt. De data van beide systemen laat je samenkomen op jouw dashboards in HubSpot. Zo monitor je toch welke marketingactiviteiten bijvoorbeeld het meeste opleveren.
Op welk moment haken relaties in? Wat zijn de persoonlijke voorkeuren van jouw relaties? En in welke fase van de buyer journey (koopreis) bevinden jouw leads zich? Welke lopende, gewonnen en verloren deals zijn er? Je hebt altijd inzicht in dit soort waardevolle verkoopinformatie.
👉 TIP: Twijfel tussen je HubSpot en Salesforce? Ontdek hier de verschillen: Welk CRM-systeem kies je: HubSpot of Salesforce?
Bekijk onze video over de HubSpot Marketing Hub
Meer over HubSpot
Naast je marketing kun je ook je sales, klantenservice en CRM optimaliseren met HubSpot. We hebben nog veel meer geschreven over de innovatieve software. Hieronder een greep uit onze artikelen:
- Wat kun je met HubSpot?
- Innoveer met HubSpot en optimaliseer jouw marketing, sales en service-processen.
- Wat onderscheidt HubSpot CRM van andere CRM systemen?
- De beste features van HubSpot Sales.
- De 6 beperkingen van gratis HubSpot CRM.
- Een goed CRM-systeem verdien je terug.
- Verkoopautomatisering met slimme sales sequenties.
- 6 Redenen om voor een gebruiksvriendelijk CRM-systeem te kiezen.
- De HubSpot Prijzen.
Of bekijk onze gratis demo video!
👉 TIP: Ben je benieuwd naar de kosten van de verschillende HubSpot licenties? Hier vertellen we je hoe het zit: Wat kost HubSpot? - 2022.
HubSpot productoverzicht
Is jouw organisatie toe aan Inbound Marketing en een krachtig automatiseringssysteem? Of wil je meer weten over de mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub en de rest?
Download gratis ons productoverzicht:
Deel artikel
- november 2024 (10)
- oktober 2024 (16)
- september 2024 (10)
- augustus 2024 (6)
- juli 2024 (6)
- juni 2024 (6)
- mei 2024 (6)
- april 2024 (19)
- maart 2024 (6)
- februari 2024 (9)
- januari 2024 (6)
- december 2023 (9)
- november 2023 (10)
- oktober 2023 (7)
- september 2023 (11)
- augustus 2023 (7)
- juli 2023 (6)
- juni 2023 (4)
- mei 2023 (11)
- april 2023 (10)
- maart 2023 (9)
- februari 2023 (6)
- januari 2023 (7)
- december 2022 (6)
- november 2022 (10)
- oktober 2022 (8)
- september 2022 (7)
- augustus 2022 (6)
- juli 2022 (6)
- juni 2022 (6)
- mei 2022 (5)
- april 2022 (8)
- maart 2022 (9)
- februari 2022 (9)
- januari 2022 (9)
- december 2021 (7)
- november 2021 (1)
- oktober 2021 (5)
- september 2021 (8)
- augustus 2021 (2)
- juli 2021 (2)
- juni 2021 (1)
- mei 2021 (1)
- maart 2021 (1)
- februari 2021 (1)
- januari 2021 (5)
- december 2020 (1)
- november 2020 (6)
- oktober 2020 (5)
- september 2020 (9)
- augustus 2020 (2)
- juli 2020 (10)
- juni 2020 (7)
- mei 2020 (5)
- april 2020 (5)
- maart 2020 (6)
- januari 2020 (1)
- december 2019 (1)
- november 2019 (1)
- oktober 2019 (3)
- september 2019 (5)
- augustus 2019 (2)
- juni 2019 (2)
- mei 2019 (3)
- april 2019 (3)
- maart 2019 (5)
- februari 2019 (2)
- januari 2019 (5)
- december 2018 (2)
- november 2018 (4)
- oktober 2018 (1)
- september 2018 (9)
- augustus 2018 (4)
- juli 2018 (5)
- juni 2018 (1)
- maart 2017 (5)
- februari 2017 (4)
- januari 2017 (6)
- december 2016 (6)
- november 2016 (4)
- september 2016 (3)
- augustus 2016 (2)
- juli 2016 (4)
- juni 2016 (2)
- mei 2016 (3)
- april 2016 (2)
- februari 2016 (3)
- december 2015 (1)
- november 2015 (4)
- oktober 2015 (2)
- september 2015 (5)
- augustus 2015 (5)
- juli 2015 (5)
- juni 2015 (2)
- mei 2015 (2)
- april 2015 (6)
- maart 2015 (9)
- februari 2015 (1)
- januari 2015 (3)
- december 2014 (4)
- november 2014 (5)
- oktober 2014 (8)
- september 2014 (3)
- augustus 2014 (3)
- juli 2014 (3)
- mei 2014 (4)
- april 2014 (5)
- maart 2014 (6)
- februari 2014 (6)
- januari 2014 (4)
- december 2013 (2)
- november 2013 (3)
- oktober 2013 (4)