HubSpot CRM & Inbound Marketing Insights

Wat is HubSpot Marketing en waarom is het interessant?

HubSpot Marketing - Wat is het en waarom is het interessant?

Content creëren. Slimmer websitebezoekers aantrekken. Websitebezoekers effectief in leads veranderen. Èn jouw leads klaarstomen voor verkoop. Dat is in een notendop waar het bij de HubSpot Marketing Hub om draait.

Deze strategie is gebaseerd op inbound marketing. Wat is inbound marketing precies? En hoe helpt de HubSpot Marketing Hub jou hierbij? In dit blog bespreek ik de volgende punten:

Moderne marketing is inbound marketing

Houd jij je als marketeer nog bezig met telemarketing, huis-aan-huis-reclame en het weggeven van promotiemiddelen? Adverteer je nog in magazines en investeer je in televisiespotjes? Deze traditionele marketing methoden zijn een stuk minder effectief dan vroeger. Tegenwoordig zijn er betere marketingmethoden. De basis hiervan is inbound marketing.

Hoe werkt inbound marketing? Online trek je effectief klanten aan door ze te begeleiden bij het aankoopproces. En dat doe je in het eigen tempo van jouw (toekomstige) klanten. Jouw doelgroep staat hierbij dus centraal in plaats van je producten en/ of diensten! Bovendien zijn al je resultaten meetbaar op een dashboard. Om je resultaten te monitoren stel je namelijk slimme KPI's op.

Je ondersteunt jouw relaties met waardevolle informatie en blijft top-of-mind. Je biedt een fantastische koopervaring. (Toekomstige) klanten kiezen hierdoor eerder voor jouw organisatie. Bovendien stuur je bij zodra het nodig is, want je weet altijd wat er speelt. En zo leidt inbound marketing uiteindelijk tot groei van jouw organisatie!

👉 TIP: Ben je benieuwd wat inbound marketing jou oplevert? Bereken zelf de ROI voor jouw organisatie. In dit artikel vertellen we je hoe je dat doet: De ROI van Inbound Marketing.

Wat is HubSpot Marketing Hub?

Om terug te komen op de vraag: Wat is HubSpot? HubSpot is de nummer 1 software voor inbound marketing, sales en service. Het is een krachtig alles-in-1 marketingplatform, dat jouw organisatie ondersteunt met al jouw marketingactiviteiten. De basis hiervoor is een gratis CRM-systeem, waarmee je de data van jouw relaties beheert. Dit betekent het verzamelen, inzetten en bewaren van deze gegevens.  

Jouw gratis CRM-systeem breid je uit met betaalde tools, bijvoorbeeld van de HubSpot Marketing Hub. Deze module bevat alle tools, die je nodig hebt voor jouw inbound marketing strategie. Marketing Automaton (marketingautomatisering) is dan ook een belangrijke functie van de HubSpot Marketing Hub

👉 TIP: HubSpot biedt ook tal van geautomatiseerde verkooptools en servicetools. Wat denk je bijvoorbeeld van sales sequenties en dynamische digitale offertes? Of live chatsoftware, een chatbot en een uitgebreid ticketsysteem

Wat kun je met de HubSpot Marketing Hub?

De HubSpot Marketing Hub helpt jouw organisatie om te groeien met behulp van inbound marketing. Dé basis voor effectieve en efficiënte marketing, verkoop en service. Hieronder vind je een aantal krachtige functies van de HubSpot Marketing Hub:

1. Marketingautomatisering

Maak voor al je doelen en/of gesegmenteerde doelgroepen geautomatiseerde workflows aan. HubSpot houdt alle online gedragingen van je leads bij. Op basis van de verzamelde gegevens volgt HubSpot jouw leads nu automatisch per e-mail op. Uiteraard doet HubSpot dit op de meest geschikte momenten. Bijvoorbeeld 3 dagen nadat jouw vorige e-mail gelezen is. Of direct nadat een websitebezoeker iets gedownload heeft. Je stelt dit zelf in. Workflows kun je trouwens ook los opzetten.

👉 TIP: Hier vind je meer over informatie over de Marketing Automation mogelijkheden van HubSpot:
[VIDEO] Meer leads en klanten in 5 stappen met marketingautomatisering.
De beste marketingfuncties van de HubSpot Marketing Hub
Waarom is Artificial Intelligence (AI) zo belangrijk voor marketeers?

2. Betere online vindbaarheid

HubSpot bevat een krachtige SEO-tool voor een betere online vindbaarheid. De SEO-tool helpt jou om je content te optimaliseren voor de zoekmachines. Dit gebeurt aan de hand van aanbevelingen. Zo geeft HubSpot je keywords mee. Ook suggereert het interne links en stelt het duidelijke header-structuren voor. Bovendien past de SEO-tool zich automatisch aan de laatste zoekmachine-updates aan.

Daarbij werkt de SEO-tool ook nog eens zonder losse plug-ins. De tool praat perfect met alle andere tools van jouw CRM-platform. Bij software die wel van plug-ins gebruik maakt is dat nog wel eens anders. Wordpress is hier een mooi voorbeeld van.

3. Slimme e-mailmarketing 

HubSpot helpt actief mee met het uitbreiden van jouw contacten. Er zijn hiervoor verschillende lead-generatie tools geïntegreerd. Stuur bijvoorbeeld een volledig gepersonaliseerde e-mail uit. En match de inhoud hiervan met de interesses van jouw ontvangers. Zo moet je wel indruk maken!

👉 TIP: Het is slim om je e-mail aan je CRM-systeem te koppelen. In dit artikel lees je waarom: Je e-mail aan je CRM-systeem koppelen. Wat zijn de voordelen? En waarom zijn A/B-testen eigenlijk zo handig? We vertellen je het in dit blog: Een A/B-test: waarom is dat nuttig?

4. Krachtig leadmanagement

HubSpot houdt alle acties van jouw leads bij. De gegevens worden bewaard in klantenrecords. Hierin vind je dus overzichtelijke profielen van jouw leads en klanten. Waar het ook om gaat. Een download, een websitebezoek, een bekeken video of een inschrijving op je blog. Alles wordt geregistreerd in één centraal systeem.

Leadscoring helpt jou om de relevante content aan te bieden. Content, die op de fasen van het aankoopproces is afgestemd. Met behulp van lead nurturing schotel je deze informatie voor. Aan ieder online contactmoment met een bezoeker ken je een score toe. Bijvoorbeeld als iemand een whitepaper downloadt of een video bekijkt. De belangrijkste acties geef je de meeste punten.

Heeft een lead een bepaalde (door jou bepaalde) score bereikt? Dan schuift de lead automatisch een stapje door in het aankoopproces. Een aankoopproces bestaat namelijk uit verschillende fasen, zoals de oriëntatiefase en de beslissingsfase. Stel dat jouw lead een totaalscore van meer dan 100 punten heeft behaald. Dan is de lead klaar voor opvolging door een verkoper. Zo'n warme lead noem je een Sales Qualified Lead (SQL). De kans is namelijk groot, dat deze persoon graag klant wil worden.

Jouw CRM-systeem draagt de lead daarom over aan sales. De verkoopafdeling krijgt daar automatisch een melding van. Deze werkwijze is vast een verademing voor jouw verkopers. Zij zijn namelijk verlost van allerlei lastige salespraatjes. De gekwalificeerde leads kennen jouw organisatie al en zijn geïnteresseerd. Dankzij deze strategie trek je jouw leads gegarandeerd veel sneller over de streep! 

5. Blog module voor maximaal bereik

Bloggen draagt bij aan je online vindbaarheid en kennisleiderschap. Jouw blogs maak je eenvoudig op in HubSpot. Dankzij de SEO-tool met nuttige aanbevelingen optimaliseer je ze makkelijker voor de zoekmachines. Met behulp van de Social Media tool deel je jouw content vervolgens sneller in je netwerk. Zelfs via je mobiele telefoon als je dat wilt!

6. Uitgebreide statistieken, maar dan relevant en begrijpelijk

Wil je jouw marketing verbeteren en optimaliseren? Dan begin je bij het begrijpelijk en inzichtelijk maken van jouw marketingdata. HubSpot biedt jou daar tal van standaard en custom rapportages en dashboards voor. Zo houd je makkelijk bij welke content het beste scoort. Bij welke doelgroepen je de beste resultaten behaalt. Welke marketingkanalen het succesvolst zijn, etc. Alles wat je moet weten kun je eigenlijk wel monitoren. Zolang de data maar in jouw CRM-systeem is opgeslagen.

👉 TIP: Meer informatie over het inzichtelijk maken van jouw CRM-data vind je hier:
Hoe werkt een online Marketing Dashboard in HubSpot?
Wat zijn de voordelen van online rapportages & welke KPI's neem je op?
Welke data verwerk je in jouw CRM en hoe ga je daarmee om?
8 tips voor het maken van een effectief CRM-dashboard.

7. Koppeling met een ander CRM-systeem

HubSpot communiceert moeiteloos met vrijwel alle CRM-systemen. Voor de meeste bekende applicaties zijn er standaard koppelingen beschikbaar. Wij kunnen een koppeling voor je maken als er geen standaard koppeling is. Dus ook als je liever een ander CRM-systeem gebruikt kun je profiteren van HubSpot

Je gekoppelde CRM-systeem gebruik je voor het relatiebeheer en HubSpot voor je marketing activiteiten. En uiteraard ook voor je sales en service inspanningen als je dat wilt. De data van beide systemen laat je samenkomen op jouw dashboards in HubSpot. Zo monitor je toch welke marketingactiviteiten bijvoorbeeld het meeste opleveren. 

Op welk moment haken relaties in? Wat zijn de persoonlijke voorkeuren van jouw relaties? En in welke fase van de buyer journey (koopreis) bevinden jouw leads zich? Welke lopende, gewonnen en verloren deals zijn er? Je hebt altijd inzicht in dit soort waardevolle verkoopinformatie.

👉 TIP: Twijfel tussen je HubSpot en Salesforce? Ontdek hier de verschillen: Welk CRM-systeem kies je: HubSpot of Salesforce?

 

Bekijk onze video over de HubSpot Marketing Hub

 

Meer over HubSpot

Naast je marketing kun je ook je sales, klantenservice en CRM optimaliseren met HubSpot. We hebben nog veel meer geschreven over de innovatieve software. Hieronder een greep uit onze artikelen:

Of bekijk onze gratis demo video!

Bekijk de video demo

👉 TIP: Ben je benieuwd naar de kosten van de verschillende HubSpot licenties? Hier vertellen we je hoe het zit: Wat kost HubSpot? - 2022

HubSpot productoverzicht

Is jouw organisatie toe aan Inbound Marketing en een krachtig automatiseringssysteem? Of wil je meer weten over de mogelijkheden van de HubSpot Marketing Hub en de rest?

Download gratis ons productoverzicht

New call-to-action

Ontvang updates per email